Skocz do zawartości

SIMRACE.PL używa cookies. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.Proszę zapoznać się z Polityka prywatności żeby uzyskać więcej informacji. Jeśli wyrażasz zgodę i nie chcesz więcej tej informacji kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje używanie cookies
Wiadomość powitalna SIMRACE.PL
Zarejestruj się by zyskać dostęp do wszystkich funkcji strony, pytaj, czatuj, udzielaj się na forum. Po prostej rejestracji zyskasz dostęp do pełnych treści oraz kontakt ze społecznością SimRace.pl Wiadomość tylko dla niezarejestrowanych, ZAPRASZAMY!
Logowanie Utwórz konto
* * * * *

Poradnik ustawienia kierownicy cz. 1 - Podstawowe ustawienia kierownic G25 i G27


W pierwszej części naszego poradnika zajmiemy się stworzeniem bazy do naszych dalszych ustawień kierownicy. Jako że każda kierownica to trochę inna technologia, poradnik ten jest dedykowany posiadaczom urządzeń Logitech G25 oraz G27. Miłej lektury!
Słowem wstępu:

Poniższy materiał pokaże wam tylko jak zrobić bazę do podstaw naszych dalszych ustawień, tak więc nie wytłumaczę wam na co oddziałują konkretne skale, suwaki, i tak dalej. Kwestie skal Fz, Fy, Fx i tak dalej będą poruszone dopiero w drugiej części. Tutaj, jak pisałem - stworzymy bazę, na której będziemy opierać się w dalszych ustawieniach dotyczących force feedback.

Ustawienia FFB to bardzo ważna funkcja w grach simracingowych, takich jak właśnie Project CARS - dzięki niemu będziemy mogli odczuć w dłoniach to, co przekazuje nam kierowca podczas wyścigu. Przypominam też, że te ustawienia są bardzo precyzyjne. Oznacza to, że któryś z suwaków ustawiony na 0.15 zamiast na 0.25 może całkowicie zepsuć nasze odczucia płynące z rozgrywki.
Tak więc nie porzucaj od razu całej gry, ponieważ coś Ci w grze nie pasuje pod kątem jazdy. Zapytaj nas, a my pomożemy - w końcu od tego jesteśmy.

Poradnik został napisany w dniu 28 sierpnia 2015 roku, w oparciu o wersję gry oznaczoną numerem 3.0. Napiszę też od razu, że nie ja jestem autorem tego poradnika - autorem jest kolego Photonenbert z oficjalnego forum Project CARS. Została też przeprowadzona odpowiednia konwersacja między nami, wobec czego dostałem pozwolenie na przetłumaczenia tego poradnika i umieszczenie go na portalu Simrace.pl.

Zaczynajmy!



Po pierwsze: Logitech Profiler

Dołączona grafika

Zaczniemy od głównego programu naszej kierownicy. Pierw musimy zrobić nowy profil dla naszej gry, wybrać go, a następnie wejść w Specific game settings oraz ustawić:


- Use special FFB settings: włączone

- Overall effects strength: 100-107%

- Spring effect strength: 0%

- Damper effect strength: 0%

- Enable Centering Spring: wyłączone

- Centering spring strength: 0%

- Use special steering wheel settings: włączone

- Report combined pedals: wyłączone

- Degrees of rotation: 900

- Use special game settings: włączone

- Allow game to adjust settings: włączone




- - - - - -



Po drugie: Ustawienia sterowania w grze

Idziemy do ustawień, wchodzimy w Sterowanie i wybieramy Logitech G25 oddzielne osie pedałów w przypadku G25, lub Logitech G27 oddzielne osie pedałów jeżeli posiadamy jednak model G27.

Dołączona grafika

Klikamy pod obrazkiem naszej obręczy w napis Kalibracja kierownicy

Krok pierwszy: Tutaj musimy obrócić naszą kierownicę do oporu w lewą lub prawą stronę.


Dołączona grafika

Krok drugi: Teraz należy skręcić naszą kierownicę o 90° w jedną stronę, tak aby Steering lock wskazywał 900° (jak będzie tylko 899° to umrzesz, i nawet nie pytaj co się stanie przy 901°). Zostawiamy kierownicę w tej pozycji i klikamy na Zakończ

UWAGA: Po aktualizacji 1.4 u niektórych kierownica G27 może wskazywać mniej stopni maksymalnego skrętu (około 865°), a w takim przypadku należy skręcić kierownicę o równe 90° i wtedy zakończyć kalibrację!

Po wszystkim zapisujemy nasze ustawienia i idziemy dalej.


Dołączona grafika

Klikamy na Kalibracja pedałów

Gra nam mówi, że należy docisnąć wszystkie pedały do oporu, tak aby pod każdym z nich pasek się wypełnił a liczby wskazywały po 100. Jeżeli jednak gra nie chce pokazuje wartości trzycyfrowej należy zrestartować grę lub/i komputer, i przed włączeniem nacisnąć każdy z trzech pedałów do oporu.


Dołączona grafika

Idziemy do zakładki Konfiguracja

Ustawiamy Force Feedback na 100. Teraz wróć. Nie dotykaj nic innego. Dobrze. Dziękuje. Nie ma za co. Znów piszę sam do siebie?


Dołączona grafika

Na początek zalecam ustawienie Tire Force na 100. To jest opcja, którą możesz ustawić jak Ci się podoba. Możesz to zrobić w tym miejscu (wówczas opór zadziała dla każdego auta), w ustawieniach tuningu konkretnego auta, lub po przez skale Fz, Fx itd. Mi wystarcza 70, ale ten element to Twoja sprawa - spróbuj kilku ustawień i wybierz te, które Ci najbardziej pasują!

Dołączona grafika

Dobra. A więc trochę Cię zmartwię, ale napiszę szczerze - nie mam fioletowego pojęcia o tych 14 suwakach, ale wiem co nieco o pozostałych 2! Pierwszym z nich był Tire force, zaś drugim będzie Zakres odcięcia martwej strefy - jest to jeden z najważniejszych suwaczków, a zarazem trzecia część tego poradnika.




- - - - - -



Po trzecie: Zakres odcięcia martwej strefy

Teraz uwaga, bo ten mały suwak będzie dla nas bardzo ważnym elementem!

A więc Zakres odcięcia martwej strefy odpowiada za wyrównanie naszych efektów FFB. Niektórzy mówią, że ich G27 nie jest tak gwałtowne jak G25 - to przez sprawę że G27 posiada przekładnie stożkowe, zamiast tradycyjnych zębatek helikalnych, co jednak ma różnicę w naszym odczuciu.

Jeżeli ustawiłeś wszystko wcześniej tak jak było napisane - czyli 100-107% siły FFB w Logitech Profiler oraz 100% FFB w grze, to:

G25 ma standardowo ustawione FFBbaseOffset-value na poziomie 3.5% do 7% - to jest zmienne!

G27 ma zaś FFBbaseOffset-value na poziomie 18% lub nawet więcej z takimi samymi ustawieniami.

Idealna wartość dla wszystkich kierownic wynosi 0%.

Jeżeli chcesz zmiejszyć siłę FFB oraz Opór opon w grze (ogólne ustawienie FFB powinno zostać na 100!) na około 60-80, powinieneś zwiększyć poziom Zakres odcięcia martwej strefy!

Kiedy będziesz obniżał efekty FFB, możesz całkowicie zepsuć swoje ustawienia jeżeli nie ustawisz odpowiednio Zakres odcięcia martwej strefy.

Aby poznać osobiste ustawienia FFBbaseOffset-value naszej kierownicy, polecam pobrać Wheel checker 1.72.


O tutaj.

Programu nie trzeba instalować, wystarczy go tylko wypakować i otworzyć.

Kliknij na Spring Force a następnie wybierz Min force. Upewnij się, że twoja kierownica będzie w bezruchu przez najbliższych kilka sekund. Na samym dole możemy wyczytać wartość tego ustawienia dla naszej kierownicy.


Dołączona grafika

Więc, jeżeli twoja kierownica pokazuje 5.0%, to suwak Zakresu odcięcia martwej strefy w grze powinien być ustawiony na 0.05. Jeżeli wskazuje 18%, to powinniśmy ustawić 0.18, i tak dalej.

Jak wspominałem, zaniżanie wartości całkowitej FFB spowoduje zwiększenie wartości FFBbaseOffset.





- - - - - -


A więc gratulację! Właśnie stworzyłeś główną bazę swoich ustawień FFB. Możesz się teraz bawić pozostałymi 14 suwakami dopasowując czucie kierownicy do własnych potrzeb, lub czekać na nasz drugi poradnik.

2 Komentarze

Dobrze przetłumaczony tekst, na pewno przydatny dla użytkowników Logitecha.  :brawo:

Zdjęcie
Damian0709
03:48 08 gru 2016
Czy mogę te ustawienia zastosować w g29 na ps4?