Skocz do zawartości

SIMRACE.PL używa cookies. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.Proszę zapoznać się z Polityka prywatności żeby uzyskać więcej informacji. Jeśli wyrażasz zgodę i nie chcesz więcej tej informacji kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje używanie cookies
Wiadomość powitalna SIMRACE.PL
Zarejestruj się by zyskać dostęp do wszystkich funkcji strony, pytaj, czatuj, udzielaj się na forum. Po darmowej i prostej rejestacji zyskasz dostęp do treści oraz kontak z społecznością simrace.pl Wiadomość przestanie się pojawiać po pierwszym zalogowaniu. Zapraszamy!
Logowanie Utwórz konto
Zdjęcie

Zasady jazdy online SIMRACE.pl - CRC

CRC przepisy

318 odpowiedzi w tym temacie

#1
rauf

rauf
  • STEAM ID:rauf00
  • Origin ID:rauf00
  • Xbox Live:rauf00
  • PSN id:rauf00
  • Social Club:rauf00
  • Lokalizacjagłęboka wieś

DTM-Highlights-Crashs-2012-19-fotoshowIm

 

Zasady jazdy online społeczności SIMRACE.pl

 

Poniższe zasady należy przeczytać ze zrozumieniem i następnie potwierdzić ten fakt wpisując w tym wątku: nick, zrozumiałem, będę stosować.

 

1. Bezpieczeństwo, podstawową zasadą jest bezkolizyjna jazda, dotyczy to szczególnie samochodu z tyłu. Należy jeździć OSTROŻNIE, z szacunkiem dla przeciwników, przewidywać niebezpieczeństwa, słabszą postawę kolegi albo inne zagrożenia.

 

2. Jazda po torze, ścigamy się po torze a nie poboczach, bezwarunkowo jedno koło musi pozostać na torze (łącznie z linią obrysową), cięcia zakrętów lub nadmierne wyloty na wyjściu będą karane a w sytuacji zyskania takim manewrem pozycji należy ją oddać vide. pkt. 9

3. Start i pierwszy zakręt to najwięcej emocji i równie wysokie prawdopodobieństwo kraksy. Nie warto nastawiać się na zyskanie pozycji na pierwszym skręcie. Lepiej stracić niż popsuć sobie i komuś wyścig. Zwykle na walkę mamy jeszcze kilkanaście okrążeń, warto pomyśleć o tym przed startem i postarać się pojechać spokojnie. Koledzy na pewno bardziej docenią walkę na następnych zakrętach, niż bitwę o wszystko na pierwszym.

4. Wyprzedzanie, wynika w całości z pkt 1, czyli bezpieczeństwo manewru zależy od jadącego z tyłu. Atak należy przeprowadzić tak, żeby wyprzedzany zawodnik nie zostaw przez wyprzedzającego wytrącony ze swojego toru jazdy, wypchnięty na pobocze czy nie wpadł w poślizg.

 

5. Wyprzedzanie na wejściu w zakręt. Najgorszy nawyk z gry na singlu, kategorycznie nie można wchodzić "na małego" czyli po wewnętrznej zakrętu małym łukiem wpychając się obok/przed przeciwnika (barge passing). Jedyna możliwość gdzie wyprzedzanie na wejściu w zakręt jest możliwe to taka kiedy jeszcze przed skrętem zaistnieje istotna przewaga (istotny overlap). Sytuacja taka zaczyna się kiedy maska wyprzedającego znajduje się co najmniej na wysokości fotela kierowcy wyprzedzanego. Chodzi głównie o to, żeby atakowany widział z boku przeciwnika. Wtedy uznaje się że ma obowiązek udostępnić mu tor jazdy, czyli nie ścinać do wewnętrznej - co spowodowało by kolizję.
Upraszczając wyprzedzić po wewnętrznej zakrętu można kiedy mamy istotny overlap, co daje nam prawo do toru jazdy. Sytuacja ta dotyczy oczywiście wewnętrznej części zakrętu, na zewnątrz nie jest wymagana.

 

6. Obrona pozycji, prowadzący ma prawo do jednego manewru obronnego, następnie musi jechać już obranym torem i nie zmieniać go dla obrony pozycji (czyli nie zajeżdżać drogi). Nie dotyczy to zmiany toru jazdy mającego przygotować do wejścia w zakręt. Przykład to obrona pozycji na prostej startowej na Mugello: jadący za nami próbuje wyprzedzić z prawej, zajeżdżamy mu drogę tylko raz, po czym może (jeśli da radę) wyprzedzić nas z lewej, chyba że jesteśmy już na końcu prostej wtedy legalnie zmieniamy tor jazdy na lewy żeby korzystnie wejść w prawy nawrót. Inna obrona pozycji jest niedozwolona i będzie oceniona jako zajeżdżanie drogi. Obrony pozycji nie należy mylić z umyślnym przeszkadzaniem takim jak: odpuszczanie gazu bez powodu, małe zmiany kierunku czy inne złośliwe zachowania które mogą zostać ocenione jako niesportowe. Jadąc defensywnie zawsze warto zastanowić się dwa razy, czy manewr nie zakończy wyścigu obu kierowców (czasem i więcej).

7. Jazda po zasadniczym błędzie, nawet jeśli jesteś prowadzący a popełnisz duży błąd (poślizg z utratą kontroli, obrót, wypad z toru itp) bezpieczny powrót na tor czy tez właściwy tor jazdy spoczywa na Tobie. Zawsze wracając na trasę musisz upewnić się, że nie spowodujesz zagrożenia dla jadących prawidłowo za Tobą a chcących błąd wykorzystać. W takiej sytuacji należy oddać pozycję nie narażając bezpieczeństwa, choćby miało to znaczyć przepuszczenie całej stawki.

8. Zachowanie po kolizji, kierowca powodujący sytuację kolizyjną musi oddać pozycję na rzecz poszkodowanego swoim zachowaniem (czasem wiąże się to z zaczekaniem na wracających z pobocza na tor). Wyjątek stanowią karambole lub sytuacje niejednoznaczne, nie pozwalające natychmiast zadecydować graczom czy pozycję należy oddać. Wtedy jednak trzeba liczyć się z możliwym wyższym wymiarem kary, jeśli wina będzie ewidentna i zostanie potwierdzona podczas sędziowania.

Jeżeli korzystamy z headsetów wypada oczywiście przeprosić. Wszelkie inne dyskusje są zbędne i przeszkadzają innym i należy je bezwarunkowo zostawić na czas po wyścigu.

 

9. Neutralizacja, reakcja na widoczną kolizję, jadąc za samochodami które uczestnicząc w zdarzeniu i mogą stracić kontrolę, szczególnie w miejscach wąskich lub z bandami, należy zachować się jakby na torze pojawiły się żółte flagi, tzn. obowiązkowo zahamować do prędkości umożliwiającej natychmiastową zmianę kierunku lub zatrzymanie (sugerowany 2 bieg, ok. 100km/h), zakazane jest w takich miejscach wyprzedzanie, gwałtowna zmiana toru jazdy, szukanie "okazji" na szczęśliwy przejazd itd. W miarę możliwości uczestnicy kolizji, lub ją obserwujący ogłaszają UWAGA KOLIZJA, ma to ułatwić następnym zawodnikom bezpieczny przejazd.

 

10. Niepoprawne zyskanie pozycji, jeżeli zyskamy pozycję w wyniku ścięcia zakrętu, jazdy poza torem lub innych niesportowych manewrów jak wyprzedzanie w momencie neutralizacji, należy ją oddać natychmiast przepuszczając wyprzedzonego.

11. Dublowanie, dublowany kierowca ma obowiązek dać się wyprzedzić, jednak bez nerwowych zachowań czy nieprzewidzianych manewrów (zjeżdżanie na pobocze czy gwałtowna zmiana toru jazdy). Najlepiej pozycję oddać jadąc wolniej szerokim torem po zewnętrznej w zakręcie, lub odpuszczając na prostej. Dublowany ma prawo jednak jechać swoim torem jeśli umożliwienie wyprzedzania naraziłoby go na utratę kontroli (np. w zakręcie) czy istotne spowolnienie (np. na podjeździe).

 

12. Jazda uszkodzonym pojazdem, wymaga odpowiedzialności za bezpieczny przejazd innych uczestników wyścigu, jeśli wóz jest uszkodzony należy podjąć wszystkie środki żeby bezpiecznie i bez ryzyka dojechać do Pit Stopu. Nawet jeśli ma to oznaczać bardzo wolną jazdę poboczem. Jeśli wóz jest niekierowalny a jazda niemożliwa należy zaparkować na poboczu w bezpiecznym miejscu minimalizując ryzyko kolizji dla innych.  Z dużymi uszkodzeniami wiele nie zawalczysz, a łatwo możesz zepsuć wyścig kolegom.

13. Pit Stop, zjazd do boksów musi odbyć bez spowalniania czy zagrożenia dla jadącego za nami. Musi odbyć się po ścieżce dojazdowej, bez nadmiernych cięć i "wpadania" do strefy zwalniającej. Niedopuszczalny jest zjazd do boksu na ostatnim okrążeniu (zwykle żeby opuścić Pit Stop trzeba minąć linię startu). Ilość obowiązkowych zjazdów, czy tez ich terminowość (np. konkretne okrążenia) definiuje zwykle opis ligi czy wyścigu. Wyjazd z boksów, musi odbyć się z zachowaniem ostrożności jak w pkt. 4. i ponownie po pełnej ścieżce rozbiegowej. Zjeżdżając do pitu odpowiednio wcześniej informujemy komunikatem PIT IN (PI), wyjeżdżając z boxu ponownie komunikatem PIT OUT (PO).

14. Klasyfikacja, osoby, które nie ukończą wyścigu (opuszczą lobby same lub z przyczyn od nich niezależnych) nie będą sklasyfikowane. Punkty otrzymują osoby które w momencie przekroczenia linii mety przez zwycięzcę biorą czynny udział w wyścigu - zasada ma na celu eliminację przypadków np. przepychania unieruchomionych kolegów przez linię mety, jest to niesportowe zachowanie.

15. Dopuszczenie do wyścigu, ograniczenia opisane zwykle w zasadach lig czy poszczególnych wyścigów dotyczące zapisów na listę startował, kwalifikacji czy innych obowiązków lub ograniczeń dla startujących mają swoje zastosowanie zależnie od ligi i jej organizatora. Jeśli ustawienia lobby (lub inne wymagane ograniczenia) z jakichkolwiek powodów nie działają, uczestnicy wyścigu są i tak zobligowani ich przestrzegać (np. opony, paliwo, kontrola trakcji itd). Jakiekolwiek wykorzystywanie błędów w grze (tzw. cheaty) będzie traktowane jako niesportowe i karane banem.

16. Konflikty, wszelkie skargi rozpatruje się do 48h po wyścigu, na wnioskującym o ukaraniu spoczywa obowiązek udowodnienia przewinienia. W sytuacjach konfliktowych decydują sędziowie a rozstrzygające zdanie ma organizator ligi.  Rozpatrujący konflikt muszą wysłuchać opinii stron i uzasadnić swoją decyzję. Na decyzję nie przysługuje odwołanie.

17. Katalog kar, listę nagród za konkretne przewinienia definiują regulaminy ligowe.

 

18. Nazewnictwo, w grze online używamy zawsze naszego rozpoznawalnego na stronie nicku, nie może być on w jakikolwiek obraźliwy ani ofensywny w stosunku do innych osób czy tak zwanego światopoglądu. To samo dotyczy malowań samochodów.

 

19. Szacunek, doświadczeni gracze powinni zawsze stanowić przykład dla innych i wspierać początkujących. Gracze rozpoczynający przygodę z wyścigami mają prawo być niepewni, popełniać błędy i mogą liczyć na wyrozumiałość, jednak podstawą jest szacunek dla pozostałych i rywalizacja w duchu fair play. Wspólna jazda daje mnóstwo przyjemności, ale też na początku wymaga wyrzeczeń (nie zawsze można wygrać!) i pewnej zmiany nawyków.

 

 

W sieci można znaleźć krążące kopie anglojęzycznych przepisów, które jednak zwykle są kalkami na bazie starszych gier. Część z nich jest także dramatycznie zawiła, co nie sprzyja szczególnie początkującym. Zasady CRC generalnie są proste, jednak ich pełne zrozumienie wymaga doświadczenia w jeździe online. Myślę że można uznać, że do sprawdzenia się w każdej z opisanych sytuacji potrzeba około 3 miesięcy ligowej jazdy.

Do przepisów warto wracać nie tylko po sytuacjach konfliktowych, koniecznie trzeba je sobie parę razy przypomnieć.

 

Przepisy na pewno będą ulegały odświeżeniu czy uzupełnieniu w zależności od symulatorów z których korzystamy.


Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.

Rig

PC
 
38700337265_4a399a161c_o.jpg moje zaufane źródło testów sprzętu i technologii 
Guest uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi!
Jeżeli masz pytanie-poza sprawami administracyjnymi-zadawaj je na FORUM, a nie na priv!

#2
Angello

Angello

    Założyciel NIGHT RIDERS

  • Administratorzy
  • 1785 postów
  • STEAM ID:Angello_PL
  • Xbox Live:AngelloPL
  • PSN id:Angello_PL
  • LokalizacjaWhiteStock

Pięknie napisane :okok:

 

Angello, zrozumiałem, będę stosować  :twisted: 


 24339541219_aa976f320e_o.png


#3
USIO14

USIO14

    Dyskutant

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPip
  • 248 postów
  • STEAM ID:lukas881010
  • Origin ID:usio14
  • Xbox Live:usio14
  • LokalizacjaMaćkowicze

USIO14,  zrozumiałem, będę stosować 


PC

 

Sprzęt

 

Rig

#4
LKRISS

LKRISS
  • STEAM ID:lkriss2
  • Origin ID:BOTAWP
  • Xbox Live:LKRISS22
  • Social Club:lkriss22
  • LokalizacjaWarszawa

LKRISS, zrozumiałem, będę stosować.


SimRace Polska "Prędkość dźwięku to bardzo dziwna sprawa. Rodzice coś mówią jak masz 15 lat a dociera dopiero koło trzydziestki"
simr.pngbutton-4220-white.png
Rig
PC

:idea: Uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi

#5
Gerard Rex

Gerard Rex

    Pasjonat

  • Moderatorzy
  • 875 postów
  • STEAM ID:rex1981pl
  • Origin ID:rex81pl
  • Social Club:Rex81PL
  • LokalizacjaGorlice

Rex81, zrozumiałem, będę stosować.

Wysłane z mojego SM-G900F


PC

 
Rig

 
Net


#6
Tomessi

Tomessi

    Zapaleniec

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1050 postów
  • STEAM ID:tomessi
  • Xbox Live:T0MESSI
  • LokalizacjaŁódź

Moja ulubiona lektura  :okok: Tomessi, zrozumiałem, będę stosować. 


"APEX" - niewidzialny szczyt zakrętu, miejsce, dzięki któremu osiąga się najlepszy czas.

 

16478.png

 

Rig

 

PC
 

 


#7
Tommi

Tommi
  • STEAM ID:tommi__pl
  • Xbox Live:TriedTommi
  • LokalizacjaBydgoszcz

Pomimo, że jeszcze nie ścigam się z Wami Panowie to zapoznałem się z regulaminem :) Świetnie napisany.

 

Tommi zrozumiałem regulamin, będę stosować.


PC

Rig


Net

 

 

76561198133235158.png

 

pCars Photo Mode

 

Flickr


#8
Lenarek

Lenarek
  • STEAM ID:lenarekk
  • LokalizacjaNowy Dwór Gdański

Lenarek zrozumiał i będzie stosował. ;) 



#9
Kubika

Kubika

    Forumowicz

  • Użytkownicy
  • PipPipPip
  • 71 postów
  • STEAM ID:Kubika
  • LokalizacjaElbląg

Kubika zapoznał sie z regulaminem i postara się stosować ;)



#10
rauf

rauf
  • STEAM ID:rauf00
  • Origin ID:rauf00
  • Xbox Live:rauf00
  • PSN id:rauf00
  • Social Club:rauf00
  • Lokalizacjagłęboka wieś

Dodane 2 punkty precyzujące co znaczy jazda po torze oraz kiedy należy oddać pozycję po wyprzedzeniu.

Zasady ogólnie znane, nie powinno być tu wątpliwości.

 

2. Jazda po torze
9. Niepoprawne zyskanie pozycji


Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.

Rig

PC
 
38700337265_4a399a161c_o.jpg moje zaufane źródło testów sprzętu i technologii 
Guest uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi!
Jeżeli masz pytanie-poza sprawami administracyjnymi-zadawaj je na FORUM, a nie na priv!

#11
Angello

Angello

    Założyciel NIGHT RIDERS

  • Administratorzy
  • 1785 postów
  • STEAM ID:Angello_PL
  • Xbox Live:AngelloPL
  • PSN id:Angello_PL
  • LokalizacjaWhiteStock

Zapoznałem się ze zmianami :)


 24339541219_aa976f320e_o.png


#12
rauf

rauf
  • STEAM ID:rauf00
  • Origin ID:rauf00
  • Xbox Live:rauf00
  • PSN id:rauf00
  • Social Club:rauf00
  • Lokalizacjagłęboka wieś

Być może małych zmian czy rozwinięcia definicji będzie więcej, nie wymagamy każdorazowego potwierdzania zrozumienia bo sądze że większość z nich i tak jest stosowana i znana z doświadczenia.

Jeśli pojawiły by się znaczące zmiany (choć teraz nie wiem jakie) to pewnie powstanie nowy wątek, tak żeby nikt go nie przeoczył, ok?


Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.

Rig

PC
 
38700337265_4a399a161c_o.jpg moje zaufane źródło testów sprzętu i technologii 
Guest uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi!
Jeżeli masz pytanie-poza sprawami administracyjnymi-zadawaj je na FORUM, a nie na priv!

#13
roobson

roobson

    Nowicjusz

  • Użytkownicy
  • Pip
  • 10 postów
  • LokalizacjaWarszawa

roobson, zrozumiałem, będę stosować.



#14
Shady

Shady

    Forumowicz

  • Użytkownicy
  • PipPipPip
  • 59 postów
  • Xbox Live:Sh25dy
  • LokalizacjaLeszno

Shady, zrozumiałem, będę stosować. 



#15
M-Michalczyk

M-Michalczyk

    Pro Driver

  • Użytkownicy
  • Pip
  • 16 postów
  • PSN id:M-Michalczyk
  • LokalizacjaGreen Hell

M-Michalczyk, zrozumiałem, będę stosować.







Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: CRC, przepisy

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych