Skocz do zawartości

SIMRACE.PL używa cookies. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.Proszę zapoznać się z Polityka prywatności żeby uzyskać więcej informacji. Jeśli wyrażasz zgodę i nie chcesz więcej tej informacji kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje używanie cookies
Wiadomość powitalna SIMRACE.PL
Zarejestruj się by zyskać dostęp do wszystkich funkcji strony, pytaj, czatuj, udzielaj się na forum. Po prostej rejestracji zyskasz dostęp do pełnych treści oraz kontakt ze społecznością SimRace.pl Wiadomość tylko dla niezarejestrowanych, ZAPRASZAMY!
Logowanie Utwórz konto

Zobacz inną zawartość



Szukaj wpisów




* * * * *

Historia i zapowiedz Rajdu Szwecji


Historia tego rajdu sięga po lata 50-te kiedy to w debiutanckim letnim rajdzie wygrał go lokalny kierowca Per-Fredrik Cederbaum w BMW. Rajd rozgrywano na szwedzkich szutrach a dopiero od 65 roku został on przeniesiony na okres zimowy i tak pozostał do dzisiaj. W 1967 roku przeniesiono bazę zawodów do Karlstad i tam pozostaje do dziś.
Historia tego rajdu sięga po lata 50-te kiedy to w debiutanckim letnim rajdzie wygrał go lokalny kierowca Per-Fredrik Cederbaum w BMW. Rajd rozgrywano na szwedzkich szutrach a dopiero od 65 roku został on przeniesiony na okres zimowy i tak pozostał do dzisiaj. W 1967 roku przeniesiono bazę zawodów do Karlstad i tam pozostaje do dziś. W 1973 roku powołano do życia mistrzostwa świata producentów i Rajd Szwecji stał sie jedną z rund tego cyklu. W tej formie jest organizowany do dziś. W długiej historii Rajdu Szwecji doszło trzykrotnie do sytuacji gdy rajd się nie odbył. W 1974 roku powodem był kryzys paliwowy, w 1990 z powodu zbyt łagodnej zimy oraz w 2009 roku gdy obowiązywał system rotacyjny zostąpiony został rajdem Norwegii.

Dołączona grafika

Rajd Szwecji zawsze był twierdzą przeznaczoną tylko dla skandynawów a w zasadzie Szwedów i Finów. Dopiero w 2004 roku bariera ta została przełamana przez Sebastiana Loeba, który wygrywa ten rajd w Citroenie Xsara WRC. Sztuka ta udała się również w 2013 w bezkonkurencyjnym Volkswagenie. Tym razem rajd wygrywa Sebastien Ogier i to by było na tyle! Bo do dzisiaj nikt z poza Skandynawii oraz tej wymienionej dwójki francuzów nie wygrał tego rajdu!

Dołączona grafika

W 2005 roku pionerską wygraną odnotowuje Norweg Petter Solberg w Subaru Impreza WRC 2004. Pozostałe wygrane przypadają Finom oraz Szwedom. Z tym, ze ostatnim szwedem, któremu udało się wygrać tej rajd był Kenneth Eriksson w 1997 roku. Najwięcej wygranych na swoim koncie odnotował były mistrz WRC z 1984 roku Stig Blomqvist, który wygrał ten rajd aż siedmiokrotnie (1971-73,77,79,82,84) w samochodach: Saab 96 V4, Saab 99 EMS, Saab 99 Turbo oraz w fabrycznym teamie Audi samochodami Audi Quattro i Audi Quattro A2.
Mimo zimowego charakteru imprezy, na trasach Rajdu Szwecji kierowcy uzyskują jedne z najwyższych średnich prędkości. Trasa Rajdu prowadzi w większości przez lasy i często otoczona jest bandami śnieżnymi, które nie jednym pomagają w utrzymaniu auta na trasie. Chyba najbardziej znanym miejscem jest hopa Colin’s Crest, którą nazwano tak na cześć mistrza świata z 1995 roku, Colina McRae. Autor najdłuższego skoku na tej hopce otrzymuje specjalną prestiżową nagrodę.

Dołączona grafika


63 Rally Sweden (12-15 luty 2015)

W tym roku trasę poprowadzono wśród pokrytym śniegiem lasach w regionie Varmland w środkowej-południowej Szwecji oraz sąsiadującej Norwegii. Trasa tegoroczengo rajdu jest długa i zróżnicowana, a odcinki specjalne mijają skute lodem leśne drogi, tor wyścigów konnych, a nawet stok narciarski. Trasa została zmieniona w jednej trzeciej względem sezonu z poprzedniego roku, a cztery z jedenastu oesów są całkowicie nowe bądź zmodyfikowane.

Rajd zaczyna się w czwartek 12 lutego odcinkiem testowym Rada w okolicy parku serwisowego w Hagfors. Wieczorem w Karlstad odbędzie się ceremonia startu, a następnie liczący 1,9 kilometra superoes na skutym lodem torze wyścigów konnych.


Pierwszy dzień rajdu będzie miał charakter międzynarodowy ponieważ odcinki specjalne będa poprowadzone przez Szwecję jak i sąsiadującą Norwegię. Dzień zakończy się drugim superoesem w Karlstad. W piątek załogi pokonają łącznie 125 km odcinków specjalnych i 474 km sekcji dojazdowych.

Sobota będzie najdłuższym dniem zmagań. Na trasie ostatniego oesu czeka słynna „Hopa Colina”.

Ostatni dzień składać się będzie z trzech odcinków specjalnych. Jeden z nich będzie kończył się sprintem w dół stoku narciarskiego i hopą! Natomiast ostatni OS odbędzie się jako transmitowany przez telewizje Power Stage z dodatkowymi punktami dla najszybszej trójki. Rajd zakończy się o godzinie piętnastej ceremonią podium w centrum Karlstad.

Rally Sweden 2015 Teaser



Foworytem rajdu będzie bez wątpienia 31-letni Sebastian Ogier, który wygrał tej rajd w 2013 roku. Dysponuje najlepszym samochodem i jest kierowcą z bardzo dużym doświaczeniem. My jak zawsze będziemy kibicować Robertowi, który na pytanie kto będzie najszybszy odpowiada w swoim stylu „Najszybszy?, na pewno nie ja…” Ale gdy tak stał się czarnym koniem tej imprezy? Na to liczymy i trzymamy kciuki. Oprócz Kubicy na liście zgłoszeń jest również Michał Sołowow. Obie nasze załaogi pojadą Fordami Fiesta WRC. Kubica otrzymał 12 numer startowy, a Sołowow 17. W WRC-2 zgłoszony jest również Jarosław Kołtun (Ford Fiesta R5). W sumie na liście zgłoszeń jest ponad 50 załóg.

Wypowiedzi przed rajdem Szwecji
http://rajdy.autoklu...m-szwecji,59538

wyniki live
http://www.wrc.com/p...-227-319--.html

bonus
Best of Rally Sweden


edit 10/02/2015
kilka ciekawostek
  • Temperatury w tamtej cześci rajdy sięgają często -25 st. C.
  • Pomimo zimowych warunków, jazdy z długimi kolcami, skandynawska runda jest jedną z najszybszych w sezonie. Zawodnicy często przekraczają prędkość 200 km/h!

  • Podczas pierwszego etapu załogi będą rywalizować na zamarzniętej rzece w Norwegii: odcinek Kirkener częściowo poprowadzono po lodzie.
  • Rekordzistami sobotniej „Hopa Colina” (Colin’s Crest) pozostają Norweg Marius Aasen oraz Amerykanin Ken Block. Obaj oddali dwa równe skoki na odległość 37 metrów.


3 Komentarze

Fajna lektura! Dobre wprowadzenie do nadchodzącego rajdu, dzięki.

Fajny artykuł, pozostaję liczyć na dobry wynik Kubicy i Szczepaniaka w Szwecji

Dodałem kilka ciekawostek