Skocz do zawartości

SIMRACE.PL używa cookies. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.Proszę zapoznać się z Polityka prywatności żeby uzyskać więcej informacji. Jeśli wyrażasz zgodę i nie chcesz więcej tej informacji kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje używanie cookies
Wiadomość powitalna SIMRACE.PL
Zarejestruj się by zyskać dostęp do wszystkich funkcji strony, pytaj, czatuj, udzielaj się na forum. Po prostej rejestracji zyskasz dostęp do pełnych treści oraz kontakt ze społecznością SimRace.pl Wiadomość tylko dla niezarejestrowanych, ZAPRASZAMY!
Logowanie Utwórz konto
* * * * *

GENERACJE i ROZWÓJ KONSOL cz. 3


Trzecia generacja konsol przypisana została na lata 1983-1988. Zdominowana została przez konsole japońskich producentów sprzętu takich jak Nintendo czy Sega, których udział w runku sięgał prawie 85%.
Uznawana jest również jako pierwsza współczesna era gier komputerowych wykorzystująca zaawansowane technicznie konsole ośmiobitowe. I właśnie od tej ery konsole zostały oznaczone według ilości bitów na 8, 16, 32 i 64 bitowe. Konsole dostały potężny zastrzyk mocy, zdecydowanie więcej ramu, pojemniejsze kartridże czy też zdecydowanie lepszy dzwięk. Poprawiono również rozdzielczość (256x240 a nawet 565x242 pikseli) oraz zdecydowanie powiększono paletę barw. Na rynku oprócz tradycyjnych kontrolerów pojawiło się po raz pierwszy coś co przypomina dzisiejszego pada.
Generacja III
(wybrane konsole)

1983 – Nintendo Famicom

Konsola swój debiut miała w Kraju Kwitnącej Wiśni a jej pełna nazwa pochodziła od Family Computer. Konsola jak na tamte czasy była mocno zawansowana tachniczna i biła na głowę wszystkie wypuszczone dotąd sprzęty. Grafika 256x240 z 52 paletą kolorów (na ekranie można było wyświetlać 25 kolorów na raz!), pamięc RAM 2kb, dźwięk 5-kanałowy stereo. Kosztowała 15 tyś jenów czyli ok. 300 USD. W dwa lata na rynku japońskiem sprzedano ją w ilości 3,5 mln szt. Japoński producent postawił iść za ciosem i przygotował specjalną strategię marketingową aby wejść na załamany rynek Amerykański. Konsola pod nazwą „zabawka” (Nintendo NES) zadebiutowała w 1985 roku i od razu była hitem.

Sprzedała się w ilości 62 mln egz. a gracze kupili w sumie ponad 500 mln kartidży! Na rynku pojawiło się również wiele klonów jak dobrze nam znany piracki Pegasus, który świetnie sprzedawał się w całej europie. Na konsoli pojawiło się wiele kultowych gier jak Donkey Kong czy Popeye znane bardzo dobrze z wersji na automaty.


Dołączona grafika


1985 – Nintendo NES

Aby nie popełnić błedu przygotowano specjalny lifting konsoli, zmieniono również sposób zaczytywania kartridży jak i ich pojemoścć (do 4 MB) tak aby nie można było wykorzystywać tych produkowanych na rynek japoński. Cenę ustalona na 90-199 USD (w załeżności od zestawu dołączonych gier). Rok od premiery sprzedano ponad milion szt. a ostatecznie konsola ta sprzedała się w ilości 62 mln egz. Gracze kupili w sumie ponad 500 mln kartidży! Na rynku pojawiło się również wiele klonów jak dobrze nam znany piracki Pegasus, który świetnie sprzedawał się w całej europie. Na konsoli pojawiło się wiele kultowych gier jak Donkey Kong czy Popeye znane bardzo dobrze z wersji na automaty. Złota era sprzedaży trwała aż do 1990 roku.


Dołączona grafika


1985 – SG-1000 MARK III/ SEGA MASTER SYSTEM

Sega to również japoński producent i konsola była konkurencją dla Nintendo. Pomimo podobnych mozliwości technicznych nie była w stanie zagrozić NES zarówno na rynku japońskim jak i amerykańskim. Odniosła za to sukces w Europie oraz Ameryce Południowej gdzie do dzisiaj jest popularna. Podobnie jak NES jej sprzedaż zakończono w 1990 roku z wynikiem 14,8 mln szt.


Dołączona grafika


1987 – NEC PC Engine/ TurboGrafx-16 ESS

Konsola wyposażona została w aż dwa procesowy 8-bitowe (wieku określa ją jako pierwszą konsolę 16-bitową) i premierę miała na rynku japońskim gdzie cieszyła się sporą popularnością (do 1995 roku sprzedano ponad 10 mln szt.) Dopiero nieco później trafiła pod inną nazwą na rynek amerykański i europejski (sprzedano zaledwie 3 mln szt.). Posiadała grafikę aż do 565x242 pikseli z paletą barw 512 kolorów. Na ekramie można było wyświetać na raz aż 482 kolory! Pamięć RAM 8kb, pojemości nośników do 20 MB oraz dzwięk 6 kanałowy dawało jej sporą przewagę na rynku. Dostępnych było 390 gier i przedawano ją w cenie 199 USD. W 1992 roku pojawiła się wersja TurboDuo z czytnikem CD w obudowie konsoli. Co czyniło ją pierwszą konsolą korzystającą z napędu CD-R.


Dołączona grafika


1987 – Atari 7800 ProSystem

Konsola była gotowa już w 1983 roku (pod nazwą A3600) ale jej premirę z powodu kryzysu w branży przesunięto o 4 lata. Kosztowała 149 USD i przedała się w ilości 3,8 mln egz. Była to również pierwsza kompatybilna wstecz konsola do gier.


Dołączona grafika



1 Komentarze

Świetny artykuł :brawo: