Skocz do zawartości

SIMRACE.PL używa cookies. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.Proszę zapoznać się z Polityka prywatności żeby uzyskać więcej informacji. Jeśli wyrażasz zgodę i nie chcesz więcej tej informacji kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje używanie cookies
Wiadomość powitalna SIMRACE.PL
Zarejestruj się by zyskać dostęp do wszystkich funkcji strony, pytaj, czatuj, udzielaj się na forum. Po prostej rejestracji zyskasz dostęp do pełnych treści oraz kontakt ze społecznością SimRace.pl Wiadomość tylko dla niezarejestrowanych, ZAPRASZAMY!
Logowanie Utwórz konto

Zobacz inną zawartość



Szukaj wpisów




* * * * *

GENERACJE i ROZWÓJ KONSOL cz. 1


Czym różni się konsola od zwykłego peceta nie trzeba chyba wyjaśniać ale czy znacie rozwój i historię jej powstania?

Wszystko rozpoczeło się dawno temu i był to rok 1966 kiedy to Ralph Bear amerykański inżynier niemieckiego pochodzenia, wpadł na pomysł aby połączyć telewizor z maszyną do grania. Rok później gotowy był pierwszy prototyp a w 1971 był już podpisana umowa z firmą Magnavox. I tak właśnie ruszyła masowa produkcja pierwszej konsoli pod nazwą Odyssey.

Dołączona grafika


W kolejnych latach rozwój konsol był bardzo dynamiczny a jej kluczowe zwroty to zwiększenie mocy obliczeniowej, unowocześnione kontrolery czy zmiany nośników danych z plastikowych kardridży na płyty optyczne. Czy wkońcu dystrybucja cyfrowa, która zadebuitowała 15 listopada 2002 wraz z usługą Xbox Live i która do dzisiaj rozwija się bardzo dynamicznie.

Konsola to również urządzenia przenośne, które aktualnie są już zastąpione przez smartphony czy tablety. Na tym rynku swego rodzaju rewolucją był rok 1989 kiedy to japońska firma Nintendo wprowadziła swój markowy produkt pod nazwą GameBoy. Ktoś to jeszcze pamięta?

Generacja I
(wybrane konsole)

1972 – Magnavox Odyssey
Od niego wszystko się czaczeło. Nazywają go teraz praprzodkiem wszystkich konsol a jego twórcom był Ralpha Bear. Konsola nie miała procesora, składała się zaledwie z 40 diód i takiej samej ilości tranzystorów i zasilana była opcjonalnie na baterie. Zawiera jedną znaną wszystkim grę „Table Tennis”. Oczywiście była również opcja dodatkowych kartridży ale one tylko modyfikowały tą grę. Obraz był czarno-biały bez dzwięku z rozdzielczością kilkudziesięciu pikseli. Konsola na rynku królowała do 1975 roku a na jej zakup zdecydowało się podobno około 360 tyś nabywców. W naszych czasach kosztowałaby ok. 550 USD! Później projekt był jeszcze rozbudowywany ale pod innymi nazwami aż do 1977r.



Dołączona grafika


1975 – Atari Home Pong

Kolejnym graczem na rynku była firma Atari do tej pory znana z automatów na żetony. Zdecydowali, że skoro aż tylu jest chętnych aby zagrać na automatach to i znajdą się chętni aby nie wrzucąć kolejnych monet i pograć w domowym zaciszu. Dodali do konsoli głośnik, który robił tak znany dzwięk „ping” „pong”. Konsola miała podobnie jak ta z 72 roku zaszytą jedą grę w pmięci RAM i co ciekawe taką samą co jej poprzedniczka. Później twórca pomysłu Odyssey oskażył Atari o plagiat i nawet wygrał w sądzie 700 tyś USD ale i tak Atari zarobiła na niej krocie. Konsole sprzedawane były wtedy za ok. 100 USD (na nasze czasy to ok. 500 USD). Najpierw pod nazwą Sears Tele-Games. Tylko w pierwszym roku srzedano ponad 150 tyś szt. a ludzie stali w kolejkach bo producent nie wyrabiał z produkcją. Swój żywot zakończyła w 1977 roku sprzedając się w sumie ponad 320 tyś szt.


Dołączona grafika


1974 – Video Sport MK II

Angielski produkt dostępny tylko w UK sprzedawany był przez niecale dwa lata. Posiadał trzy gry w tym Ponga i dwie jego odmiany. Niestety sprzedal się tylko w sumie około 3 tyś szt. co czyni ją do dzisiaj najmniej popularną konsolą w historii branży.

1975 – Philips Tele-Spiel ES-2201

Była to pierwsza oficjalna dystrybuowana konsola na rynku europejskim. Kosztowała w tamtych czasach ok. 80 USD ale możliwościami nie powalała więc i jej żywot był dosyć krótki. Konsola nie posiadała dzwięku i oczywiście obraz był ograniczony do dwóch znanych kolorów. Na panelu konsoli umieszczono dwa suwaki do zliczania punktów (w skali 0-15). Szybko pojawiły się pierwsze DLC w postaci dodatkowych kartidży koszt. ok. 8-9 USD!


Dołączona grafika


1976 – Coleco Telstar 6040

Kluczem do sukcesu miała być cena, która na ówczesne czasy była bardzo atrakcyjna i wynosiła 50 USD. Zawierała trzy gry, znaną wszystkim Ponga, piłkę ręczną i hokej (wszystkie były bardzo podobne) a pewnego rodzaju nowością była trzystopiowa skala trudności. Obraz była nadal czarnobiały ale był dzwięk i nawet sama liczyła punkty. Nazwę zapożyczono od popularnych w tamtych czasach satelitów komunikacyjnych i w ciągu kilku lat powstało aż 14 jej odmian. W sumie sprzedano niecały milion szt. Niestety powoli kończące się zainteresowanie Pongo-podobnymi grami doprowadziła w 1980 firmę Coleco do bankructwa.


Dołączona grafika


1976 – Mattel Auto Race

Tak! To pierwsza gra samochodowa wypuszczona na konsole! Przypominała nieco grę w żabkę ale i tak była to rewolucja! Bazą tej przenośniej konsoli stanowiło hardware i software z kalkulatora. Były dostępne cztery tryby szybkości a cena wynosiła wtedy 24 USD. Podobno sprzedaż „przekroczyła oczekiwania producenta”. Firma Mattel wypuściła rok później wersję z „Symulatora” amerykańskiego futbolu pod nazwą Mattel Electronic Football i przedali go w ilości ponad 500 tys. szt.!



1977 - Atari Stunt Cycle

Pierwszy symulator motocykli. Niestety brak widoku FPP ale ciekawostką był wbudowany kontroler imitujący kierownicę motocykla.


Dołączona grafika


1977-80 Color TV-Game

Rodzina konsol produkowanych wyłącznie na rynek japoński. Wszystkie w klimacie Pongopodobnych gierek. Powstało w sumie 5 modeli i sprzedałyu się w ilości ponad 3 milionów egzemplarzy!


Dołączona grafika



1 Komentarze

Fajny kawałek historii, czekam na kolejne generacje ;)