Skocz do zawartości

SIMRACE.PL używa cookies. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.Proszę zapoznać się z Polityka prywatności żeby uzyskać więcej informacji. Jeśli wyrażasz zgodę i nie chcesz więcej tej informacji kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje używanie cookies
Wiadomość powitalna SIMRACE.PL
Zarejestruj się by zyskać dostęp do wszystkich funkcji strony, pytaj, czatuj, udzielaj się na forum. Po prostej rejestracji zyskasz dostęp do pełnych treści oraz kontakt ze społecznością SimRace.pl Wiadomość tylko dla niezarejestrowanych, ZAPRASZAMY!
Logowanie Utwórz konto

Zobacz inną zawartość



Szukaj wpisów




* * * * *

GENERACJE i ROZWÓJ KONSOL cz. 2


Druga generacja konsol to lata 1976-1983 a główną zmianą było wprowadzenie mikroprocesorów umożliwiających odczyt i wykonywanie zawartych w pamięciach ROM programów. Był to również okres w którym powstało wiele klasycznych gier (przygodówek, platformówek czy też strzelanek). Niestety sukcesywnie jakość tych gier malała a ilość dostępnych gier przerosła popyt na nie. W efekcie wiele firm nie przetrwało Wielkiego Krachu Branży Gier Wideo z 1983 roku. Ale trzeba tutaj zaznaczyć, że przyczyn tego kryzysu było znacznie więcej jak np. pojawienie się komputerów uniwersalnych ZX Spectrum czy Commodore C64.
Druga generacja konsol to również moment, w którym na rynku pojawili się niezależni deweloperzy jak np. Activision założone w 1979 r. przez byłych pracowników Atari. Aby wczytywać gry wykorzystywano różnego typu kartridże (początkowo o pojemności 2-4 kb pod koniec tej generacji było to już 16-32 kb). Rozdzielczość obrazu siegała rozmiarów 320x192 px. z 4-bitową paletą barw (16 kolorów). Zmienił się również dźwięk, który mógł generować wielokanałową ścieżkę dźwiękową.


Generacja II
(wybrane konsole)

1976 - Fairchild Semiconductor

Pierwszą konsolę drugiej generacji uznany został sprzęt znany wcześniej pod nazwą VES (Video Entertainment System) a póżniej Fairchild Channel F. Premierę miała w listopadzie 1976 w USA a jej nazwę zmieniano ze strachu o pomylenie ich urządzenia ze sprzętem Atari VCS. Kosztowała 170 USD i posiadała microprocesor taktowany zegarem 1 MHz a gry, których cena była ok. 20 USD i powstało ich aż 23 przechowywano w wymiennych kartridżach w pamięci ROM. Niestety konsola nie cieszyła się dużym zainteresowaniem i przedano ją przez trzy lata w ilości zaledwie 250 tyś egz. Grafika była w rozdzielczości 128x64 z 6 kolorami dostępnymy na raz oraz 4 kanałowym dzwiękiem. Konsola posiadała 64 bajty pamięci RAM.






Dołączona grafika



1977 – Atari VCS / Atari 2600

Premierę miała we wrześniu 1977 pierwotnie pod nazwą Atari VCS i kosztowała ok. 200 USD. Dzięki genialnemu marketingowi jak na tamte czasu konsola pomimo iż nie miała najlepszych osiągów na rynku sprzedawała się w niebotycznych ilościach i zdominowała rynek. Różne źródła podają różne cyfry ale można przyjąć, że do 1983 roku sprzedano 15-17 mln szt. a w sumie (bo konsola była w sprzedaży aż do stycznia 1992 roku) było to jakieś 25 mln szt! Graficznie prezentowała się troszkę lepiej o wspomianej Fairchild Semiconductor i obraz był dostępny w rozdzielczości 160x192 z 8 kolorami dostępnymy na raz oraz 2 kanałowym dźwiękiem stereo. Co ciekawe konsola posiadała tzw. ekskluziwy jak np. Space Invaders (1980) czy przeboju Davida Crane'a pod tytułem Pitfall! (1982). W sumie wydano na tą konsolę ponad 400 gier!






Dołączona grafika


1978 – Magnavox Odyssey 2

Był to zupełnie nowy produkt opatrzony hasłem „Najbardziej zaawansowany system do gier na świecie” i wyceniony został na 199 USD. Konsola posiadała dotykową klawiaturę oraz syntezator mowy! wądą był jednokanałowy dzwięk mono. W europie sprzedawano ją pod nazwa Philips Videopac G7000 a póżniej G7200 z wbudowanym 9-calowym monitorem mono. Dysponowała rozdzielczością 160x200 oraz 16 kolorami. Wydano zaledwie 62 gry a średnia cena oscylowała około 50 USD co na dzisiejsze czasy odpowiadało by 800 zł! Mimo to sprzedano ją w ilości ponad 2 mln szt.






Dołączona grafika


1979 – Mattel Intellivision

Uznawany za największy konkurent Arari 2600 jednak znacznie droższy (cena 300 USD) sprzedał się w ilości ponad 3 mln szt. co można uznać za swego radzaju sukces. Konsola posiadała adapter umożliwiający podłączenie i uruchomienie gier przeznaczonych dla Atari 2600. Na rynku pojawiło się zaledwie nico ponad 120 gier. Konosla posiadała grafikę 160x192, dzwięk 3-kanałowy stereo oarz 16 kolorów.






Dołączona grafika


1982 – Coleco ColecoVision

Sprzedawano ją z kolekcją 12 gier w tym nizapomianego Donkey Konga w cenie 120 USD. Ostatecznie wydanych zostało 144 gier ale sytuację znacznie ratował adapter, który umożliwiał uruchomienie gier dla Atari 2600. Konsola posiadała całkiem niezłe osiągi i gdyby nie wspomiany kryzys w branży wideo mogła by być solidnym konkurentem na rynku. Tak się jednak nie strało i pomimo, że sprzedawano ją jak cieple bułeczki ostatecznie wynik sprzedaży zakończył się w 1985 r. na sumie 2 mln egz.






Dołączona grafika


1982 – Milton Bradley GCE Vectrex

Była to bardzo ciekawa konstrukcja generująca obraz wyłącznie w grafice wektorowej a nie jak konkurencja, która obsługiwała grafikę rastrową wyświetlaną na ekranie telewizora. Konsola Vectrex miała wbudowany 9–calowy ekran monochromatyczny o nietypowym kształcie (pionowy ekran). Ponieważ konsola generowała obraz tylko w dwóch kolorach dostępne były specjalne nakładki na ekran umożliwiające zmianę koloru. Można było również podłączyć okulary 3D! (w cenie 60 USD) czy pióro świetlne. Początkowo sprzedawano ją w cenie 199 USD ale kryzys zmusił producentów do zejscia z ceną do granicy 100 USD. Vectrex miał wbudowaną grę Minestorm, która była klonem Asteroids. Później pojawiły się wysokiej jakości porty takich gier jak Space Wars czy Armor Attack. W sumie wydanych zostało zalednie 28 gier. Vectrex został wydany rówenież w Japonii pod nazwą Bandai Vectrex Kousokusen.






Dołączona grafika



5 Komentarze

Fajna lekturka, mimo że żadnej z powyższych konsol nie widziałem na własne oczy :P

Coś w tym jest. 

Jak na simracingowy portal przystało, możliwości Magnavox z 78 roku:

http://www.youtube.c...h?v=bA0ySQhzUeg - trudno się dziwić że przy takich cenach i możliwościach nie jest to popularny tytuł. Co innego wydany 6 lat później na NESa Road Fighter - tego reedycja jest dostępna nawet na Androida i przy tym tytule można się dobrze bawić nawet dzisiaj.

Niesamowity postęp,  pamięta się te czasy a obok leży smarfon ;)

Pamiętam te piękne czasy kiedy za każdym razem po odpaleniu sprzętu grało się od nowa, bo nie było czegoś takiego jak save :D