Skocz do zawartości

  • INFO
SIMRACE.PL używa cookies. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.Proszę zapoznać się z Polityka prywatności żeby uzyskać więcej informacji. Jeśli wyrażasz zgodę i nie chcesz więcej tej informacji kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje używanie cookies
Wiadomość powitalna SIMRACE.PL
Zarejestruj się by zyskać dostęp do wszystkich funkcji strony, pytaj, czatuj, udzielaj się na forum. Po prostej rejestracji zyskasz dostęp do pełnych treści oraz kontakt ze społecznością SimRace.pl Wiadomość tylko dla niezarejestrowanych, ZAPRASZAMY!
Logowanie Utwórz konto
* * * * *

Le Mans 2017 - podsumowanie


Za nami już po raz 85 rozegrany wyścig Le Mans 24h.
O godzinie 15-tej dnia dzisiejszego zakończyła się rywalizacja na torze Circuit de la Sarthe. W sumie na początku nie zapowiadał się wyścig aż tak emocjonujący jak zaczynał się. Faworytem był zespół TOYOTA GAZOO RACING. Już podczas kwalifikacji został ustanowiony nowy rekord toru co zapowiadało, że samochody będą bardzo szybkie. Drugi i zarazem ostatni zespół w LMP1 PORSCHE LMP TEAM wystawił dwa auta i nie miał aż tak wyśrubowanego tempa jak Toyota nr 7. Sam jako fan Porsche chciałem aby wygrali ale z drugiej strony mocno dopingowałem Toyocie i w sumie wierzyłem, że uda się im wreszcie wygrać w Le Mans. Pech jaki mieli w roku 2016 będzie zamieniony na zwycięstwo.
Już cztery godziny od rozpoczęcia wyścigu w Porsche nr 2 pojawiła się awaria silnika przedniego. Usunięcie awarii trwało ok. półtora godziny. Po czym auto włączyło się do wyścigu. Niestety z potężną stratą.

Dołączona grafika

Około godziny 20-tej doszło do wypadku Ferrari 488 GTE w klasie Pro nr 82. Został uderzony podczas wyprzedzania na zakręcie przez auto klasy LPM2 Oreca 07 Gibson nr 28. Niestety Ferrari odpadło, a Oreca otrzymała karę postoju w pit stopie, w wysokości 7 minut.



I to w sumie byłoby tyle emocji aż do………… pierwszej awarii w zespole Toyoty. Pierwszy zgłosił problem z autem Buemi prowadzący samochód nr 8. Następnie awaria prowadzącego auta nr 7 wyeliminowała go z rywalizacji. Do kontaktu przed mostem Dunlopa doszło w Toyocie nr 9. Teoretycznie kierowca mógł dojechać do serwisu niestety zrobił to zbyt szybko doprowadzając do całkowitego uszkodzenia bolidu.
Toyota nr 8 została finalnie naprawiona po około 2,5 godziny. Awarii uległ dokładnie ten sam napęd co w Porsche nr 2.




Gdy już się wydawało, że i w tym roku wygra Porsche pojawił się kolejny problem. Ok godziny 9:30 rano w pojeździe nr 1 pojawił się problem z napędem. Praktycznie po przekroczeniu linii mety silnik spalinowy odmówił posłuszeństwa. Andre Lotterer próbował dojechać do serwisu ale niestety nie udało się.


I w tym momencie na polu walki w klasie LMP1 mieliśmy tylko dwa auta. Porsche nr 2 oraz Toyotę nr 8. A na prowadzeniu pojawiły się auta klasy LMP2.

Dołączona grafika
Porsche podjęło decyzję aby zwiększyć tempo w aucie nr 2. Tak jak na początku był skazany ten bolid na dojechanie do mety na dalszej pozycji tak teraz istniała możliwość wygrania wyścigu w Le Mans pod warunkiem, że nie będzie kolejnej awarii. Niestety Toyota miała już zbyt dużą stratę aby móc powalczyć o pierwszą trójkę w generalce.
O ile w LMP1 można powiedzieć, że walka zakończyła się już w nocy to o tyl e w klasie LMP2 trwała w sumie do końca co widać po czasach końcowych. Praktycznie walczyli do ostatniego okrążenia. Ale chyba największe emocje były w klasie GTE Pro gdzie walka o pierwszą pozycję zakończyła się dopiero na …………… ostatnim okrążeniu. Po tym jak w Corvecie nr 63 doszło do awarii ogumienia tak stary ale jary jak mówi przysłowie Aston Martin objął prowadzenie, którego oczywiście nie oddał.


Finalnie na godzinę przed końcem wyścigu Porsche nr 2 objęło prowadzenie nie oddając go do końca. Natomiast dwa kolejne miejsca zajęły auta klasy LMP2. Co jest wielkim zaskoczeniem. Drugi i ostatni bolid LMP1 czyli Toyota nr 8 dojechało na miejscu 9.

Dołączona grafika
Lista końcowa.
1. Bernhard/Bamber/Hartley GER Porsche 919 Hybrid 367 laps LMP1
2. Jarvis/Laurent/Tung CHN Jackie Chan DC Racing Oreca 07 366 laps LMP2
3. Piquet/Beche/Heinemeier-Hansson SUI Vaillante Rebellion Oreca 07 364 laps LMP2
4. Cheng/Brundle/Gommendy CHN Jackie Chan DC Racing Oreca 07 363 laps LMP2
5. Panciatici/Ragues/Negaro FRA Signatech Alpine Matmut Alpine A470 362 laps LMP2
6. Owen/de Sadeleer/Albuquerque USA United Autosports Ligier JSP217 362 laps LMP2
7. Allen/Matelli/Bradley FRA Graff Oreca 07 361 laps LMP2
8. Graves/Hirschi/Vergne CHN CEFC Manor TRS Oreca 07 360 laps LMP2
9. Davidson/Buemi/Nakajima JPN Toyota Gazoo TS050 Hybrid 358 laps LMP1
10. Lacorte/Sernagiotto/Belicchi ITA Cetilar Villorba Corse Dallara P217 353 laps LMP2
11. Menezes/Rao/Dumas FRA Signatech Alpine Matmut Alpine A4713 351 laps LMP2
12. Chandhok/Moore/Hanson GBR Tockwith Motorsports 351 laps LMP2
13. Lafargue/Lafargue/Zollinger FRA Idec Sport Racing Ligier JSP217 344 laps LMP2
14. Lammers/van Eerd/Barrichello NED Racing Team Nederland Dallara PS217 344 laps LMP2
15. Hedman/Hanley/Rosenqvist USA Dragonspeed – 10 Star Oreca 6 343 laps LMP2
16. Nicolet/Nicolet/Maris PHL Eurasia Motorsport Ligier JSP217 341 laps LMP2
17. Prost/Senna/Canal SUI Vaillante Rebellion Oreca 07 340 laps LMP2
18. Turner/Adam/Serra GBR Aston Martin Racing Vantage GTE 340 laps GTE Pro
19. Priaulx/Tincknell/Derani USA Ford Chip Ganassi Team UK Ford GT 340 laps GTE Pro
20. Magnussen/Garcia/Taylor USA Corvette Racing Corvette C7.R 340 laps GTE Pro
21. Lietz/Makowiecki/Pilet GER Porsche GT Team Porsche 911 RSR 339 laps GTE Pro
22. Rigon/Bird/Molina ITA AF Corse Ferrari 488 GT 339 laps GTE Pro
23. Hand/Muller/Kanaan USA Ford Chip Ganassi Team USA Ford GT 339 laps GTE Pro
24. Briscoe/Westbrook/Dixon USA Ford Chip Ganassi Team USA Ford GT 337 laps GTE Pro
25. Gavin/Milner/Fassler USA Corvette Racing Corvette C7.R 335 laps GTE Pro
26. Thiim/Sorensen/Stanaway GBR Aston Martin Racing Vantage GTE 334 laps GTE Pro
27. Smith/Stevens/Vanthoor GBR JWM Motorsport Ferrari 488 GTE 333 laps GTE Am
28. Johnson/Mucke/Pla USA Ford Chip Ganassi Team UK Ford G 332 laps GTE Pro
29. Cameron/Scott/Cioci CHE Spirit of Race Ferrari 488 GTE 331 laps GTE Am
30. Mac Neil/Sweedler/Bell USA Scuderia Corsa Ferrari 488 GTE 331 laps GTE Am
31. Howard/Gunn/Bryant GBR Beechdean AMR Aston Martin Vantage 331 laps GTE Am
32. Mok/Sawa/Griffin SIN Clearwater Ferrari 488 GTE 330 laps GTE Am
33. Patterson/McMurray/Capillaire POR Algarve Pro Racing Ligier JSP217 330 laps LMP2
34. Aleshin/Sirotkin/Shaytar RUS SMP Racing Dallara PS217 330 laps LMP2
35. Ried/Dienst/Cairoli GER Dempsey-Proton Porsche 911 RSR 329 laps GTE Am
36. Yoluc/Hankey/Bell GBR TF Sport Aston Martin Vantage 329 laps GTE Am
37. Dalla Lana/Lamy/Lauda GBR Aston Martin Racing Vantage GTE 329 laps GTE Am
38. Long/Al Faisal/Hedlund GER Proton Competition Porsche 911 RSR 329 laps GTE Am
39. Wainwright/Barker/Foster GBR Gulf Racing Porsche 911 RSR 328 laps GTE Am
40. Rojas/Hirakawa/Gutierrez RUS G-Drive Racing Oreca 07 327 laps LMP2
41. Wee/Katoh/Parente SIN Clearwater Ferrari 488 GTE 327 laps GTE Am
42. Flohr/Castellacci/Beretta CHE Spirit of Race Ferrari 488 GTE 326 laps GTE Am
43. Krohn/Jonsson/Bertolini HNK DH Racing Ferrari 488 GTE 320 laps GTE Am
44. Guibbert/Trouillet/Winslow FRA Graff Oreca 07 318 laps LMP2
45. Nielsen/Balzan/Curtis USA Scuderia Corsa Ferrari 488 GTE 314 laps GTE Am
46. Konopka/Calko/Breukers SVK ARC Bratislava Ligier JSP217 314 laps LMP2
47. Calado/Pier Guidi/Rugolo ITA AF Corse Ferrari 488 GTE 312 laps GTE Pro
48. Keating/Bleekemolen/Taylor USA Keating Motorsports Riley MK30 312 laps LMP2
49. Rees/Brandela/Philippon FRA Larbre Chevrolet Corvette C7.R 309 laps GTE Am
Nie ukończyli wyścigu
50. Jani/Tandy/Lotterer GER Porsche 919 Hybrid 318 laps LMP1
51. Barthez/Buret/Berthon FRA Panis Barthez Competition Ligier JSP217 296 laps LMP2
52. Collard/Perrodo/Vaxiviere FRA TDS Racing Oreca 07 213 laps LMP2
53. Christensen/Estre/Werner GER Porsche GT Team Porsche 911 RSR 179 laps GTE Pro
54. Lopez/Kunimoto/Lapierre JPN Toyota Gazoo TS040 Hybrid 160 laps LMP1
55. Conway/Kobayashi/Sarrazin JPN Toyota Gazoo TS050 Hybrid 154 laps LMP1
56. Gonzalez/Trummer/Petrov CHN CEFC Manor TRS Oreca 07 152 laps LMP2
57. Vilander/Fisichella/Kaffer USA Risi Competizione Ferrari 488 GTE 72 laps GTE Pro
58. Rusinov/Thiriet/Lynn RUS G-Drive Racing Oreca 07 20 laps LMP2
59. Bachler/Lemert/Al Qubaisi GER Proton Competition Porsche 911 RSR 18 laps GTE Am
60. Kraihamer/Webb/Rossiter AUT ByKolles ENSO CLM P1/01 Nismo 7 laps LMP1
Reasumując.
W tym roku klasa LMP1 jak dla mnie całkowicie zawiodła. Jak widać przepisy pro eko doprowadziły do momentu gdzie wyżyłowane auto nie potrafi dojechać do końca wyścigu bez awarii. Niestety koszty rosną chętnych coraz mniej. Nie wiadomo w sumie tak naprawdę ile zespołów wystawi w przyszłym roku samochody w klasie LMP1. Podejrzewam, że dla Toyoty może to być ostatni rok w tej klasie. Po trzech latach nadal bez wyników. Porsche milczy ale tak samo rok temu zachowywało się Audi a wiadomo do kogo należy Porsche.
Zaskoczony zostałem całkowicie klasą LMP2. Duża obsada plus mega walka. Jakby tak klasa miała zastąpić w przyszłym roku LMP1 nie miałbym nic przeciwko temu. Jeszcze raz wielkie brawa również za walkę w GTE Pro praktycznie prze cały wyścig.
Zapraszam do komentowania i do przyszłego roku :) Również zapraszam do naszego wątku na forum.

http://simrace.pl/fo...ge-5#entry47901

2 Komentarze

Świetnie i zwięźle opisane podsumowanie :brawo:

jeszcze wychodzą nieznane sytuacje jak DSQ dla Rebelliona za niedozwolone przeróbki (nawiert w tylnym panelu do rozrusznika), ale tak to miłe podsumowanie bardzo ciekawego wyścigu!