Skocz do zawartości

SIMRACE.PL używa cookies. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.Proszę zapoznać się z Polityka prywatności żeby uzyskać więcej informacji. Jeśli wyrażasz zgodę i nie chcesz więcej tej informacji kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje używanie cookies
Wiadomość powitalna SIMRACE.PL
Zarejestruj się by zyskać dostęp do wszystkich funkcji strony, pytaj, czatuj, udzielaj się na forum. Po prostej rejestracji zyskasz dostęp do pełnych treści oraz kontakt ze społecznością SimRace.pl Wiadomość tylko dla niezarejestrowanych, ZAPRASZAMY!
Logowanie Utwórz konto
Zdjęcie

Oceniamy kierownice [szablon oceny]

poradnik

56 odpowiedzi w tym temacie

#1
LKRISS

LKRISS
  • STEAM ID:lkriss2
  • Origin ID:BOTAWP
  • Xbox Live:LKRISS22
  • Social Club:lkriss22
  • LokalizacjaWarszawa

W tym wątku wg. szablonu oceniamy kierownicę, jakie używamy na co dzień, bądź byliśmy w jej posiadaniu i możemy w obiektywny sposób ocenić dany produkt. Nie komentujemy tutaj ocen!

 

Wątek do komentarzy - Oceniamy kierownice - komentarze i uwagi

 

 

Na koniec zrobimy z tego zbiorcze podsumowanie w formie czytelnej tabelki.

Do udziału w tym projekcie zaprosiliśmy również kolegów z innych portali. Ich ocenę również będziecie mogli tutaj przeczytać. 

 

Oceniamy w systemie:
5 - bardzo dobra nota
4 - dobra
3 - zadowalająca
2 - akceptowalna
1 - słaba

 

Nazwa, producent - nazwa kierownicy, pedałów oraz ich producent

 

Cena zakupu - kryterium ceny szczególnie ważne w PL gdzie zarabiamy średnio mniej niż w krajach gdzie te zabawki produkują i głównie sprzedają.

Jakość wykonania - precyzja i solidność wykonania, zastosowane materiały, spasowanie, kultura pracy (cisza, piski) które w/g nas będą rzutowały także na następny punkt.

Niezawodność - bezawaryjne działanie, czy wymaga konserwacji we własnym zakresie

Serwis - obsługa gwarancyjna i pogwarancyjna, możliwość zwrotów, szybkość reakcji serwisu, okres gwarancji

Kompatybilność - współpraca z platformami PC i konsole, obsługa dedykowana jak największej ilości gier, popularność wśród userów przekłada się też na wsparcie społeczności, pomoc w ustawieniach itd.

Modularność - podatność na rozbudowę systemu, współpraca z oryginalnymi dodatkami i innych producentów

Force feedback - najważniejszy parametr użytkowy, od szybkości działania i siły silnika oraz zastosowanego napędu zależą odczucia na dłoniach, pozycjonuje się direct servo, potem system pasów transmisyjnych i starsze wszelkie zębatki i przekładnie.

Pedały - równie ważny co FFB, jednak nie zawsze oferowany w zestawie. Proponuje jednak ocenić pedały systemowe skrótowo uwzględniając tak jak z kierownicą: jakość, niezawodność, kompatybilność, cenę zakupu.

Oprogramowanie - czy firmware jest updatowane, czy sterowniki poprawne i nie kolidują z innym softem, czy profiler jest przyjazny w użytkowaniu, czy kiera ma opcję zmiany ustawień w locie z pozycji hardware (in wheel)

 

Szablon oceny (skopiuj i użyj w wątku oceny)

Nazwa, producent - 

Cena zakupu - 

Jakość wykonania - 

Niezawodność - 

Serwis - 

Kompatybilność - 

Modularność - 

Force feedback - 

Pedały - 

Oprogramowanie - 

SimRace Polska "Prędkość dźwięku to bardzo dziwna sprawa. Rodzice coś mówią jak masz 15 lat a dociera dopiero koło trzydziestki"
simr.pngbutton-4220-black.png

Rig

PC

:idea: Uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi

#2
CorradoSKJ

CorradoSKJ
  • STEAM ID:CorradoSKJ
  • LokalizacjaBydgoszcz

THRUSTMASTER T500RS

 

81WQ7456-dL._SL1500_.jpg 

Cena zakupu: 3 - ok 2000 zł przy obecnej słabej pozycji złotego, czyli trochę wysoko, parę miesięcy temu można było i za 1750 zł kupić i ta cena była spoko

Jakość wykonania: 5 - Zadowalająca przy oryginalnym kole, kierownica ładnie obszyta, czerwony pasek n górze kierownicy, łopatki metalowe, a same pedały w pełni metalowe.

Niezawodność: 4 - Moja ma mały defekt, albo w sumie jest o krok do przodu przed konkurencją razi prądem ;p To tak by nie zasnąć przed kierownicą.
 

Serwis: 2 - Sama strona supportu jest po prostu z epoki pegasusa, serwis za granicą również raczej nie pomoże. Odpowiadają na maile jednak zwykle chcą by obrazować problem video, czas na odpowiedź około tygodnia.
 

Kompatybilność: 5 - nie spotkałem się aby była gra w której kierownica nie była by wspierana, nie miała swojego profilu lub cokolwiek, wszystko z automatu ładnie ustawione.
 

Modularność: 3 - urządzenia dedykowane są, wszystkie podłączane raczej przez kiepskiej jakości złącza bezpośrednio do kierownicy. Thrustmaster robi również poszczególne części zestawu z możliwością podłączenia przez USB, jak np Shifter TH8. Same wymienne obręcze są raczej słabej jakości i całkowicie nie idzie to w parze z ceną która jest mocno przesadzona, np obręcz Ferrari F1 z zespolonymi łopatkami, masą przycisków ślepych, fake, ok 600 zł
 

Force feedback: 5 - jak na moje wzorcowo, oparte na pasie transmisyjnym dają wystarcząjące odczucia, nie są takie "tępe" jakby ktoś młotkiem uderzał, czas reakcji zadowalający, potrafi być na prawdę mocny i łamać palce.
 

Pedały: 4 - nie są złe, mało w nich plastiku, wszystko albo polerowana stal, aluminium, bądź blacha ryflowana, kompatybilność jedynie z kierownicą i podłączane bezpośrednio do niej kiepskiej jakości złączem, zakres działania spoko, sam hamulec posiada progresje, pedały obracalne.
 

Oprogramowanie: 2 - to jedna z najsłabszych stron Thrustmastera, Brak możliwości zapisu profili, brak możliwości zmian w locie z klawiszy kiery, firmware raczej rzadko dubany, a same stery lubią się wysypywać przy starcie systemu z podłączonym urządzeniem, wymagany wtedy restart USB kiery.
 
 
Porównanie mam głównie do Logitecha G25 na którym sporo jeździłem i w skrócie Logitech wygląda przy T500RS jak zabawka z biedronki z super promocji ;p



#3
LKRISS

LKRISS
  • STEAM ID:lkriss2
  • Origin ID:BOTAWP
  • Xbox Live:LKRISS22
  • Social Club:lkriss22
  • LokalizacjaWarszawa

Fanatec - Forza Motorsport CSR Wheel

CSR_02-1000x666.pngcsrepl-1000x666.png

Cena zakupu: 4 - kierownicę kupiłem kilka lat temu w cenie ok. 1500 zł. (z pedałami) - w promocji u Jacka  :D Uważam, że to dobra cena jak za taki sprzęt i warta zainwestowania. Aktualnie już chyba niedostępna na stronie Fanateca?

 

Jakość wykonania: 4 - zadowalająca choć słyszałem o przypadkach odklejanych materiałów. W moim przypadku nie zauważyłem podobnych problemów.

 

Niezawodność: 5 - brak, pomimo dosyć intensywnej eksploatacji nigdy nic się nie wydarzyło.
 
Serwis: 4 - brak doświadczenia więc ocena tylko na podstawie tego co słyszałem od innych. 
 
Kompatybilność: 5 - w czasach jak była w sprzedaży to była to jedna z nielicznych kierownic pasujących do wszystkich dostępnych platform czyli PC, X360 oarz PS3. Aktualnie brak możliwości podpięcia pod nową generację konsol. W grach dostępnych na rynku nie znalazłem takiej w której by nie była obsługiwana. 
 
Modularność: 3 - brak możliwości rozbudowy jak wymienne obręcze. Jednak można podłączyć praktycznie każde pedały czy shifter. Okablowanie standard więc nie ma problemu z wymianą jakiegokolwiek kabelka. 
 
Force feedback: 5 - w mojej ocenie super. Możliwość regulacji poziomu FF powinna każdego zadowolić. 
 
Pedały: 0 - brak w zestawie, należy dokupić oddzielnie. Zdecydowałem się na model "Fanatec CSR Elite", który działa do dzisiaj bez usterki.
 
Oprogramowanie: 3 - brak upgradu firmware od dłuższego czasu ale wszystko działa zarówno pod WIN7,8 czy X. Skromne choć czytelne ustawienia w profilu. 

 

Wcześniej używałem kierownicy "Xbox360 Microsoft Wireless Racing Wheel" więc przeskok jakościowy był gigantyczny. Obecnie szkoda mi jej sprzedawać choć na rynku kuszą nowe zdecydowanie lepsze sprzęty.  


SimRace Polska "Prędkość dźwięku to bardzo dziwna sprawa. Rodzice coś mówią jak masz 15 lat a dociera dopiero koło trzydziestki"
simr.pngbutton-4220-black.png

Rig

PC

:idea: Uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi

#4
adamwsb

adamwsb

    Pilot Kamikaze

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1370 postów
  • STEAM ID:adamwsb
  • Xbox Live:adamwsb
  • PSN id:adamwsb
  • LokalizacjaPszów

Logitech G25

 

g25.jpg

 

Cena zakupu: 5 - ok 500-800zł ze stojakiem Wheel Stand Pro, nie znam ceny nowej kiery bo nie ma w sklepach

 

Jakość wykonania: 4 - Jeśli chodzi o wyglad kierownicy to szału nie ma, wyglada troche plastikowo w porownaniu do Fanateca lub Thrustmastera T500 czy T300. Kierownica troche mała lecz dobrze wykonana metal + skora (skaj), mogłaby byc wieksza i grubsza, łopatki i pedaly metalowe. Jedyne zastrzezenia mozna miec do shiftera ktory jest poprostu plastikowy i nie precyzyjny (biegi ogolnie lekko wchodza)

 

Niezawodność: 5 - Czołg nie do zajechania. Jedyna rzecz ktora wymaga jakichkolwiek kontrol to potencjometry w pedałach. Lubi sie tam zbierac kurz ale po uzytkowaniu ok roku uzywanej kierownicy (nie kupilem nowej), na samym poczatku profilaktycznie wyczyscilem pedaly (ok 20min). Brak jakichkolwiek problemów.
 

Serwis: ? - Nie jestem w stanie ocenic serwisu Logitecha. Nie znam nikogo kto musial serwisowac urzadzenie lub odsylac z reklamacja. W tym temacie nie mam nic do powiedzenia.
 

Kompatybilność: 5 - Brak problemow z wykrywaniem sprzetu w grach. Kalibracja, widocznosc i ustawianie kiery w kazdej grze dziala poprawnie.

 

Modularność: ? - W sumie tez nie orientuje sie w temacie. Wiem ze hamulec reczny czy inne cuda mozna dorobic ale jak wyglada z podpinaniem gotowych pedalow czy shifterow nie mam pojecia. 
 

Force feedback: 3 -Moglby byc lepszy. Nie ma problemow w ffb ale jednak przekladnia zebakowa jest glosna i dziaka bardziej ostro niz przekladnie paskowe gdzie ffb jest bardziej czule i delikatniejsze w uzytkowaniu

 

Pedały: 5 - Oceniajac prog cenowy to chyba najlepsze pedaly w swojej klasie. Trwale i wytrzymale, metalowe, jedynie podstawa plastikowa.
 

Oprogramowanie: 5 - Dosc dobrze rozwiazany profiler gdzie mozna zrobic sobie osobne ustawienia dla praktycznie kazdej gry, programowalne przyciski, łatwy w obsludze.

 

Mysle ze to taka ocena krotko i na temat bez zbednego rozpisywania sie. Kazdy z nas mial juz stycznosc z nie jedna kierownica i to nie jednej firmy i ma wyrobione zdanie na temat kazdej z nich. W kierownicach ze to tak nazwe budzetowych taka g25/g27 to chyba najlepszy mozliwy wybor, klasa wyzej to chyba bez zaprzeczenia Thrustmaster no a najwyzsza polka to Fanatec. Ja nie bede inwestowac w nowa kierownice poniewaz jestem ze swojej g25 bardzo zadowolony, moze zmienie obrecz kierownicy na troche wieksza ale poza tym nie mam zastrzezen. 


Użytkownik adamwsb edytował ten post 28 grudzień 2015 22:44

CPU: I5 4690K 3.5GHz [4.6GHz]  |  MB: ASROCK Z97 PRO4

GPU: ASUS GTX 980 TI Strix

RAM: GOODRAM PLAY 16GB PC1600 2x8GB RED [1866MHz]

HDD: Crucial SSD 250GB MX200  |  WD Caviar BLUE 1TB  |  WD Caviar BLUE 640GB  |  WD Portable Elements 1TB

CASE: Thermaltake V3 Black Edition  |  PU: Cooler Master B700 v2 700W  |  OS: Windows 10 64bit  |  Modecom MC-9006  |  Natec Genesis GX68

RIG: T300RS  |  T3PA  |  Playseat  |  Creative Inspire T6100 5.1  |  TV Sony | W829B 50"
PS4


#5
CorradoSKJ

CorradoSKJ
  • STEAM ID:CorradoSKJ
  • LokalizacjaBydgoszcz

Dodam Adamie coś od siebie, shifter od właśnie G25 mam podpięty przez USB Adapter od Leo Bodnar-a, delikatnie zmodzony o tuleje dystansową pod kulką by biegi ciężej wskakiwały, jest trochę lepiej, szału nadal nie ma, zapomniałeś napisać też że to ostatni shifter od Logitecha który miał możliwość zmiany z H na Seq,, ja rozwiązania Seq używam często jako ręcznego ;p.

Sam serwis Logitecha praktycznie nie istnieje, coś się psuje, to wymieniamy, tak było wcześniej, tak jest i teraz, części nie są dostępne, schematy również, pogwarancyjnie sprzęt nie do naprawy, chyba, że przez jakiegoś mietka z neta o którym mało kto słyszał.

Co do hałasu, jakiś czas temu odpaliłem swoją G25 po rocznej przerwie i jeździe na T500RS, nie dało się grać z dźwiękiem na głośnikach, strasznie irytował ten hałas i te odczucia, utratę przyczepności powinno się odczuwać z odpowiednim jakby wygładzeniem , przecież opony to guma, w logitechu to jakby ktoś nam młotem przywalił w felgę.

Jednakże jest to dobra kiera, ale teraz gdy mam już jakieś obycie z kierownicami, na początek wybierałbym DFGT z racji na cenę, by potem móc przejść na coś lepszego. Ja swoją G25 wyrwałem za grosze i zakupu nie żałuję. Dobry Backup ;p



#6
Danteze

Danteze

    Nowicjusz

  • Użytkownicy
  • Pip
  • 11 postów
  • Xbox Live:Danteze
  • LokalizacjaWrocław

Thrustmaster TX

 

jbPnf91.jpg

 

 

Cena zakupu: 4 - od 1200 do 1500 zł, czasem można okazyjnie kupić taniej.

Jakość wykonania: 4 - sama kierownica jest plastikowa z dodatkiem gumy, trochę słabo jak na tą klasę produkt, jednakże jest też solidna, pedały metalowe na plastikowej podkładce. Kto dysponuje dodatkowymi funduszami może dokupić skórzane kółko i ulepszone potrójne pedały, które są rewelacyjne.  

Niezawodność: 3 -  wczesne wersje miały problem z chłodzeniem, nowe nie mają już tego problemu, dlatego ocena średnia. 

Serwis: 4 - producent chyba wiedział o problemie, więc bez problemu serwisował uszkodzone modele. Serwis odbywał się sprawnie i szybko.

Kompatybilność: 4 - współpracuje rewelacyjnie z PC oraz Xbox One do którego jest dedykowana.

Modularność: 5 - można dokupić ulepszone kółko oraz pedały i skrzynie biegów. Każdy z dodatków jest świetnej jakości. Nie spotkałem się z dodatkami innych producentów

Force feedback: 5 - silnik bezszczotkowy to duży plus, pracuję idealnie i daje masę frajdy i realistycznych doznań.

Pedały: 4 - pedały wykonane solidnie, metalowe na plastikowej podkładce. Nie miałem z nimi nigdy problemów, ale gdy przesiadłem się na ulepszone to poczułem różnicę i stwierdziłem, że muszę je mieć!

Oprogramowanie: 5 - stale updatowany sprzęt, gdy wyszedł Win10 to od razu były do niego sterowniki. Całe centrum zarządzania kierownicą intuicyjne i proste w użytkowaniu.


Użytkownik Danteze edytował ten post 29 grudzień 2015 18:53

Zapraszamy na portale Forza Motorsport Polska oraz Project CARS Polska!

m2N59ii.pngO8uZlea.png

 


#7
Danteze

Danteze

    Nowicjusz

  • Użytkownicy
  • Pip
  • 11 postów
  • Xbox Live:Danteze
  • LokalizacjaWrocław

Logitech G920

 

aXpHxKJ.jpg

 

 

Cena zakupu: 3 - od 1500 do 1700 zł, trochę drogo jak na przestarzały technologicznie sprzęt.

Jakość wykonania: 4 - kierownica jest obszyta skórą za co spory plus, pedały metalowe na plastikowej podkładce, potrójne z za blisko umiejscowionym pedałem sprzęgła i hamulca za co duży minus, ale o tym niżej.

Niezawodność: ? -  nie testowałem jej aż tak długo, abym mógł się wypowiedzieć. Dodam tylko, że podczas grudniowego turnieju FM6 zepsuła się jedna.

Serwis: ? - jak wyżej.

 

Kompatybilność: 5 - współpracuje z PC oraz Xbox One do którego jest dedykowana.

Modularność: ? - nie sprawdzałem co można dokupić a czego nie.

Force feedback: 3 - głośniejszy od Thrustmastera TX i jakby toporniejszy, niby jest ok, ale technologicznie słabo.

Pedały: 1 - pedały metalowe na plastikowej podkładce wykonane tragicznie, na pierwszy rzut oka wydają się ok, ale podczas użytkowania ma się ochotę wyrzucić je przez okno. Za blisko umiejscowione pedały sprzęgła i hamulca w połączeniu z małymi jak dla mnie rozmiarami irytowały. Chcieli je chyba zrobić dla dzieci albo kobiet, szkoda tylko, że tego nigdzie nie napisali.

Oprogramowanie: ? - nie sprawdzałem, więc nie oceniam.


Użytkownik Danteze edytował ten post 29 grudzień 2015 13:42

Zapraszamy na portale Forza Motorsport Polska oraz Project CARS Polska!

m2N59ii.pngO8uZlea.png

 


#8
DeltaFoxtrot

DeltaFoxtrot

    Stały bywalec

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPip
  • 253 postów

To moze i ja podziele sie opinia o dwoch z trzech kierownic jakie mialem w swojej karierze okazje testowac.

Logitech G25

Cena zakupu: 3 - w zasadzie ciezko w tej chwili powiedziec bo obecnie juz nie produkowana ale jak na moment zakupu (gdzies okolice 2009 roku) byl to dosc spory wydatek - tym bardziej ze konkurencja o ile sobie przypominam raczej proponowala produkty nieco tansze.

Jakość wykonania - 4  Jak na owczesny poziom to kierownica naprawde prezentowala sie bardzo dobrze. Sporo odbiegala (in plus) od konkurencyjnych kierownic jesli chodzi o sam wyglad i odczucia dotykowe. Poza tym przez tyle lat uzytkowania wcale nie ma jakichs znaczacych sladow uzytkowania. Wiadomo, ze w porownaniu do dzisiejszych perelek to juz nie to samo ale w zasadzie w dalszym ciagu nie "straszy" ;)

Niezawodność - 4 Tutaj mialem troche watpliwosci co do oceny bo z jednej strony moja pierwsza G25 zepsula sie po okolo dwoch latach uzytkowania (padl silnik) ale po wymianie na nowa i uzytkowaniu przez okolo 4 lata nie mam z nia wiekszych problemow i mimo dosc mocnego eksploatowania wciaz spelnia znakomicie swoja role. Z drugiej strony pedal hamulca dosc szybko zaczal lekko "szumiec" (okresowe spryskiwanie preparatem "kontakt" zalatwial sprawe) oraz po jakims czasie (fakt, ze liczonym w latach nie w miesiacach) pojawily sie lekkie luzy na obreczy kierownicy. Mimo wszystko trzeba przyznac, ze sprzet solidny i na lata.

Serwis - 5 Logi chyba zasluzyl na najwyzsza ocene. Jak juz wspomnialem pierwsza kierownica zepsula sie po okolo 2 latach. Z racji tego, ze kupilem ja na e-bayu od goscia, ktory dostal ja jako nieprzydatny prezent i wlasnie mijalo 2 lata od momentu mojego zakupu, w dodatku nie mialem zadnego paragonu ani karty gwarancyjnej, nie mialem wielkich nadziei na pozytywne rozpatrzenie reklamacji. Po kontakcie mailowym okazalo sie, ze jednak serwis ja przyjal - wystarczylo podac numery seryjne i zrobic zdjecia. Nie trzeba bylo jej nawet wysylac do producenta. Akurat trafilem na okres kiedy G25 byla wycofywana ze sprzedazy (i praktycznie niedostepna) bo wchodzila jej nastepczyni G27. Z tego powodu sprawa sie troszke przeciagnela (ale w granicach przyzwoitosci) a ja dostalem zapewnienie, ze w przyapdku braku G25 w magazynach dostane G27! Ostatecznie gdzies w Europie znalezli specjalnie dla mnie G25 i przyslali kurierem - kierownica ta sluzy mi praktycznie do dzis (niedawno przesiadlem sie na inna).

Kompatybilność -5 Nie ma chyba obecnie popularniejszej kierownicy wsrod graczy wiec z wiadomych wzgledow ocena nie moze byc inna. Sterowniki powszechnie dostepne, obsluga konsol, PC itd.

Modularność -3 Szczerze mowiac nigdy nie bawilem sie w jakies upgrejdowanie tych kierownic czy dokupowanie do nich czegokolwiek. Specyficzne jednak okablowanie i sposob podlacznia do kierownicy calego osprzetu (pedaly i shifter) chyba jednak nie sprzyja wspolpracy z innymi urzadzeniami.

Force feedback -4 Jak na czasy w ktorych sie pojawila FFB byl naprawde dobry - inne kierownice mogly tylko pozazdroscic. Niestety w obecnych czasach konkurencja chocby w postaci produktow Thrustmastera daje duzo lepsze odczucia, FFB nie jest taki toporny jak w G25. Wiadomo, ze stara technologia oparta na zebatkach nie jest ani szybka ani precyzyjna a to wszystko przeklada sie na bezposrednie sterownie danym autem w grze. Mimo wszystko dla niezbyt wymagajacych lub poczatkujacych uzytkownikow i tak bedzie to spory skok przy przesiadce z produktow "kierownicopodobnych" producentow takich jak Tracer czy inne Apolla ;)

Pedały - 5  Jak juz wczesniej napisalem, zdazyly mi sie szumy pedalu hamulca ale biorac pod uwage warunki w jakich sa one na codzien przechowywane (czyli podloga pod biurkiem gdzie kurz to normalka) mozna je usprawiedliwic. Zreszta psikniecie "kontaktem" zalatwia sprawe. Co do jakosci wykonania i trwalosci samych materialow nie mozna miec zastrzezen. Nie sa to plastikowe zabawki a solidne pedaly z metalowymi elementami. Jesli chodzi o precyzje to moim zdaniem w porownaniu do konkurencji z tamtych czasow (i polki cenowej) sa wzorowe.

Oprogramowanie -5 Tu tez nie mozna miec zastrzezen. Soft updateowany, poprawiany, prosty w obsludze i intuicyjny. Mozna przypisywac przyciski, zakladac oddzielne profile dla danych gier. Nawet dzisiaj chyba nikt nic lepszego nie wymyslil.


Thrustmaster T300 Ferrari Alcantara Edition

 

23984734011_688f17eb2f.jpg


Cena zakupu - 5  Porownujac z konkurencja (chocby logitecha) czy nawet ze starszymi bracmi z rodziny Thrustmastera uwazam, ze zakup tej wersji kierownicy jest bardzo oplacalny. W tej samej cenie co zwykly T300 czy tez TX dostajemy nie dosc, ze bardziej wypasiona obrecz kierownicy to jeszcze duzo lepsze pedaly (T3PA). Zreszta w ogole obecnie to nie tylko moim zdaniem, jedna z najlepszych ofert na rynku biorac pod uwage stosunek ceny do jakosci.

Jakość wykonania - 4  Moze zbyt krotko ja uzytkuje (kilka tygodni) zeby miarodajnie to ocenic ale poki co nie mam zastrzezen. Alcantara, ktora pokryta jest obrecz jest najwyzszej jakosci (podobno to ten sam material co w oryginalnej kierownicy Ferrari 599XX Evo), pedaly jaki i baza kierownicy wygladaja solidnie. Troszke niepokojace sa sygnaly spolecznosci o awaryjnosci kierownic z tej serii ale sam poki co nie doswiadczylem nic takiego.

Niezawodność -? Uzytkuja ja dopiero kilka tygodni wiec wstrzymam sie z ocena.

Serwis - ?   Sam nie mialem okazji (i obym nie mial ;)) ale slyszalem ze serwis Thrustmastera dziala bardzo poprawnie i w przypadku awarii wymienia kierownice na nowe.

Kompatybilność -4 Kierownica dziala zarowno na PC jak i na konsolach PS3 i PS4. Oficjalnie na Xboxach nie dziala ale nie wiem jak jest w rzeczywistosci - na konsolach Microsoftu niestety nie dziala duza czesc kierownic dostepnych na rynku (nie wiem czy chodzi o kwestie wylacznosci czy inne). Na oficjalnie wspieranych platformach nie ma zadnych problemow w poszczegolnych grach.

Modularność -5 Tu chyba nie moze byc innej oceny. Mnostwo roznych innych obreczy, ktore mozemy bezproblemowo podlczyc do bazy, dodatkowo shiftery czy pedaly z innych modeli nie stanowia problemu.

Force feedback - 5 Musze przyznac, ze kierownica oparta na technologi na paskach zamiast zebatek robi roznice! Szybkosc reakcji i precyzja sa nieporownywalnie wieksze niz w tradycyjnych modelach kierownic. Poza tym prownujac do G25 FFB jest duzo subtelniejszy ale i dokladniejszy.

Pedały - 4 Jakosc wykonania bez zastrzezen choc nie jest tak ladnie jak u starszego brata (t500). Mimo, ze same padaly sa metalowe to jednak podstawa jest plastikowa. Nie ma tez takiej regulacji jak w T500. Mimo wszystko pedaly o niebo lepsze niz w zwyklej T300/TX - T3PA sa naprawde doskonale a dodatkowo tzw. Conical Mod daje jeszcze lepsze odczucia pedalu hamulca. W porownaniu do chocby G25 to niebo a ziemia. Minus za bardzo watpliwej wytrzymalosci koncowka polaczenia kabla od pedalow z kierownica - wyciagajac je z opakowania o maly wlos nie odlamalem plastikowego zatrzasku, ktory w dodatku, nie wiedziec czemu nie jest tradycyjnym jak chocby w kablu internetowym tylko jakims wlasnym patentem (o ile sie (nie) znam ;)) - tak wiec naprawa we wlasnym zakresie chyba nie wchodzi w rachube.

Oprogramowanie - 4 Tu takze wszystko jak trzeba, choc dostepnosc na stronie producenta jakas bardzo zakamuflowana. Naprawde nie jest tak latwo "swiezakowi" znalazc wlasciwa wersje tym bardziej ze w zestawie nie ma zadnej plyty z softem.


Użytkownik LKRISS edytował ten post 30 grudzień 2015 17:25


#9
K.A.R.R.

K.A.R.R.

    Hachiroku

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1142 postów
  • STEAM ID:szop_88pl
  • LokalizacjaLeszno

LOGITECH G25

g25.jpg

CENA ZAKUPU: 4 W momencie swojej premiery była to droga kierownica, przynajmniej z mojego punktu widzenia w tamtym czasie. Kosztowała około 1000 zł. Uważałem to jednak za dobrą inwestycję, urządzenie oferowało więcej niż tańsza konkurencja, zaczynały się też pojawiać gry obsługujące układ H i sprzęgło (simracingu wtedy nie znałem). Z biegiem czasu rynek wtórny zaczął się nimi zapełniać, ale wypracowana przez okres eksploatacji opinia bezawaryjnej trzymała ceny. Z drugiej strony patrząc, wciąż można było kupić dobry egzemplarz za kwotę niższą niż sklepowa o 30%. Dziś jej wartość spadła do poziomu około 400zł, jednakże trzeba pamiętać, że to już wiekowy sprzęt i może kryć różne historie, nie każdy niestety jest uczciwym sprzedawcą. W ostatecznym rozrachunku ocena z dnia premiery 3, obecnie 5, średnia 4 - i tyle też wystawiam.

 

JAKOŚĆ WYKONANIA: 4 Mimo wrażenia zabawki, jest to solidny sprzęt. Obudowy z dobrego jakościowo plastiku kryją metalowe elementy, również kierownica jest wykonana z metalu i obszyta skórą. To właśnie ona robi najlepsze wrażenie, mimo za małej jak dla mnie średnicy koła - tylko 27 cm. Najgorsze odczucia związane są z mechanizmem zmiany biegów. Przekładnia chodzi zbyt delikatnie, sprawne wpinanie kolejnych biegów wymaga obycia z urządzeniem. Na plus tryb sekwencyjny, którego następca już nie posiadał. Do wykonania pedałów nie mam zastrzeżeń, w sam raz na moje nogi (42), przyzwoite materiały. Do biurka można ją przymocować na solidne i pewnie trzymające klamry, przewidziano też otwory pod stały sposób montażu śrubami M6 (dotyczy również pedałów i shiftera). Kiepskim rozwiązaniem jest kółko enkodera optycznego wykonane z tworzywa - w niektórych egzemplarzach ulegały one uszkodzeniu, co prowadziło to kłopotów z kalibracją. Inną istotną wadą tego modelu jest hałas, jaki wydaje mechanizm zębatkowy. Mógłbym za to obniżyć ocenę o jeszcze jedno oczko, ale nie zrobię tego tutaj ze względu na zdany egzamin dojrzałości.

 

NIEZAWODNOŚĆ: 4 6 lat użytkowania, raz wymieniony potencjometr w skrzyni biegów, raz w pedałach. To tyle, jeśli idzie o usterki mojego egzemplarza G25. Z samym mechanizmem FFB nigdy nic się nie działo. Zasłużone 4.

 

SERWIS: 5 Najlepszy serwis to taki, którego nigdy nie widzisz na oczy (bo nie musisz). Ja nie miałem przyjemności skorzystać z usług producenta, obie awarie miały miejsce po okresie gwarancyjnym. Kierownicę naprawił mi użytkownik forum simracing.pl, ogólnie specjalizujący się w marce Logitech. Wymienione elementy działały sprawnie do końca okresu eksploatacji, a koszt z robocizną i przesyłką był niewielki. Moim zdaniem upowszechnienie modelu na tyle, by powstawały "nieautoryzowane serwisy" to ogromny plus. Nie bez znaczenia jest też ilość poradników i instruktarzy (także wideo) dla osób, które same czują się na siłach ożywić swoją kierownicę.

 

KOMPATYBILNOŚĆ: 3 Urządzenie powstało z myślą o komputerach osobistych i Playstation (2,3). Konsolami się nie interesuję, natomiast z PC nie ma żadnych problemów. Urządzenie wzorowo współpracowało ze wszystkimi tytułami, w które grałem. Siłą rzeczy G25 nie nadaje się do konsol obecnej generacji.

 

MODULARNOŚĆ: 3 Kierownica nie jest przystosowana do podłączania urządzeń innych niż z zestawu ze względu na rodzaj wtyczek. Społeczność opracowała jednak szereg modyfikacji DIY pozwalających zmienić obręcz, zastosować inne łopatki, utwardzić charakterystykę pracy skrzyni biegów czy pedału hamulca. Wiąże się to jednak z koniecznością nabycia wiedzy "jak to zrobić" i drobnych prac montażowych, stąd przeciętna ocena. Nie ma natomiast problemów z dodatkowymi urządzeniami na USB, o ile gra wspiera funkcję dodatkowego kontrolera.

 

FORCE FEEDBACK: 2 W swojej klasie naprawdę niezły, aczkolwiek w starciu ze współczesnymi kierownicami wypada pod prawie każdym względem gorzej. Atutem jest niezła prędkość obrotu i odporność na przegrzanie, jednak to by było na tyle. Mechanizm zębatkowy na dwóch siłownikach, jakkolwiek trwały, jest na dzisiejsze standardy mało czuły i precyzyjny, a najgorszy z tego wszystkiego jest "luz" w centralnym położeniu. Czy moim zdaniem przeszkadza to w grze? Jestem ostrożny z oceną, ponieważ do wszystkiego można się przyzwyczaić. Sprzężenie zwrotne w G25 można by uznać za współczesnego średniaka, jednak zmuszony jestem tutaj odjąć jedno oczko za generowany hałas. Żona nocne granie na pewno wybije Wam z głowy, o ile nie posiadacie komputera wystarczająco oddalonego od sypialni.

 

PEDAŁY: 4 Naprawdę ciężko im coś zarzucić biorąc pod uwagę cenę całokształtu. Przede wszystkim - są trzy i nie pracują jednakowo. W zależności czy mówimy o sprzęgle, gazie czy hamulcu, mówimy też o innym oporze na nacisk stopy. Odwzorowanie rzeczywistości żadne, jednakże, przy odrobinie treningu, damy radę stopniować położenie pomimo wąskiego zakresu ich liczby odczytywanych z elektroniki urządzenia. Trailbraking i heel&toe w pełni możliwe, a to już coś. Warto wspomnieć o modach, które znacznie usprawniają działanie, szczególnie środkowego pedału, jednak zastanowić trzeba by się było na sensem ich zakupu - nie są tanie. Majsterkowicz z wystarczającym zapałem poradzi sobie jednak sam. Można je rozmontować i przykręcić do każdej konstrukcji własnej roboty w dowolnej konfiguracji.

 

OPROGRAMOWANIE: 5 Mocny punkt dla Logitech. Dopracowane, intuicyjne, bezkonfliktowe. Zarówno dla systemów x86 jak i x64. Pozwala w pełni kontrolować zakresu obrotu kierownicy, funkcję wszystkich przycisków (8 + krzyżak shifter oraz 2 na kierownicy), łopatek, siłę FFB oraz zakres pracy osi pedałów. Pozwala tworzyć i zapisywać konfiguracje dla dowolnej gry. Jak dla mnie wzór.


Użytkownik K.A.R.R. edytował ten post 31 grudzień 2015 04:30

|CPU| i7 3770k 4.4 GHz |COOLER| Noctua NH-D14 |MOBO| Asus P8Z77-V Pro |RAM| 2x8 GB G.Skill TridentX 2400 |PSU| 680W B-Quiet SP E9-CM |GPU| MSI 980ti Gaming

|SSD| 750 GB Samsung EVO850 |HDD| 1,2 TB Seagate+500 GB WD USB |SC| Asus Xonar DX |CASE| Bitfenix Shinobi XL 

 

|SC| Samsung UE55KS8000 4K 60Hz 4:4:4 |SOUND| Logitech Z906, G430 |WHEEL| Thrustmaster T500 |PEDALS| Fanatec CSP V3 |SHIFTER| Fanatec CSS 1.5, CS Handbrake |RIG| DIY


#10
K.A.R.R.

K.A.R.R.

    Hachiroku

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1142 postów
  • STEAM ID:szop_88pl
  • LokalizacjaLeszno

LOGITECH G27

logitech-g27-racing-wheel-review.jpg

 

CENA ZAKUPU: 4 Ewolucja modelu G25. Powiela wady i zalety poprzednika pod względem finansowym. Szybko wyparła go z rynku nowości z ceną zbliżoną do 1000 zł. Wciąż bardzo dobry stosunek cena/jakość pośród urządzeń używanych - kosztuje co prawda więcej niż starszy brat, ale jest to bardziej dopracowany sprzęt.

 

JAKOŚĆ WYKONANIA: 5 Wrażenia bardzo podobne do G25. Solidny i trwały sprzęt o wyglądzie zabawki, z wciąż za małą kierownicą, która jednak została poprawiona. Lepiej leży w dłoniach, a dwa przyciski zastąpiono sześcioma. Dodatkowo wyposażono ją w mały wyświetlacz LED, który da się programować np. z użyciem aplikacji FANALEDS. W przeciwieństwie do G25, nie posiada trybu sekwencji, jednak przełożyło się to na większą precyzję działania układu H. Ergonomia pedałów nadal bardzo dobra dla kogoś o rozmiarze stopy 42, delikatnie zmieniono położenie pedałów względem siebie. Do biurka można ją przymocować na solidne i pewnie trzymające klamry, przewidziano też otwory pod stały sposób montażu śrubami M6 (dotyczy również pedałów i shiftera). Kiepskim rozwiązaniem jest kółko enkodera optycznego wykonane z tworzywa - w niektórych egzemplarzach ulegały one uszkodzeniu, co prowadziło to kłopotów z kalibracją. Duża poprawa pod kątem odgłosu działania, w porównaniu do G25 to przepaść. Udało się to osiągnąć dzięki zastosowaniu przekładni ślimakowej - innymi słowy, to zębatka, której zęby są względem siebie pod kątem. Nie udało się jednak wyeliminować charakterystycznego "strzelania" mechanizmu.

 

NIEZAWODNOŚĆ: 5 Zaczyna się trzeci rok odkąd posiadam G27. Kierownicę kupiłem już używaną, zatem z mojej strony zasłużone 5.

 

SERWIS: 5 Najlepszy serwis to taki, którego nigdy nie widzisz na oczy (bo nie musisz). Z tego powodu również wystawiam 5. Społeczność równie rozbudowana jak w przypadku G25.

 

KOMPATYBILNOŚĆ: 3 Urządzenie powstało z myślą o komputerach osobistych i Playstation (2,3). Konsolami się nie interesuję, natomiast z PC nie ma żadnych problemów. Urządzenie wzorowo współpracowało ze wszystkimi tytułami, w które grałem. Siłą rzeczy G27 nie nadaje się do konsol obecnej generacji.

 

MODULARNOŚĆ: 3 Kierownica nie jest przystosowana do podłączania urządzeń innych niż z zestawu ze względu na rodzaj wtyczek. Społeczność opracowała jednak szereg modyfikacji DIY pozwalających zmienić obręcz, zastosować inne łopatki, utwardzić charakterystykę pracy skrzyni biegów czy pedału hamulca. Wiąże się to jednak z koniecznością nabycia wiedzy "jak to zrobić" i drobnych prac montażowych, stąd przeciętna ocena. Nie ma natomiast problemów z dodatkowymi urządzeniami na USB, o ile gra wspiera funkcję dodatkowego kontrolera.

 

FORCE FEEDBACK: 3 Bardziej "mięsisty" i dokładniejszy niż poprzednik. W swojej klasie naprawdę niezły, aczkolwiek w starciu ze współczesnymi kierownicami wypada pod prawie każdym względem gorzej. Atutem jest niezła prędkość obrotu i odporność na przegrzanie, jednak to by było na tyle. Mechanizm zębatkowy na dwóch siłownikach, jakkolwiek trwały, jest na dzisiejsze standardy mało czuły i precyzyjny, a najgorszy z tego wszystkiego jest "luz" w centralnym położeniu. Sprzężenie zwrotne w G27 można uznać za współczesnego średniaka, a pomaga mu w tym całkiem cicho (jak na zębatkę) pracujący mechanizm. Za tę różnicę względem G25 przyznaję dodatkowe oczko.

 

PEDAŁY: 4 Naprawdę ciężko im coś zarzucić biorąc pod uwagę cenę całokształtu. Przede wszystkim - są trzy i nie pracują jednakowo. W zależności czy mówimy o sprzęgle, gazie czy hamulcu, mówimy też o innym oporze na nacisk stopy. Odwzorowanie rzeczywistości żadne, jednak, przy odrobinie treningu, damy radę stopniować położenie pomimo wąskiego zakresu ich liczby odczytywanych z elektroniki urządzenia. Trailbraking i heel&toe w pełni możliwe, a to już coś. Doszła też możliwość regulacji położenia każdego z pedałów o 0,64 cm na stronę (0,25 cala) - wystarczy odkręcić śrubkę. Warto wspomnieć o modach, które znacznie usprawniają działanie, szczególnie hamulca, jednak zastanowić trzeba by się było na sensem ich zakupu - nie są tanie. Majsterkowicz z wystarczającym zapałem poradzi sobie jednak sam. Można je rozmontować i przykręcić do każdej konstrukcji własnej roboty w dowolnej konfiguracji.

 

OPROGRAMOWANIE: 5 Mocny punkt dla Logitech. Dopracowane, intuicyjne, bezkonfliktowe. Zarówno dla systemów x86 jak i x64. Pozwala w pełni kontrolować zakresu obrotu kierownicy, funkcję wszystkich przycisków (8 + krzyżak shifter oraz 6 na kierownicy), łopatek, siłę FFB oraz zakres pracy osi pedałów. Pozwala tworzyć i zapisywać konfiguracje dla dowolnej gry. Jak dla mnie wzór.

 

BONUS: Szarpnąłem się i nagrałem jak gra na G27 wygląda w praktyce. Na wstępie kalibracja, później działanie shiftera, na koniec kilka wybranych akcji obrazujących szybkość działania i dźwięki wydobywające się z mechanizmu. Wozidło to GT86, trasa Lake Louise, a gra Assetto Corsa. Obręcz kierownicy zmieniona na 350 mm. Sorry za jakość nagrania, mam słabe światło w pokoju i tyle tyle udało się wyratować softem.

 


Użytkownik K.A.R.R. edytował ten post 31 grudzień 2015 04:30

|CPU| i7 3770k 4.4 GHz |COOLER| Noctua NH-D14 |MOBO| Asus P8Z77-V Pro |RAM| 2x8 GB G.Skill TridentX 2400 |PSU| 680W B-Quiet SP E9-CM |GPU| MSI 980ti Gaming

|SSD| 750 GB Samsung EVO850 |HDD| 1,2 TB Seagate+500 GB WD USB |SC| Asus Xonar DX |CASE| Bitfenix Shinobi XL 

 

|SC| Samsung UE55KS8000 4K 60Hz 4:4:4 |SOUND| Logitech Z906, G430 |WHEEL| Thrustmaster T500 |PEDALS| Fanatec CSP V3 |SHIFTER| Fanatec CSS 1.5, CS Handbrake |RIG| DIY


#11
LKRISS

LKRISS
  • STEAM ID:lkriss2
  • Origin ID:BOTAWP
  • Xbox Live:LKRISS22
  • Social Club:lkriss22
  • LokalizacjaWarszawa

oceny kolegi "some1pl" z simracing.pl

 

Logitech G27

 

Fanatec CSW v2 + CSP v2 + CSS SQ v1.5

 

http://simracing.pl/...html#post596965


SimRace Polska "Prędkość dźwięku to bardzo dziwna sprawa. Rodzice coś mówią jak masz 15 lat a dociera dopiero koło trzydziestki"
simr.pngbutton-4220-black.png

Rig

PC

:idea: Uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi

#12
rauf

rauf
  • STEAM ID:rauf00
  • Origin ID:rauf00
  • Xbox Live:rauf00
  • PSN id:rauf00
  • Social Club:rauf00
  • Lokalizacjagłęboka wieś

Nazwa, producent - Fanatec Forza Motorsport 4 CSR 

Cena zakupu: 5 - ok. 1500 zł w październiku 2012 jako zestaw XXL czyli kiera CSR z pedałami Fanatec Elite V2 or małymi shifterkami sekwencja i układ H, początkowo uważałem że 1,5k złotych za "zabawkę" do gier to przesada, jednak szybko doceniłem solidne wykonanie i realistyczne wrażenia z jazdy takim sprzętem, myślę że ciężko zrobić dziś sprzęt równie solidny i wytrzymały poniżej tego poziomu cenowego. Stosunek jakości do ceny całego zestawu b.dobry. Czy poleciłbym dziś zakup kiery? Jak każdej używanej tylko ze sprawdzonego źródła od kolegi itd. jak najbardziej, w tym przedziale cenowym to sprzęt z porównywalnym choć słabszym FFB do TX/T300 jednak z pedałami na zupełnie innym poziomie

Jakość wykonania: 4 - baza CSR była dobrze wykonana, solidne mocowania kompatybilne z popularnymi systemami jak Wheel Stand Pro czy budżetowym Playseat, łopatki w pełni metalowe, dobrze umiejscowione, wyraźny klik, obręcz 30cm plastikowa, gruba, dobrze spasowana, tylko na godz. 9 i 3 pokryta kawałkiem alcantary, w moim przypadku szybko te łatki zaczęły się wyciągać z mocowania i po czasie musiałem się ich pozbyć, goła obręcz sprawiała wtedy wrażenie śliskiej dlatego za ok. 300 zł obszyłem obręcz prawdziwą perforowaną skórą u kaletnika co było strzałem w dziesiątkę - KLIK. Zastrzeżenia miałem jedynie do aluminium służącego jako ramie usztywniające obręcz zbyt mało byłe wycięte pod dłoń i nie wszystkie palce mieściły do uchwytu. Przycisk on/off w wygodnym miejscu w bazie, złącza dostępne choć średnio zabezpieczone przed przypadkowym wyciągnięciem czy uszkodzeniem styków (wzmacniałem opaskami zaciskowymi).
Pedały co rozwinę na końcu doskonale wykonane, wręcz niezniszczalne, doskonały stosunek jakości do ceny. 
Dodatkowe shifterki potraktowałem jako free insercik, nigdy nie używałem, są chyba całe z plastiku.

Niezawodność: 4 - w całym okresie użytkowania czyli prawie 1,5 roku nie miałem z nią problemów, precyzja i siła ffb nie zmalała, przyciski zachowały sprawność, nie było problemów z temperaturą, musiałem jednak 2x dokręcić śrubę mocującą obręcz do trzpienia wchodządzego w bazę, bo złapała luz. Niestety jak odpaliłem ponownie akurat 3 tyg po upływie 2 letniej gwarancji, FFB podziękowało, kiera przestała się kalibrować i czeka na wysyłkę do serwisu do teraz (moja wina).

Serwis: 5 - w przypadku Fanatec otrzymuje się po zgłoszeniu numer RMA i odsyła kurierem do Niemiec, Fana słynie z dobrego serwisu i mam nadzieje że jak już odeślę to silnik będzie jak nowy. Wysoka nota, bo w innych przypadkach korzystałem już z serwisu Fana, niemniej ideałem byłoby wogóle nie mieć takich doświadczeń ;)

Kompatybilność: 5 - w tamtym okresie była to jedyna kierownica obok CSR Elite (mocniejszy silnik i inne usprawnienia w stronę Clubsport) obsługująca wszystkie platformy: PC, X360, PS3. Nie spotkałem gry która nie miałaby profilu do tego popularnego modelu, lub nie byłoby go prosto przypisać. Popularność nie była tak duża jak Logitecha, ale wsparcie społeczności dobre i wystarczające żeby szybko zrozumieć ustawienia. Ocena 5 bo była to jedyna wtedy kiera multiplatformowa, dziś nie współpracuje x XBOX ONE i tylko z wybranymi grami na PS4, ale to kwestia polityki producentów konsoli a nie Fanateca.

Modularność: 3 - brak wymiennych obręczy, za to można podpinać do bazy inne shiftery czy pedały producenta. Na PC nie kolidowała także z akcesoriami konkurencji. Ocena byłaby dużo wyższa z wymiennymi obręczami, ale i tak nie było źle.

Force feedback: 3 - raczej średnio mocny silniczek na pasku nie tak dobrze zestrojonym jak późniejsze konstrukcje Thrustmastera TX/T300, jednak naprawdę wystarczający dla świetnych racingowych wrażeń, w centralnym położeniu brakowało trochę czucia, wyraźny luz roboczy i małe opóźnienie czasu reakcji, w czasie obrotu już dużo lepiej, chyba większość dodatkowych atrakcji, jak różne drgania i wibracje symulujące efekty, dostępne. Konstrukcyjnie bez porównania do zębatek w Logitechu. Ocena 3 nie znaczy niepozytywna, po prostu w całości konstrukcji to element na którym musiano wyraźnie oszczędzić żeby zmieścić się w budżecie.

Pedały: 4 - świetne uzupełnienie bazy, w całości metalowe, solidne, z dobrym czuciem wszystkich 3 pedałów, responsywne w obie strony (czyli przy deptaniu i szybkim powrocie do pozycji neutralnej), możliwością dostosowania twardości i zakresu skoku, łatwe w konfiguracji poprzez przesuwanie pedałów w mocowaniu, możliwość regulacji padlesów pod stopy itd. Pedały do dziś wręcz wzorcowe. Loadcell z regulacją twardości pokrętłem (średnio dostępne, wymaga nurkowania) podatny niestety jak reszta czujników w pedałach na zabrudzenie a z czasem na awarię co i mnie spotkało. Najpierw zmniejszała się czułość i zakres działania gazu a potem i hamulca. Do konsoli pedały podpinało się pod bazę, do PC można było osobnym USB, czyli uniwersalnie. Byłoby 5 pkt gdyby trwałość czujników była dłuższa.

Oprogramowanie: 5 - firmware jak i driversy były na bieżąco aktualizowane, nie było sytuacji żeby coś było out of date, wielka zaleta kiery to ustawienia w kierze (in wheel) możliwe do zrobienia w locie, poprzez prosty przycisk Tuning i mały wyświetlacz na którym można skalibrować i ustawić od czułości i zakresu obrotów po ACL - bardzo przydatny gadżet autoclutch który bindował auto sprzęgło przy używaniu łopatek. Profiler na PC skromny, ale wystarczający do sprawdzenia poprawności działania kiery i pedałów. Zakres obrotu 900 stopni ze skokiem/regulacją co 10'.
 
 
Przykład użycia


Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.

Rig

PC
 
38700337265_4a399a161c_o.jpg moje zaufane źródło testów sprzętu i technologii 
mixer_mr uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi!

Jak wołać użytkownika i cytować fragmenty
Na priv pytaj mnie tylko o sprawy administracyjne! Od pytań intymnych i sprzętowych mamy forum ;)


#13
rauf

rauf
  • STEAM ID:rauf00
  • Origin ID:rauf00
  • Xbox Live:rauf00
  • PSN id:rauf00
  • Social Club:rauf00
  • Lokalizacjagłęboka wieś

Nazwa, producent - Thrustmaster TX Ferrari 458 Racing Wheel [zestaw z obręczą Ferrari oraz 2 elementowymi pedałami]

Cena zakupu: 2 - zakupiona w lipcu 2014 przez net, kiedy brak było jeszcze dostępności w PL w zestawie z pedałami 2 pedałowymi za ok. 1300 zł. Baza ma kosztujący swoje solidny silnik, jednak cała reszta jest poniżej oczekiwań, dodatkowo pedały z kompletu uważam za tak samo przydatne jak te shifterki Fanateca - plastikowe zabawki. Czy poleciłbym dziś zakup kiery? Tak pod warunkiem że nie jest to nasza jedyna kiera, i nie boimy się korzystać z napraw gwarancyjnych czy nawet wymian. Najsłabszą stroną Thrusta jest bardzo wysoki wskaźnik awaryjności. Szukałbym samej bazy najlepiej z dużą obręczą. Jeśli nie gramy na konsoli, rozważyłbym też model T500RS. Stosunek ceny do jakości oceniam jedynie na akceptowalny, przy tylu kompromisach, braku porządnych pedałów w zestawie i wysokim wskaźniku uszkodzeń bazę wyceniłbym na bliżej 700-800 zł. 

 

Jakość wykonania: 2 - z jednej strony wystarczająca, tzn. spasowanie jest ok, nic nie trzeszczy, nie łapie luzów i nie wydaje dźwięków, z drugiej odbiór po rozpakowaniu jest lekko zabawkowy, dużo plastiku, obręcz 28 cm a w pionie jeszcze mniej czyli mało, ponieważ obręcze można zmieniać nie ma się co pastwić nad tą z zestawu, ale wypada ocenić uczciwie że poza niską masą ma niewiele zalet, gumowany uchwyt może nie jest zły, ale do skóry nie ma podejścia, łopatki metalowe ale małe i niefortunnie umiejscowione, zbyt wysoko jak dla mnie i wymagały wyginania palców, klik natomiast poprawny, po przyzwyczajeniu jednak obręcz leży dobrze w dłoni. Zasilacz wbudowano w bazę i powodowało to przed udpatem firmwaru sporo problemów z grzaniem się całości, szczególnie pod XBOX ONE. Brak przycisku on/off to fatalna decyzja, kiera zawsze jest na standby nawet kiedy PC jest wyłączony. Wyrywamy więc kabel ze ściany albo podpinamy rozdzielacz z osobnym włącznikiem. Przewody łączące bazę z PC/konsolą mają pośrodku zupełnie niezabezpieczoną złączkę, która lubi się rozpiąć albo nie trzymać dokładnie styku, kuriozalna decyzja konstrukcyjna. Mocowanie bez problemu do WSP lub Playseat i analogicznych, także klamra w zestawie. Jednak baza ma specyficzny nawis od spodu który sprawia że całość nie przylega do podstawy a jedynie jakieś 2/3. Pedały plastikowe, i chyba trudno oczekiwać dużej trwałości po zabawce, praktycznie nie używałem. Niska ocena musi uwzględniać powszechną opinię że to najbardziej awaryjne modele na rynku a solidny silnik okupiono cięciami praktycznie we wszystkich pozostałych elementach. Kiedy jednak nastawiamy się na casualowe pogrywanie (i mamy szczęście do braku awarii) lub chcemy rozbudować zestaw, Thrust TX/T300 może być świetną bazą!


Niezawodność: 1 - używałem intensywnie przez ponad pół roku, w tym czasie bez żadnych problemów, system mocowania wymiennych kierownic mimo przekładek obręczy nie wygląda na podatny na uszkodzenia i działał pewnie, nie miałem problemów z temperaturą, FFB niezawodny, niestety mniej wiecej po 14 miesiącach od zakupu przy próbie podłączenia przy okazji premiery Forza 6 kiera odmówiła współpracy, znikł FFB mimo że firmware dało się updatować. Z mojej winy także nie została jeszcze odesłana do naprawdy/wymiany. Z wielu znajomych posiadających ten model byłem ostatnią osobą której kiera nie zawiodła przez tak długi czas. Oba bliźniacze modele TX i T300 słyną z awaryjności, przypuszczalnie dobry silnik i przeniesienie napedu okupione zostało montażem awaryjnej (taniej) elektroniki. Ten sprzęt po prostu jest zawodny, nie ma się co oszukiwać i lepiej przygotować backup, stąd najniższa nota.

 

Serwis: ? - to jeszcze przede mną, wrócę do oceny jak skorzystam. 

 


Kompatybilność: 4  - TX współpracuje z PC/X1 a T300 z PC/PS4, był to wymysł producentów konsol którzy liczą za kompatybilność dodatków i chargują producentów i nas za chipy, trudno mieć pretensje do Thrusta. Nie spotkałem gry która nie współpracowała by z tym modelem. Choć wypada nadmienić, że CSR lepiej działała z X360 i Forza 4 niż TX z X1 i FM5/6 i FH2. Znowu to nie wina Thrusta a raczej developera T10 i podejścia do obsługi kierownic w sztandarowych ścigałkach na XBOX ONE. Do bazy nie podepniemy wszystkich akcesoriów producenta ani tym bardziej zamienników. Shifter tylko TH8A. Przy podłączeniu do PC traci to znaczenie, bo inne shiftery czy pedały podpinamy niezależnie po USB. Wsparcie społeczności na dobrym poziomie, więc nie trudno o ustawienia do każdego tytułu.

 

Modularność: 4 - nowe Thrustmastery umożliwiają łatwą zmianę obręczy na inne dedykowane, poprzez gwintowane złącze (nie jest uniwersalne), polecam szczególnie F1 oraz skórzaną GT zupełnie inne odczucia z zabawy. Jeśli nie boimy się modzenia, można pokusić się o dorobienie uniwersalnego złącza, jednak to już mała rzeźba całości. Ocena byłaby wyższa gdyby system mocowania był otwarty oraz większy wybór dopracowanych jakościowo brandowych kierownic (część z nich jak F1 ma sporo ślepych klawiszy...). Także dodatkowych akcesoriów jak wyświetlacze czy buttonboxy na rynku jest mniej niż do Fana.

 

Force feedback: 5 - mocny silnik bezszczotkowy na pasku, do wszystkich dodatkowych obręczy wręcz z zapasem siły, czuły, szybki, reaktywny, precyzyjny w centralnym położeniu, cichy, czuć różnicę do Fanateca CSR, ale już niewiele lepszy od T500RS, moim zdaniem w tym aspekcie niewiele odstaje od Clubsporta Fanateca. Najwyższa nota, bo to i najlepszy element tej konstrukcji.

 

Pedały: 1 - te z zestawu uważam jako akceptowalne jedynie do gier arkade czy pokroju ETS2. Dodatkowe 3 elementowe T3PA nie zainteresowały mnie. Uważam że taka kiera zasługuje conajmniej na T3PA-Pro (model od T500RS) albo Fanatec Elite V2 z loadcellem. Ocena negatywna, nawet jeśli kupimy samą bazę to Thrust nie traktuje tego elementu poważnie i brak u producenta solidnych systemowych pedałów z wszystkimi ficzerami jak loadcell.

 

Oprogramowanie: 3 - firmware i driversy aktualizowane, choć z opóźnieniem, np. krytyczna poprawka problemu grzania z X1 nastąpiła ponad rok po premierze i szybkim rozpoznaniu problemu przez społeczność, panel sterowania pod PC odpalał mi się na różnych kompach z dużym opóźnieniem, w tym aspekcie wrażenie mniejszego dopracowania softu niż w Fanatecu. Sam panel sterownia rozbudowany w ustawienia i testy, funkcjonalnością bliższy panelowi Logitecha. Po stronie ustawień w kierze (w locie) praktycznie brak dostępu do ustawień poza kombinacją klawiszy na zmianę zakresu obrotów (4 pozycje jedynie), czułości (też 4 stopnie) i włączeniem ACLa, całościowy zakres obrotu to 900 stopni (T300 1080' różnica pomijalna). Średnia nota szczególnie za niższą funkcjonalność ustawień możliwych do zrobienia w locie.

 

Przykładowe użycie

 


Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.

Rig

PC
 
38700337265_4a399a161c_o.jpg moje zaufane źródło testów sprzętu i technologii 
mixer_mr uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi!

Jak wołać użytkownika i cytować fragmenty
Na priv pytaj mnie tylko o sprawy administracyjne! Od pytań intymnych i sprzętowych mamy forum ;)


#14
rauf

rauf
  • STEAM ID:rauf00
  • Origin ID:rauf00
  • Xbox Live:rauf00
  • PSN id:rauf00
  • Social Club:rauf00
  • Lokalizacjagłęboka wieś

Nazwa, producent - Fanatec Clubsport Wheel V2 w skrócie CSW

Cena zakupu: 4 - zakupiona w październiku 2014 roku (dostawa grudzień), początkowo dostępna jedynie na zamówienie dla "stałych klientów", sama baza kosztowała niecałe 500€, było to przed późniejszymi podwyżkami (wszystkie elementy 20-40% wzwyż). Wybór CSW to jak pierwsze morderstwo. Od tej pory żaden zakup, żadna simracingowa fanaberia nie będą już takie same a my przestajemy się brzydzić widoku krwi  :twisted: Czy poleciłbym dziś zakup? Tak, jak najbardziej jeśli tylko mamy taką możliwość. Stosunek jakości do ceny oceniam pozytywnie, choć z zaznaczeniem że to bardzo indywidualne, do max brakuje jakości wykonania a raczej kontroli jakości po zejściu z taśmy, o czym zaraz.
 
Jakość wykonania: 4 - nie tylko baza ale i większość elementów jakie kupiłem (może poza bardzo skromnym hamulcem ręcznym) jest wzorowo skonstruowana i wykonana, sprzęt budzi zaufanie już samym wyglądem, stal, aluminium, doskonale spasowane, wszystko sporo waży i wygląda na pancerne. Baza ma uniwersalne mocowanie do WSP, Playseat i tym podobnych, ale minimum do czego powinno się ją montować to właśnie Playseat czy inne "delikatne" rigi. Baza posiada włącznik, wszystkie złącza mamy zabezpieczone z tyłu i jest ich naprawdę dużo (np. na 2 shiftery), dobrze wentylowana, zasilacz wyprowadzony na długim kablu na zewnątrz. Jedyne zastrzeżenie można mieć do tego czy po rozpakowaniu dostaniemy niezawodny sprzęt. Pedały CS są jeszcze solidniej wykonane niż model Elite, Shifter to klasa sama w sobie, obręcze a szczególnie Porsche majstersztyk. HUB umożliwiający montaż dowolnej aftermarketowej obręczy pomysłowy, choć imo każdorazowe dokręcanie śrubek imbusem odbije się na trwałości gwintów stąd domontowałem jeszcze szybkozłączkę - quick release KLIK. Równocześnie z premierą CSW V2 zadebiutował hamulec ręczny i po nim widać że to model wręcz prototypowy, tzn. działać działa i to świetnie, ale dźwignia giętka a mocowanie mniej przemyślane niż w pozostałych elementach systemu. Samą bazę oceniłbym na 5, cały ekosystem niech będzie 4.
 
Niezawodność: 3 - Fanatec przeniósł produkcję do Chin i odbiło się to na kontroli jakości niestety. Zestaw moich pedałów przyszedł niesprawny przypuszczalnie już z fabryki. W czasie wielu rozmów z userami okazuje się że powszechna opinia mówi "trafisz dobry egzemplarz to działa". Pytanie czy przy tej cenie powinniśmy być skazani na taką loterię? Poza tym używałem CSW ponad pół roku i w tym czasie baza jak i shifter sprawowały się niezawodnie. Niestety pedały miały swoje humory i mimo otrzymania części zamiennych (czujniki pod gaz i hamulec oraz nowa płyta główna pedałów) niewiele się poprawiło, czeka mnie wysyłka do Fana skoro sam nie umiałem tego naprawić. Psuje to opinię całości niestety. Ocena ledwie zadowalając mimo że opinie o bazie są dobre, przy tym poziomie cenowym w ogóle nie powinno mieć to miejsca...
 
Serwis: ? - tu też wrócę jak rozwiąże problem z pedałami, jestem jednak dobrej myśli.
 

Kompatybilność: 5  - z założenia to sprzęt modularny i kompatybilny z każdą platformą, do XBOX ONE trzeba mieć dedykowaną obręcz lub HUB który pasuje już z wszystkim. Sprzęt jak żaden inny obrasta w ekosystem dodatkowych akcesoriów dedykowanych jak i niezależnych producentów. Wsparcie społeczności doskonałe, choćby profile do pCARS Jack Spade układa właśnie na CSW, nie ma żadnej trudności w ustawieniu dla większości gier. Najwyższa ocena nie wymaga wyjaśnień.
 
Modularność: 5 - Clubsport to benchmark dla tego parametru. Olbrzymi wybór dedykowanych obręczy i możliwość podpięcia praktycznie każdej z reala przez HUBa. Od kiedy dodali handbreaka nic nie brakuje, shifter jest plug and play z przełącznikiem w locie dla trybu H lub sekwencja. Chyba nie ma akcesoriów od Fana które by z tą bazą nie pracowały. Mimo że Thrust traci tu tylko punkcik to różnica jest znaczna w otwartości systemu i opcjach rozbudowy, Fana rozjeżdża tym konkurencję, także jeśli chodzi o tą jeszcze droższą z rynku prosumer (Bodnar, Accu itd).
 
Force feedback: 5 - mogę śmiało powtórzyć wszystkie superlatywy z modelu TX "mocny silnik bezszczotkowy na pasku, do wszystkich dodatkowych obręczy wręcz z zapasem siły, czuły, szybki, reaktywny, precyzyjny w centralnym położeniu, cichy," z tym że w V2 jest jeszcze większy, mocniejszy i lepiej chłodzony niż w V1, więc to konstrukcja na innym poziomie dopracowania. Analogia, w Assetto na początku roku 2015 CSR FFB miałem na 100%, TXa już na 60-70% to CSW powyżej 45% urywało rączki. System pasów transmisyjnych na wysokim docisku kompensuje efekt naciągu układu i faktycznie wrażenie bezpośredniości jest bliskie do direct serva. Koło ma teoretycznie odboje na 900 stopni obrotu ale zwykle jest to ok 840-860' (w niczym to nie przeszkadza ale warto zauważyć). Najwyższa nota w kwestii force feedback, mimo że wiemy że wyżej czekają direct serva, różnica w/g wielu osób jest tu coraz mniej zauważalna.
 
Pedały: 3 - model V2 dostał szereg poprawek względem V1 ale też niedługo po nim wyszedł V3. Praktycznie w każdym aspekcie to lepsza wersja modelu Elite, poza 2 kwestiami. Przesuw pedałów w mocowaniu na boki ma mniejszy zakres. Reaktywność, szczególnie szybkość powrotu pedału hamulca do pozycji neutralnej jest mniejsza niż bym chciał, w wyniku zastosowania olejowego dampera (damperka jak w modelach R/C). Niemniej to świetne pedały, z własną wibracją pod hamulcem, 12 bitowe, dające mnóstwo czucia i praktycznie niezniszczalne od strony fizycznej.
Tak jak i kiera, powyżej tego modelu mamy już rozwiązania kilkukrotnie droższe i trudno powiedzieć co w tej cenie można by tu ulepszyć. Przypuszczalnie trwałość elektronik, z którą sam miałem problemy. Ocena tylko 3, bo spodziewałem się większej różnicy do 2x tańszych Elite (które świadomie dostały 4 pkt).
 
Oprogramowanie: 5 - firmware i driversy aktualizowane na bieżąco, soft w panelu sterowania praktycznie ten sam co dla innych modeli Fana, wielka zaleta kiery to ustawienia w kierze (in wheel) możliwe do zrobienia w locie, poprzez prosty przycisk Tuning i mały wyświetlacz na którym można skalibrować i ustawić od czułości i zakresu obrotów po ACL - bardzo przydatny gadżet autoclutch który bindował auto sprzęgło przy używaniu łopatek. Profiler na PC skromny, ale wystarczający do sprawdzenia poprawności działania kiery, pedałów, shiftera i ręcznego. Sprzęt dla pełnej funkcjonalności wbudowanych wyświetlaczy LEDowych wymaga dodatkowego, niezależnego softu Fanaled. Nic takiego, ale w instrukcji o tym cisza. Ogólnie instrukcje Fana to pięta achillesowa, ale powiedzmy że to bez znaczenia dla punktacji. 
 
Przykład użycia - na początku widać zmianę obręczy z Porsche na F1.

 

Rozpakowanie całego ustrojstwa, w paru miejscach widać porównanie do CSR i TX (wymagany ponglish)


Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.

Rig

PC
 
38700337265_4a399a161c_o.jpg moje zaufane źródło testów sprzętu i technologii 
mixer_mr uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi!

Jak wołać użytkownika i cytować fragmenty
Na priv pytaj mnie tylko o sprawy administracyjne! Od pytań intymnych i sprzętowych mamy forum ;)


#15
rauf

rauf
  • STEAM ID:rauf00
  • Origin ID:rauf00
  • Xbox Live:rauf00
  • PSN id:rauf00
  • Social Club:rauf00
  • Lokalizacjagłęboka wieś

Po tym jak odesłałem pedały Fanateca na serwis, wróciłem po 2 latach na chwilę do zestawu Thrustmaster TX. Mam kilka ciekawych spostrzeżeń, którymi chciałbym się podzielić.

 

TL;DR

Spoiler

 

W recce TXa napisałem:

 

Force feedback: 5 - mocny silnik bezszczotkowy na pasku, do wszystkich dodatkowych obręczy wręcz z zapasem siły, czuły, szybki, reaktywny, precyzyjny w centralnym położeniu, cichy, czuć różnicę do Fanateca CSR, ale już niewiele lepszy od T500RS, moim zdaniem w tym aspekcie niewiele odstaje od Clubsporta Fanateca. Najwyższa nota, bo to i najlepszy element tej konstrukcji.

 

Cóż, tylko osioł nie przyzna się do błędnego osądu. Być może obu kier w tamtym czasie nie ustawiłem wystarczająco precyzyjnie (LUT generator + FFB clip) albo to Assetto wzbogaciło FFB?

W każdym razie po prawie 2 latach z Clubsportem V2 przesiadka na Thrusta TX jest dosyć bolesna  :glupek:

 

  1. O ile siły jej nie brakuje (obie skręcamy w dół) to dynamika reakcji na sygnały FFB jest zupełnie inna, ogólnie można powiedzieć - TX mniej czuła. Chodzi wyraźnie o czas i siłę reakcji na małe zmiany które tak dobrze oddaje teraz Assetto. Kombinowałem z efektami nadpisanymi ale nie ma żadnej szansy żeby wydobyć detale które CS V2 oddaje.
  2. Zróżnicowanie efektów także odbiega mocno od tego do czego przyzwyczaił V2. Przykładowo kolizje z bandami, w V2 czuć którą stroną uderzamy podczas gdy z TX przy czołówce czy bokiem jest to takie samo anonimowe dygnięcie 'O kolizja'. Tarki to wibracja zamiast mikro szarpnięcia lewo/prawo jak w V2. Bumpy i zerwanie czucia przodu nie powoduje wyraźnego znikania FFB. Takich efektów jest dużo więcej, opisałem te bo są bardzo wyraźne i łatwo zauważalne. Wszystkie składają się na czucie nawierzchni i jazdy. V2 jest w tym jakby trójwymiarowe, kiera potrafi zasymulować skipping opony na zblokowanych kołach, gdzie w TX odpala się tylko wibracja. W skrócie TX często 'uogólnia' przekaz, gdzie V2 daje takie 3D przestrzenne efekty.
  3. Zastosowanie FFB clip (plugin Assetto) nawet w formie Adaptive niewiele pomagło. W CS V2 ta opcja sprawiła że FFB było jak po 3 kawach, czucie na żyletkach. Z TX niewiele to zmieniło, tak jakby motor nie umiał czy nie chciał oddać więcej czułości, siły, responsywności. Kiera ma mniejszą rozpiętość momentu i efektów, stad Adaptiv po prostu częsciej doprowadza ją blisko granicznych wartości (clippingu) gdzie FFB zanika. V2 tymczasem ma margines który można wykorzystać na wzbogacenie reakcji.

Ratingu nie zmieniam, w swojej półce cenowej to świetna kiera i zasługuje na 5. Kiedyś zmienie V2 na servo i zapewne doznam podobnego oświecenia, więc updatowanie ocen nie ma sensu wystarczy nota. TX/T300 to ciągle świetna kiera, z mocnym, szybkim i dokładnym silnikiem, po prostu potrzebowałem czasu żeby wyłapać więcej różnic jakie daje V2.

 

 

FFB clip - opis apki

http://simrace.pl/fo...-assetto-corsa/


Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.

Rig

PC
 
38700337265_4a399a161c_o.jpg moje zaufane źródło testów sprzętu i technologii 
mixer_mr uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi!

Jak wołać użytkownika i cytować fragmenty
Na priv pytaj mnie tylko o sprawy administracyjne! Od pytań intymnych i sprzętowych mamy forum ;)






Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: poradnik

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych