Skocz do zawartości

SIMRACE.PL używa cookies. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.Proszę zapoznać się z Polityka prywatności żeby uzyskać więcej informacji. Jeśli wyrażasz zgodę i nie chcesz więcej tej informacji kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje używanie cookies
Wiadomość powitalna SIMRACE.PL
Zarejestruj się by zyskać dostęp do wszystkich funkcji strony, pytaj, czatuj, udzielaj się na forum. Po prostej rejestracji zyskasz dostęp do pełnych treści oraz kontakt ze społecznością SimRace.pl Wiadomość tylko dla niezarejestrowanych, ZAPRASZAMY!
Logowanie Utwórz konto

Zobacz inną zawartość



Szukaj wpisów




* * * * *

24h Le Mans 2015


W najbliższą sobotę tj. 13 czerwca 2015 r. na torze Circuit de la Sarthe rozpocznie się 83 edycja legendarnego wyścigu 24h Le Mans. Warto z tej okazji zapoznać się z terminarzem tej imprezy, klasami samochodów oraz kierowcami i zespołami jakie wystartują w tym wyścigu.
24h Le Mans to niezwykle wymagający całodobowy wyścig w którym w tym roku na starcie pojawi się 56 ekip oraz 168 kierowców w różnych klasach. Transmisje będą dostępne jak w ostatnich latach na kanale Eurosportu. Kwalifikacje wystartowały już w środę o godz 22, dzisiaj cd. o godz. 19 i 22. Treningi zapowiedziane są na sobotę od 8.45 natomiast start do wyścigu głównego równo o 15.00. O główną wygraną będą walczyć będą samochody w najwyższej klasie wyścigowej czyli Audi R18 e-tron quattro, Toyota TS040 hybrid, Porsche 919 hybrid oraz Nissan GT-R LM Nismo, wszystkie z elektrycznym doładowaniem. Audi od swojego debiutu w 1999 roku wygrało 13 z 16 wyścigów w Le Mans. Niemiecki zespół bez wątpienia jest faworytem, ale Toyota w zeszłym roku była najszybsza w całym sezonie wyścigów długodystansowych WEC, wygrywając pięciokrotnie w ośmiu startach i to właśnie Toyota otrzymała numery startowe #01, #02.

Dołączona grafika

Na stracie zobaczy również Kubę Giermaziaka w brytyjskim zespole JMW Motorsport #66, który pojedzie w klasie GT Am w samochodzie Ferrari 458 Italia GT2 w znacznie ulepszonym modelu z 2011 roku. Co ciekawe zespół ten jako jedyny wybrał dostawcę opon z firmy Dunlop - pozostałe zespoły w tej klasie postawiły na markę Michelin.

Jak zwykle zobaczymy cztery kategorie samochodów jakie będą rywalizować w wyścigu i będą to klasy: LMP1, LMP2 dla prototypów, oraz dwie klasy GT: LM GTE Pro, LM GTE Am dla aut produkcyjnych. Dla każdej kategorii obowiązują osobne przepisy techniczne i sportowe ale jest również kilka wspólnych punktów jak np. minimum 4 godziny jazdy dla każdego kierowcy. Poniżej postaram się opisać każdą z tych kategorii w kilku najważniejszych punktach.


Kategoria LPM1 - "Le Mans" Prototype 1

Dołączona grafika

Najnowsze przepisy dotyczące tej kategorii weszły w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. Główne zmiany dotyczyły unormowania zasad odzyskiwania energii dla hybryd oraz ograniczenia ilości dostępnych zestawów opon i silników w trakcie weekendu wyścigowego. Dopuszczono do wyścigu również 3 samochody bez ERS. W tym roku zrezygnowano z podziału na podkategorię LMP1-L, LMP1-H (oddzielna dla hybryd). Nadal obowiązuje nadwozie zamknięte a do obowiązkowych elementów wyposażenia tych bolidów należą np. czujniki ciśnienia powietrza w oponach czy system telemetrii działający tylko w jedną stronę – z bolidu do boksów. Waga bolidu (bez kierowcy na pokładzie i bez paliwa) nie może być mniejsza niż 850 kg oraz dla LMP1-hybrid 870 kg. Pojemność jednostki napędowej ograniczono do 5,5 l. i dopuszczono zarówno silniki benzynowe jak i tzw. diesle. Co ciekawe każdy z czołowych producentów czyli Audi, Toyota, Porsche oraz Nissan wybrali zupełnie inne metody odzyskiwania energii.

Ze względów bezpieczeństwa kokpit musi być tak zaprojektowany aby kierowca mógł się z niego wydostać w czasie krótszym niż 7 sekund. Dodatkowo przepisy określają szczegółowy rozmiary tylnych skrzydeł oraz ich maksymalne ugięcia pod obciążeniem. Jednym z elementów obowiązkowych również w klasie LMP2 jest tzw. płetwa rekinia widoczna w tylnej części auta.

Auto hybrydowe musi w pit stop korzystać z napędu elektrycznego. Wóz musi być w stanie pokonać minimum 400 m z max. prędkością 60 km/h. W obu klasach skrzynie biegów nie mogą mieć więcej niż 6 biegów do jazdy wprzód. Nie wolno również stosować układu ABS.

Cały regulamin dla klas LMP1, LMP2 zajmuje około 60 stron! A jakiekolwiek próby ominięcia przepisów mogą zakończyć się dyskwalifikacją zespołu z wyścigu. Do rywalizacji w tej klasie zgłoszono 14 zespołów.



Kategoria LMP2 - "Le Mans" Prototype 2

Dołączona grafika

Głównym celem powstania tej kategorii było ograniczenie środków potrzebnych na start w wyścigu. Dlatego tak chętnie startują tutaj zespoły amatorskie tzw. półprofesjonalne. W tym roku zobaczymy rekordową ilość zespołów bo aż 19! W tej kategorii nie jest wymagany udział profesjonalnych kierowców z licencjami najwyższych klas. Tak więc większość zespołów to mieszanka doświadczenia z mniej zaawansowanymi kierowcami. Jednym z ograniczeń startu jest bez wątpienia dostępny budżet. Samochód o otwartym podwoziu nie może kosztować więcej niż 370 tyś. euro a o zamkniętym nadwoziu 450 tys. euro. Cena silnika została ograniczona do ok. 80 tyś. euro. Udostępnione zostały cztery marki silnika (Nissan, Honda, Judd i Sard) oraz liczne podwozia producentów (Alpine, BR, Gibson, HPD, Ligier, Morgan Oreca i Strakka Dome). Podobnie jak w innych klasach ograniczono również ilość zestawów opon. Dla zespołów nie biorących udziału w serii WEC ograniczono ilość silników do jednej sztuki na cały weekend wyścigowy. Pozostałe zespoły mogą korzystać wg. przepisów serii WEC a więc mają do dyspozycji trzy silniki na cały sezon.

Waga bolidu (bez kierowcy na pokładzie i bez paliwa) nie może być mniejsza niż 900 kg. Pojemność zbiornika paliwa to 75 litrów. Dopuszczono dwa rodzaje silników z turbodoładowaniem oraz wolnossące. Dla silników turbosprężarką maksymalna ilość cylindrów to 6 oraz pojemość 3.2 l. a dla silników wolnossących maksymalna ilość cylindrów ograniczono do 8 oraz pojemność do 5.0 l.


Kategoria LM GTE Pro - "Le Mans" Grand Tourisme Endurance Professional

Dołączona grafika

Seria GTE jest nawiązaniem do początków startów z 1923 roku i pomimo wielu zmian nadal muszą to być samochody seryjnie produkowane. ACO dokonało podziału na małych i dużych producentów. Małym producentem jest określana firma, która produkuje nie więcej niż 2000 samochodów rocznie. Na tej podstawie zróżnicowano wielkość produkcji drogowych odpowiedników aut wyścigowych. Jeżeli mała firma chce wystawić wóz w GTE musi wyprodukować co najmniej 25 egzemplarzy jego drogowego odpowiednika, natomiast duża firma musi stworzyć co najmniej 100 sztuk wozu, którym chce wystartować w klasie GTE. Co ciekawe, zbiornik paliwa seryjnego auta nie może być mniejszy niż 50 l. Wersja wyścigowa tych samochodów musi zachować kształt modelu drogowego w bieżącej produkcji a położenie i układ silnika nie może być zmieniony. W obecnej edycji zgłoszonych zostało 9 zespołów. Zobaczymy je w takich markach jak: Aston Martin, Corvette, Ferrari czy Porsche.

Również ograniczono zestawy opon oraz ilości silników do dwóch sztuk. Ponieważ jest to kategoria PRO kierowcami mogą zostać tylko posiadacz specjalnej Platynowej licencji. Minimalną wagę samochodu ograniczono do 1245 kg. natomiast zbiornik paliwa do 90 litrów. Dopuszczone są silniki turbodoładowane o maksymalnej pojemności 4.0 l. oraz wolnossące o maksymalnej pojemności 5.5 l. Tak jak w przypadku klas dla prototypów, w GTE skrzynie biegów mogą mieć najwyżej 6 biegów do jazdy do przodu. Również nie wolno korzystać z systemu ABS.


Kategoria LM GTE Am - "Le Mans" Grand Tourisme Endurance Amateur

Dołączona grafika
Od 2011 roku ta kategoria została zarezerwowana dla kierowców amatorów z małym doświadczeniem w wyścigach. W GTE Am samochód musi mieć co najmniej 1 rok lub odpowiadać regulaminowi sprzed roku. Poza tym, żeby móc wystartować w GTE Am kierowca musi posiadać tzw. brązową licencję. Jest to najniższa licencja wyścigowa wydawana przez FIA. Otrzymuje ją każdy kierowca, który zda egzaminy i ma ją do momentu, gdy nie osiągnie jakichś sukcesów. To właśnie zwycięstwami w wyścigach pracuje się na licencje wyższej rangi. Głównym celej utrzymania tej kategorii w serii 24h było obniżenie kosztów startu i przyciągnięcie jak największej liczby uczestników. W tej klasie oprócz samochodów wspomnianych w klasie PRO zobaczymy również SRT Viper GTS-R. Na liście startowej zgłoszonych zostało 14 zespołów.

Minimalna waga samochodu ustalono na 1245 kg. Pojemność zbiornika paliwa do 90 litrów. Ograniczenia pojemności silników zgodne są z klasą GTE Pro.


Garage 56
Od 2012 roku dopuszczone zostały również samochody niespełniające wymogów powyższych kategorii ale auta takie muszą spełniać określone kryteria bezpieczeństwa, wydajności i niezawodności. ASO może zaprosić uczestnika w celu rozwoju projektu promującego nowe technologie. Jednym z pierwszych pojazdów tak dopuszczonych był Nissan DeltaWing.

Dołączona grafika

pełny program transmisji TV znajdziecie na stronie
http://www.autoklub.pl/tv/

:idea: Ciekawostka - w tym roku na molo w Sopocie będzie można obejrzeć wyścig 24H Le Mans 2015 na żywo!

lista startowa
http://www.24h-leman...u-mans-2015.pdf

live timing
http://www.24h-leman...s_2_2_2046.html

4 Komentarze

Baardzo fajnie napisane - krótko i treściwie, tak jak lubię ;)

 

Ciekawa jaka w tym roku będzie rywalizacja w LMP1. O ile dobrze pamiętam rok temu nie było Nissana, a podium zajęli Audi i Toyota, niestety Porsche coś przyćmiło dalej w stawce (problemy z jednostkami, jeżeli się nie mylę)

 

Tak czy owak, będę oglądać :D

Na to czekałem! Na pewno w tym roku znowu obejrzę całość, także widzimy się na forum w odpowiednim wątku ;)

Kolejna ciekawa sprawa to światła i ich kolory. Klasy GTE używają żółtych świateł a wszystko po to aby można było łatwo w nocnych warunkach rozpoznać kto się zbliża do twojego samochodu. 

Czy da się to gdzieś oglądać online?