Skocz do zawartości

SIMRACE.PL używa cookies. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.Proszę zapoznać się z Polityka prywatności żeby uzyskać więcej informacji. Jeśli wyrażasz zgodę i nie chcesz więcej tej informacji kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje używanie cookies
Wiadomość powitalna SIMRACE.PL
Zarejestruj się by zyskać dostęp do wszystkich funkcji strony, pytaj, czatuj, udzielaj się na forum. Po prostej rejestracji zyskasz dostęp do pełnych treści oraz kontakt ze społecznością SimRace.pl Wiadomość tylko dla niezarejestrowanych, ZAPRASZAMY!
Logowanie Utwórz konto

Zobacz inną zawartość



Szukaj wpisów




* * * * *

Rajd Monte Carlo czyli historia w pigułce


Jak zapytamy zwykłego kowalkiego o Monte Carlo to w odpowiedzi usłyszymy miasto dla bogaczy z pięknym portem, mega luksusowymi jachtami, kasynami i mega drogimi autami jakie właśnie tam można zobaczyć niemal na każdej drodze. Jak zapytamy zwykłego fana motoryzacji o Monte Carlo to zapewne w odpowiedzi uzyskamy Grand Prix F1 czy właśnie Rajd Monte Carlo. Oba to klasyki, których historia sięga wczesnych lata poczatku XX wieku. Postaram się przypomnieć wam nieco tej ciekawej historii.
1909 - historię otwiera prezydent ówczesnego odpowiednika Automobil klubu Monaco (Automobile Club de Monaco), który zaproponował aby rozegrać coś w stylu obecnego Dakaru czyli rajdu wytrzymałościowgo, który by przebiegał przez kilka miast europejskich.

1911-12 - dwa lata później rusza 1-szy rajd Monaco z trasą przez Paryż, Genewę, Wiedeń, Berlin i metą w Monaco. Nieco ponad 1700 km! Zwycięzcą okazał się francuz Henri Rougier (Turcat-Mery), który pokanał ten dystans ze średnią prędkością około 30 km/h! Rok później wygrywa Jules Beutler (Berliet)

Dołączona grafika
Henri Rougier i jego 25 konny Turcat-Mery

1949 – od 1913 roku rajd wielokrotnie był przerywany w związku z wojnami i na stałe powrócił dopiero w 1949 roku. Zwycięża załoga Jean Trevoux / Maurice Lesurque w 3.4 litrowym Hotchkiss 686 GS

Dołączona grafika

1962-67 – dominacja samochodów, które już znamy całkiem nieźle czyli marki Morris Mini Cooper S oraz Saab 96. W 1966 roku impreza zapisała się w historii z powodu kontrowersyjnego zakończenia. Trzy załogi Mini Coopera pokonały faworytów i zdominowały podium, ale zostały następnie zdyskwalifikowane za rzekomo nieprzepisowe światła (niezgodny kolor z regulaminem) a rajd wygrał Citroën ID.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

1965 – wygrana Sobiesława Zasady w klasie 700 ccm, jadąc Steyr-puch 650 TR w klasyfikacji generalnej uplasowal sie na 17. miejscu.

1972 – w rajdzie startuje fabryczny zespół FSO. Załoga - Robert Mucha i Lech Jaworowicz - wygrała swoją klasę i zajeła 24 miejsce w generalce. Z 320 załóg, które wyjechały wówczas na trase rajdu, do mety dotarlo tylko 40.

1973 - rajd rozgrywany jest jako pierwsza eliminacja Rajdowych Mistrzostw Swiata (FIA WRC). Wygrywa załoga Jean-Claude Andruet / Michele Petit w Alpine-Renault A110. Autko stało się ikoną rajdu wygrywając już 2 lata wcześniej.

Dołączona grafika

1974 – rajd odwołano z powodu kryzysu naftowego i przebudowy kalendarze WRC.

1975-79 - rajd zdominował model Lancia Stratos HF wygrywając w latach 1975-77 oraz 79’. Z polskich akcentów to Maciej Stawowiak ukończył na 12. miejscu w klasyfikacji generalnej jadąc PF 125p.

Dołączona grafika

1983-92 to już era nowej kultowej Grup B, gdzie zdecydowanie dominowała marka Lancia w modelach 037, Delta HF 4x4 oraz Delta Integrate HF wygrywając w tym okresie 7 z 10 edycji rajdu.

Dołączona grafika

1993-98 chyba najlepsze czasy WRC?. Rajd wygrywają na zmianę trzej producenci: Toyota w modelu Celica Turbo 4WD – moim zdaniem najlepszy model Toyoty w WRC (w 98’ wygrana w modelu Corolla WRC), Ford Escort RS Cosworth oraz Subaru Impreza 555 (w 97’ modelem WRC97)

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

1998 – postanowiono o rozegraniu dodatkowgo rajdu w starej formule pod nazwą Rajd Monte Carlo Historique.

1999-2001 to era Mitsubishi Lancera Evo VI oraz Tommie Makinena, który wygrywa rajd cztery razy z rzędu! (nawet Sebastianowi Loeb ta sztuka do się nie udała)

Dołączona grafika

2003-2008 - świat WRC na dobre poznaje Sebastiana Loeb i jego niezawodnego Citroena Xsara WRC. Oddając tylko raz wygraną w 2006 roku Marcusowi Gronholmowi w Fordzie Focus WRC.

Dołączona grafika

2009-2011 – rajd wypada z kalendarza WRC ale organizatorzy szybko dogaduja się z IRC (Intercontinental Rally Challenge). Była to również pierwsza wygrana Sebastiana Ogier oraz Peugeot 207 S2000. Ostanią wygraną Peugot zaliczył w roku 85’ w modelu 205 T16 gdzie rajd wygrał Ari Vatanen.

Dołączona grafika

2012-2013 – rajd powraca do serii WRC i ponownie wygrywał Sebastian Loeb tyle, że tym razem w Citroenie DS3 WRC. W 2012 roku w najwyższej klasie rajdowej zadebiutował polski kierowca Michał Kościuszko w Mini John Cooper Works WRC kończąc rajd na 10 miejscu z 1 pkt do generalki WRC!

2014 – to druga w karierze wygrana Sebastiana Ogiera (był faworytem) i pierwsza wygrana Volkswagena Polo R WRC. Robert Kubica wygrywa dwa pierwsze odcinki specjalne (OS) i zostalej przez moment liderem rajdu! Niestety na półmetku rajdu odpada z dalszej rywalizacji. Niespodzianką było 2 miejsce Bryana Bouffiera w Fordzie Fiesta RS do M-Sports.

Dołączona grafika

2015 – w dniach 22-25 stycznia wystartuje 83 edycja rajdu otwierająca nowy sezon WRC 2015. Start potwiedzili powracający po przerwie Sebastian Loab w fabrycznym Citroenie DS 3 WRC oraz Robert Kubica najprawdopodopbniej w Fordzie Fiesta RS. Nie zabraknie oczywiście faworyta rajdu czyli zespołu Volkswagena.

3 Komentarze

Świetny artykuł. :brawo: 

Świetny materiał właśnie na Święta, dzięki!

Ciekawy artykuł oby więcej takich