Skocz do zawartości

SIMRACE.PL używa cookies. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.Proszę zapoznać się z Polityka prywatności żeby uzyskać więcej informacji. Jeśli wyrażasz zgodę i nie chcesz więcej tej informacji kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje używanie cookies
Wiadomość powitalna SIMRACE.PL
Zarejestruj się by zyskać dostęp do wszystkich funkcji strony, pytaj, czatuj, udzielaj się na forum. Po darmowej i prostej rejestacji zyskasz dostęp do treści oraz kontak z społecznością simrace.pl Wiadomość przestanie się pojawiać po pierwszym zalogowaniu. Zapraszamy!
Logowanie Utwórz konto
Zdjęcie

Jak malować samochody w Assetto Corsa [Tutorial]

tutorial

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
23 odpowiedzi w tym temacie

#1
LKRISS

LKRISS
  • STEAM ID:lkriss2
  • Origin ID:BOTAWP
  • Xbox Live:LKRISS22
  • Social Club:lkriss22
  • LokalizacjaWarszawa

Poradnik powstał przy współpracy: LKRISS, RealAKP, eboo

 

Wiele osób pyta o poradnik jak malować samochody w Assetto Corsa więc kolejny raz postanowiliśmy Wam pomóc. Jeśli pojawiają się jakieś pytania postaramy się udzielić odpowiedzi oraz zaktualizować poradnik. Pamiętajcie aby na koniec pochwalić się swoim projektem w dziale "Projekty malowania" oraz podzielić się nim ze społeczeństwem simracingowym w największej bazie projektów w serwisie

By zobaczyć linki musisz się Zalogować lub Zarejestrować

 

Spis treści:

  1. Przygotowanie warsztatu pracy
  2. Pierwsze kroki
    - Pliki PSD
    - Przygotowanie materiałów
    - Obsługa programów graficznych
    - Folder skinu
  3. Zarządzanie warstwami
  4. Standard DDS
  5. Podgląd projektu (showroom) / Content Manager
  6. Optymalizacja projektu
  7. Malowanie opon, felg, szyb - WIP
  8. Malowanie załogi oraz pozostałe elementy - WIP
  9. Shadery - cienie i efekty specjalne tekstur - WIP
  10. Podpowiedzi - WIP

Aktualizacja: 12/03/2017

:idea: Chcesz pomóc w aktualizacji poradnika? napisz do: LKRISS


SimRace Polska "Prędkość dźwięku to bardzo dziwna sprawa. Rodzice coś mówią jak masz 15 lat a dociera dopiero koło trzydziestki"
simr.pngbutton-4220-white.png

Rig

PC

:idea: Uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi

#2
LKRISS

LKRISS
  • STEAM ID:lkriss2
  • Origin ID:BOTAWP
  • Xbox Live:LKRISS22
  • Social Club:lkriss22
  • LokalizacjaWarszawa

Q&A - czyli wasze pytania i odpowiedzi.

  • W jakiej lokalizacji mam zapisać pobrany skin?
    C:\...\STEAM\steamapps\assettocorsa\content\cars\xXxcarxXx\skins\
     
  • Zapisana miniaturka preview.jpg lub skin nie jest widoczny w grze?
    Zwróć uwagę czy nazwa pliku nie posiada spacji oraz długość tekstu na nazwy folderu ze skinem przekracza 30 znaków. Jeśli tak to zmień nazwę folderu np. 'Red Hot Ferrari 458' na 'Red_Hot_Ferrari_458'
     
  • Gdzie znajdę pliki psd (template skin)
    C:\...\STEAM\steamapps\common\assettocorsa\sdk\dev\skin_templates\
     
  • Jakie skróty klawiszowe są dostępne w opcji podglądu projektu default Showroom
    Spoiler
  • masz pytanie - zadaj je w wątku

SimRace Polska "Prędkość dźwięku to bardzo dziwna sprawa. Rodzice coś mówią jak masz 15 lat a dociera dopiero koło trzydziestki"
simr.pngbutton-4220-white.png

Rig

PC

:idea: Uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi

#3
LKRISS

LKRISS
  • STEAM ID:lkriss2
  • Origin ID:BOTAWP
  • Xbox Live:LKRISS22
  • Social Club:lkriss22
  • LokalizacjaWarszawa

1. Przygotowanie warsztatu pracy

 

Malowanie autek a raczej tworzenie skinów w grach nie jest tak bardzo skomplikowane jak może się to wam wydawać. Dlatego postanowiliśmy przybliżyć wam nieco ten temat w sposób jak najbardziej prosty i czytelny.

 

Spoiler

 

Zacznijmy więc od tego co jest potrzebne aby taki skin wykonać?

W dalszej części poradnika w zdecydowanej większości będziemy używali programu Adobe Photoshop jednak zasada pracy jest bardzo podobna również w innych programach.

 

Dodatkowo rekomendujemy używanie Content Manager jako alternatywny launcher dla Assetto. Dzięki rozbudowanym funkcjom tego lauchera w bardzo wygodny sposób można w miarę na bieżąco śledzić zmiany wprowadzone w projekcie.


SimRace Polska "Prędkość dźwięku to bardzo dziwna sprawa. Rodzice coś mówią jak masz 15 lat a dociera dopiero koło trzydziestki"
simr.pngbutton-4220-white.png

Rig

PC

:idea: Uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi

#4
LKRISS

LKRISS
  • STEAM ID:lkriss2
  • Origin ID:BOTAWP
  • Xbox Live:LKRISS22
  • Social Club:lkriss22
  • LokalizacjaWarszawa

2 Pierwsze kroki

 

2.1 Pliki PSD
Są to pliki odpowiedzialne za pomoc w tworzeniu skinów, które zostały umieszczone w lokalizacji gry \STEAM\steamapps\common\assettocorsa\sdk\dev\skin_templates\

  • Skin_00.psd, body.psd / główny plik do malowań karoserii
  • Glass_BANNER.psd, windshield_banner.psd / naklejka na szybie przedniej
  • Sideglass.psd / boczne szyby
  • Rims.psd, rim_blur.psd / felgi
  • Caliper.psd / zacisk
  • Wing.psd / spoiler tylni
  • Lights_Glass,psd, Glass_Yellow.psd / światła
  • Carbon_Extractor.psd / elementy karbonowe

Plik główny np. “skin_00.psd” posiada kilka ważnych warstw jak:

  • wire - czyli siatka pomocnicza, oznaczająca poszczególne elementy karoserii
    Ważne: na koniec naszego projektu zawsze ukrywamy tę warstwę, tak aby nie była widoczna w finalnym projekcie.
  • AO - czyli ambient occlusion, warstwa odpowiedzialna za cieniowanie powierzchni obiektów. Ważne aby ta warstwa nie była ukryta w końcowej fazie projektu i zawsze była jak najwyżej w hierarchii. Również bardzo ważne, aby w Photoshopie warstwa ta miała ustawioną opcję mieszania (blending) w opcji pomnóż (multiply) [screen poniżej] tak jak domyślnie w plikach PSD. Niestety po otwarciu pliku PSD w programie Gimp resetują się wszystkie właściwości mieszania warstw i trzeba ręcznie ustawić na tej warstwie opcję “Tylko Ciemniejsze”

33265126861_a26a725a90_b.jpg

 

32549974604_3feec7aca8_b.jpg

 

2.2 Przygotowanie materiałów
Malowanie samochodów można wykonać posługując się zwykłym pędzlem w programie graficznym ale można również dodać wiele elementów korzystając z plików zewnętrznych takich jak gotowe tekstury, grafiki czy loga. Najprostszym sposobem pozyskania takich materiałów jest oczywiście wujek google i dobrze wszystkim znana opcja

By zobaczyć linki musisz się Zalogować lub Zarejestrować

. Innym sposobem pozyskania bogatej kolekcji mogą być materiały udostępnione społeczności np. stronie

By zobaczyć linki musisz się Zalogować lub Zarejestrować

.

Takich stron jest znacznie więcej więc jak znacie jakąś godną polecenia to dajcie znać. Na koniec trzeba jeszcze pamiętać, iż część zgromadzonych materiałów może być użyteczna gdy pozbędziemy się tła i np. zostawimy same logo, które chcemy nałożyć na wcześniej położoną warstwę z kolorem bądź odpowiednią teksturą. Ale jak to zrobić znajdziecie na spokojnie w poradnikach np. na youtube.

 

2.3 Obsługa programów graficznych
Niestety w tym poradniku nie będziemy prezentować jak używać programów graficznych. Taką wiedzę pozyskacie korzystając z różnych poradników jakie są dostępne w sieci.

 

Warto jednak znać podstawy czyli:

2.4 Folder skinu
Ważne aby na początku projektu przygotować miejsce na swój nowy skin. W przykładzie Abartha 500 tworzymy dodatkowy folder w lokalizacji pozostałych skinów

\STEAM\steamapps\common\assettocorsa\content\cars\ks_abarth500_assetto_corse\skins\Twoj_skin

W tej lokalizacji umieścić należy pliki .dds, .jpg .ini .json odpowiedzialne za elementy skina zobacz pkt. 2.1

  • 500_Abarth_Racing_skin_00.dds - Główna tekstura, malowanie całej karoserii
  • Ac_crew.dds - elementy teamu widoczne w boksach: szyld, namiot itp.
  • Livery.png - ikonka wyboru skina (widoczna w grze)
  • MAT_detail1.dds - elementy dodatkowe
  • MAT_Metallo_Bianco.dds - jw.
  • MAT_plancia.dds - jw.
  • Metal_detail_grey.dds - jw.
  • Preview.jpg - podgląd screena (można automatycznie wygenerować z pomocą CM)
  • skin.ini - plik ze ścieżkami dostępu do tekstur załogi i kierowcy
  • ui_skin.json - plik z nazwą skina, numerem startowym, nazwiskiem kierowcy

33010172930_370c383878_b.jpg

 

 


SimRace Polska "Prędkość dźwięku to bardzo dziwna sprawa. Rodzice coś mówią jak masz 15 lat a dociera dopiero koło trzydziestki"
simr.pngbutton-4220-white.png

Rig

PC

:idea: Uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi

#5
LKRISS

LKRISS
  • STEAM ID:lkriss2
  • Origin ID:BOTAWP
  • Xbox Live:LKRISS22
  • Social Club:lkriss22
  • LokalizacjaWarszawa

3 Zarzadzanie warstwami

 

Dla przykładu wybieramy autko Abarth 500 Assetto Corse
Lokalizacja skina

:\STEAM\steamapps\common\assettocorsa\content\cars\ks_abarth500_assetto_corse\skins

Lokalizacja pliku template (.psd)

:\STEAM\steamapps\common\assettocorsa\sdk\dev\skin_templates\template abarth 500 assetto corse\Skin.psd

W pierwszym etapie należy zapoznać się z siatką mapowania i ustalić jaki element odpowiada za jaką cześć. Do tego przydatne może być narzędzie jakie znajdziemy w Content Manager opcja podglądu skina (custom CM Shoroom) opisana w pkt. 5 Podgląd projektu. (screeny poniżej)

 

32665452644_596aaaa312_b.jpg

 

33352413702_894e3a5ae5_b.jpg

 

Widok siatki z pliku template .psd

 

32665452314_f316292d38_b.jpg

 

Następnie przygotowujemy warstwy odpowiedzialne za kolor bazowy poszczególnych elementów karoserii (screen poniżej). Jeśli decydujemy się na jednolity kolor badź teksturę można w zasadzie pokryć calość jednym plikiem.

 

33509071695_50c547a560_b.jpg

 

Aby na bieżąco śledzić wprowadzone zmiany eksportujemy projekt do pliku dds. (zobacz pkt.4, 5 oraz pkt. 6) zapisując go w lokalizacji z naszym skinem.

 

W kolejnym etapie przygotowujemy dodatki do projektu czyli loga, napisy, numery startowe itd. Warstwy te powinny być umieszczone wyżej niż warstwy odpowiedzialne za kolory karoserii ale niżej niż warstwa AO (ambient occlusion) odpowiadająca za cienie (zobacz pkt. 2.1). Poniżej przedstawiono przykładowy projekt i kolejność warstw.

 

33509071505_97762e22a0_b.jpg

 

Gotowy projekt zapisujemy do pliku .dds (zobacz pkt.4, 5 oraz pkt. 6) oczywiście w lokalizacji z naszym skinem.

 

33509071285_bf99367e70_b.jpg

 

32665452224_8e778f0207_b.jpg

 

Pobierz przykładowy skin i umieść go w folderze

...\STEAM\steamapps\common\assettocorsa\content\cars\ks_abarth500_assetto_corse\skins

Załączony plik  Twoj_skin.zip   829,82 KB   9 Ilość pobrań


SimRace Polska "Prędkość dźwięku to bardzo dziwna sprawa. Rodzice coś mówią jak masz 15 lat a dociera dopiero koło trzydziestki"
simr.pngbutton-4220-white.png

Rig

PC

:idea: Uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi

#6
LKRISS

LKRISS
  • STEAM ID:lkriss2
  • Origin ID:BOTAWP
  • Xbox Live:LKRISS22
  • Social Club:lkriss22
  • LokalizacjaWarszawa

4 Standard DDS

Standard DDS czyli DirectDraw Surface to format plików danych z grafiką rastrową stworzony przez Microsoft i wprowadzony wraz z DirectX 7.0. Standard ten jest stale rozwijany i w kolejnych wersjach DirectX wprowadzanych jest wiele ważnych zmian.

 

Właśnie do plików dds eksportujemy nasz projekt i tak zapisany plik umieszczamy w folderze z naszym skinem. Zobacz pkt. 6 - Optymalizacja gdzie opisane zostało jakie opcje należy wybrać podczas eksportu aby prawidłowo zapisać plik.


SimRace Polska "Prędkość dźwięku to bardzo dziwna sprawa. Rodzice coś mówią jak masz 15 lat a dociera dopiero koło trzydziestki"
simr.pngbutton-4220-white.png

Rig

PC

:idea: Uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi

#7
LKRISS

LKRISS
  • STEAM ID:lkriss2
  • Origin ID:BOTAWP
  • Xbox Live:LKRISS22
  • Social Club:lkriss22
  • LokalizacjaWarszawa

5. Podgląd projektu (showroom) / Content Manager

 

Assetto Corsa do poglądu projektu wykorzystuje Showroom. Opis skrótów klawiszowych znajdziecie w 2 poście Q&A. 

 

Jednak nie jest to idealne rozwiązanie. Aplikacje można co prawda uruchomić bez uruchomienia gry ale jest to dosyć ubogie narzędzie pracy.

...\Steam\steamapps\common\assettocorsa\acShowroom.exe

Dużo większe możliwości daje nam alternatywny launcher gry czyli Content Manager.
Do wyboru dostajemy teraz 2 opcje podglądu projektu.

  • assettowski standardowy Showroom z opcją wyboru tła
    / wybieramy opcję z menu zawartość | samochody | skin | salon lub (Ctrl+H)
  • Custom CM Showroom (Alt+H) z dodanymi narzędziami ułatwiające podgląd wybranych elementów skina

Wystarczy więc wybrać dowolny element (LPM) aby dowiedzieć się więcej o nazwie pliku odpowiedzialnym za dany element tekstury. Ctrl+H ukrywa okno Tools.  Klikając na (...) przy nazwie tekstury mamy podgląd do szczegółów jak nazwa pliku, rozmiar, waga, typ itd. 

 

32665743824_5acd409502_b.jpg

 

Opcje skrótów klawiszowych dla Custom CM Showroom (Alt+H) :

  • PageUp/PageDown - zmiana skina na wybranym modelu
  • Alt+PageUp/Alt+PageDown - zmiane opcji LOD
  • PPM lub rolka myszki - zoom
  • W - podgląd siatki modelu (wireframe)
  • L - światła (lights) Ctrl+L - światła stopów, Alt+L - światła bez stopów
  • F - efekty FXAA, B efekt blur;
  • Alt+B - zmiana widoku dla felg (blurred rims)
  • Alt+C - widok kokpitu w low-resolution
  • Alt+S - opcja widoku pasów bezpieczeństwa (seatbelts)
  • D - otwiera drzwi, Ctrl+D - otwórz drzwi kierowcy, Alt+D - otwiera drzwi od strony pasażera
  • Ctrl+H - ukrywa widok narzędzi (hides tools)
  • Home reset ustawień kamery,
  • Ctrl+Space - uruchomienie opcji auto-rotation
  • Alt+Arrows lewo/prawo - obraca koła i kierownicę (dodaj Ctrl aby zwolnić ruch)
  • F1, F6 - zmienia widok
  • F2 - zmniejsza okno podglądu
  • F7 - uwalania kamerę (free camera)
  • F11 - full screen
  • Ctrl+U - widok cieni (AO)
  • Ctrl+rolka myszki - zmiana FOV
  • Ctrl+S - cienia oświetlenia
  • Alt+M - lustrzane odbicie

:idea: Zapisany projekt, wprowadzone zmiany (plik dds w foderze ze skinem) można na bieżąco podglądać w Custom CM Showroom. 

 


SimRace Polska "Prędkość dźwięku to bardzo dziwna sprawa. Rodzice coś mówią jak masz 15 lat a dociera dopiero koło trzydziestki"
simr.pngbutton-4220-white.png

Rig

PC

:idea: Uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi

#8
LKRISS

LKRISS
  • STEAM ID:lkriss2
  • Origin ID:BOTAWP
  • Xbox Live:LKRISS22
  • Social Club:lkriss22
  • LokalizacjaWarszawa

6. Optymalizacja projektu

 

Eksport projektu do standardu DDS. W programie Photoshop wybieramy Plik / zapisz jako / wybieramy format D3D/DDS następnie w oknie wybieramy jak poniżej.

 

Opcja 1 - czyli kiedy w malowaniu zastosowana jest maska alpha z przejściami tonalnymi (np. do oznaczenia karbonowych elementów), stosujemy kompresję: DXT5 ARGB 8 bpp | interpolated alpha.

 

33510915345_25d9f11c34_b.jpg

 

Opcja 2 - jeśli nasz skin nie wymaga maski alpha (nie ma czwartego kanału) można zapisać plik DDS z kompresją DXT1 RGB 4 bpp | no alpha, zapisana w ten sposób tekstura zajmuje mniej miejsca.

 

33510915225_d4ff657e4d_b.jpg

 

:idea: Pamiętaj aby projekt skina przeznaczony do jazdy online był zmniejszony do rozmiarów 2048x2048 px - często nazywany jako 2K. Zmniejszy to zdecydowanie rozmiar pliku oraz optymalizuje obciążenie sieciowe na serwerze (lepszy ping). Na potrzeby trybu photo stosuje się projekty w rozmiarze 4K czyli 4096x4096 px.


SimRace Polska "Prędkość dźwięku to bardzo dziwna sprawa. Rodzice coś mówią jak masz 15 lat a dociera dopiero koło trzydziestki"
simr.pngbutton-4220-white.png

Rig

PC

:idea: Uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi

#9
LKRISS

LKRISS
  • STEAM ID:lkriss2
  • Origin ID:BOTAWP
  • Xbox Live:LKRISS22
  • Social Club:lkriss22
  • LokalizacjaWarszawa

7 Malowanie opon, felg, szyb

 

WIP


SimRace Polska "Prędkość dźwięku to bardzo dziwna sprawa. Rodzice coś mówią jak masz 15 lat a dociera dopiero koło trzydziestki"
simr.pngbutton-4220-white.png

Rig

PC

:idea: Uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi

#10
LKRISS

LKRISS
  • STEAM ID:lkriss2
  • Origin ID:BOTAWP
  • Xbox Live:LKRISS22
  • Social Club:lkriss22
  • LokalizacjaWarszawa

8. Malowanie załogi oraz pozostałe elementy

 

WIP

 

 


SimRace Polska "Prędkość dźwięku to bardzo dziwna sprawa. Rodzice coś mówią jak masz 15 lat a dociera dopiero koło trzydziestki"
simr.pngbutton-4220-white.png

Rig

PC

:idea: Uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi

#11
LKRISS

LKRISS
  • STEAM ID:lkriss2
  • Origin ID:BOTAWP
  • Xbox Live:LKRISS22
  • Social Club:lkriss22
  • LokalizacjaWarszawa

9. Shadery - cienie i efekty specjalne tekstur

 

WIP


SimRace Polska "Prędkość dźwięku to bardzo dziwna sprawa. Rodzice coś mówią jak masz 15 lat a dociera dopiero koło trzydziestki"
simr.pngbutton-4220-white.png

Rig

PC

:idea: Uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi

#12
LKRISS

LKRISS
  • STEAM ID:lkriss2
  • Origin ID:BOTAWP
  • Xbox Live:LKRISS22
  • Social Club:lkriss22
  • LokalizacjaWarszawa

10. Podpowiedzi

 

  • Duzy poradnik znajdziecie rowniez na oficjalnym formu Assetto Corsa (wersja EN)

    By zobaczyć linki musisz się Zalogować lub Zarejestrować

  • Jeśli szukacie inspiracji jak dobrać kolory do projektu polecam stronę

    By zobaczyć linki musisz się Zalogować lub Zarejestrować


SimRace Polska "Prędkość dźwięku to bardzo dziwna sprawa. Rodzice coś mówią jak masz 15 lat a dociera dopiero koło trzydziestki"
simr.pngbutton-4220-white.png

Rig

PC

:idea: Uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi

#13
rauf

rauf
  • STEAM ID:rauf00
  • Origin ID:rauf00
  • Xbox Live:rauf00
  • PSN id:rauf00
  • Social Club:rauf00
  • Lokalizacjagłęboka wieś

Poradnik profeska, duże dzięki dla was panowie za taaaki wykład  :brawo:

Może sam coś namaluje nawet?  :prosi:


Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.

Rig

PC
 
38700337265_4a399a161c_o.jpg moje zaufane źródło testów sprzętu i technologii 
Guest uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi!

Jak wołać użytkownika i cytować fragmenty
Na priv pytaj mnie tylko o sprawy administracyjne! Od pytań intymnych i sprzętowych mamy forum ;)


#14
eracny

eracny

    Bywalec

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPip
  • 139 postów

Może nie w tym temacie, ale gdzie znajdę pliki do pomalowania lamp? Chciałbym pozmieniać w paru skinach klosze na "GT".



#15
LKRISS

LKRISS
  • STEAM ID:lkriss2
  • Origin ID:BOTAWP
  • Xbox Live:LKRISS22
  • Social Club:lkriss22
  • LokalizacjaWarszawa

jaki model auta? 

 

ogolnie skiny do aut sa pod adresem jak ponizej ale czy dla danego modelu sa lampy wyciagniete? trzeba sprawdzic

...\Steam\steamapps\common\assettocorsa\sdk\dev\skin_templates\ 

 

innym ropzwiazaniem jest znalezienie skina gdzie ktos uzyl pliku do lamp i podmiana go na wlasny 


SimRace Polska "Prędkość dźwięku to bardzo dziwna sprawa. Rodzice coś mówią jak masz 15 lat a dociera dopiero koło trzydziestki"
simr.pngbutton-4220-white.png

Rig

PC

:idea: Uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi





Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: tutorial

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych