Skocz do zawartości

SIMRACE.PL używa cookies. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.Proszę zapoznać się z Polityka prywatności żeby uzyskać więcej informacji. Jeśli wyrażasz zgodę i nie chcesz więcej tej informacji kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje używanie cookies
Witaj na SIMRACE.PL
Fajnie, że do nas trafiłeś. Żeby zobaczyć wszystkie treści musisz posiadać konto.
ZALOGUJ ZAŁÓŻ KONTO
Zdjęcie

Mój projekt H-Shiftera

projekt

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
62 odpowiedzi w tym temacie

#1
mixer_mr

mixer_mr

    Dyskutant

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPip
  • 154 postów
  • LokalizacjaKoszalin

Cześć,

jako, że hobbystycznie lubię sobie porysować w CAD, zawodowo też mam dostęp do SolidWorksa i, co ważniejsze, lasera, zaginarki CNC i tokarki postanowiłem zaprojektować i wykonać własny H-Shifter. Myślę, że całość wyjdzie taniej, niż TH8A.

 

Założyłem 7 biegów i wsteczny. Ruch drążka wymierzyłem na podstawie tego w moim samochodzie, bo bardzo mi odpowiada.

 

Jeszcze nie wziąłem się do wykonania, bo muszę dorysować, poprawić i zmienić kilka rzeczy. Na załączonych renderach jest błąd, powodujący, że shifter poruszałby się tylko przód, tył, jak sekwencyjny. Nie wiem o czym myślałem, jak to rysowałem (tak to jest jak się po nocach siedzi). Ale dzięki temu wpadłem na pomysł, że może być uniwersalny i po zablokowaniu ruchu gondoli pracować jako sekwencyjny.

 

Rysując wzorowałem się na gotowych rozwiązaniach znalezionych w internecie, ale poza modelem przegubu M12 i elementami znormalizowanymi wszytko inne zrobiłem sam.

 

Obecnie wygląda trochę inaczej niż na renderach, ale wrzucę je tutaj.

 

Planuję skończyć całość do końca stycznia, ale zobaczymy.

 

By zobaczyć linki musisz się Zalogować lub Zarejestrować

 

By zobaczyć linki musisz się Zalogować lub Zarejestrować

 

By zobaczyć linki musisz się Zalogować lub Zarejestrować

 

Co o tym myślicie? Może ktoś ma jakieś sugestie, albo porady?

 

Edit: Zapomniałem dopisać, konstrukcja ze stali nierdzewnej i aluminium, elementy znormalizowane złączne także nierdzewne. Gondola i ramiona centrujące dodatkowo łożyskowane na tulejach mosiężnych i przedzielone podkładkami miedzianymi.


Użytkownik mixer_mr edytował ten post 23 listopad 2019 18:13

PC

Rig

#2
GTR

GTR
  • STEAM ID:GTR
  • Origin ID:GranTurismoR
  • Xbox Live:FilipM5
  • Social Club:FilipM5
  • LokalizacjaŻory

Wow, sam projekt robi wrażenie. Wajcha to chyba jedno z trudniejszych rzeczy do zrobienia DIY, największy problem to odpowiedni opór i czucie przy wrzucaniu biegu, ciekawe jakby to u Ciebie wyszło. Konstrukcja z metalu daje gwarancje dobrej jakości, siódmy bieg zawsze się przyda. Skok dźwigni będzie przypominał raczej cywilne auto czy rasowy, wyścigowy quick throw?

 

Sam kiedyś rozmyślałem o shifterze, ale bez odpowiednich narzędzi nie ma co się brać. Miałem nawet pomysł użycia silniczków wibracyjnych z padów, aby w razie czego symulować źle wbity bieg, ale nie wiem czy w kwestii software jakaś gra by to obsłużyła.

 

Tak czy owak trzymam kciuki! :good:


30285220960_fb97554753_n.jpg

| Flickr | Steam | Auto Kronika |

PC:

Spoiler

 Rig:
Spoiler

 

nismo


#3
mixer_mr

mixer_mr

    Dyskutant

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPip
  • 154 postów
  • LokalizacjaKoszalin

Dziękuję za odpowiedź,

 

skok dźwigni był wymierzony w BMW E60, więc raczej cywilnie, inna sprawa,m że nigdy w prawdziwym racecarze nie siedziałem.

 

Co do oporu, to średnio widać to na renderze, ale siedzi tam sprężyna z drutu fi. 3 mm, której napięcie wstępne można regulować dokręcając nakrętkę, a sama sprężyna generuje około 250 N nacisku, przy 80% ugięcia. Dodatkowo prowadnice łożysk są wymienne, więc można eksperymentować z różnymi zarysami.

 

Zastanawiam się czy nie dołożyć blokady przypadkowego wbicia wstecznego, nie wiem czy coś takiego jest w samochodach wyścigowych. Chodzi o np. konieczność wciśnięcia drążka, albo mocniejszego pociągnięcia (jak w BMW), żeby wbić wsteczny.

 

Elektronika to przełączniki krańcowe i płytka joysticka z aliexpress (obsługuje 12 przycisków na USB).

 

Edit:

Miałem nawet pomysł użycia silniczków wibracyjnych z padów, aby w razie czego symulować źle wbity bieg, ale nie wiem czy w kwestii software jakaś gra by to obsłużyła.

 

Przy tej konstrukcji to chyba nie zadziała, z resztą sama wibracja nic nie da, jeśli przełącznik krańcowy i tak zaskoczy. Potrzebne byłoby coś jeszcze, co odbije drążek do pozycji "N". I tutaj wchodzimy w hydraulikę jak w Pro Sim Quaife H-Shifter, ale budowa czegoś takiego w domu już nie będzie tańsza niż gotowy produkt ;). Można natomiast dodać silniczek na osi drążka, kktóry symulowałby drganie dźwigni w zależności od obrotów silnika, to jest całkiem proste, jeśli przerzuci się sterowanie na Arduino i wykorzysta Sim Hub.


Użytkownik mixer_mr edytował ten post 23 listopad 2019 19:03

PC

Rig

#4
GTR

GTR
  • STEAM ID:GTR
  • Origin ID:GranTurismoR
  • Xbox Live:FilipM5
  • Social Club:FilipM5
  • LokalizacjaŻory

Zastanawiam się czy nie dołożyć blokady przypadkowego wbicia wstecznego, nie wiem czy coś takiego jest w samochodach wyścigowych. Chodzi o np. konieczność wciśnięcia drążka, albo mocniejszego pociągnięcia (jak w BMW), żeby wbić wsteczny.

 

Takie coś jest raczej w cywilkach, jeśli chodzi o samochody wyścigowy to stosuje się głównie tzw. dog leg gearbox, czyli taki układ:

 

1200px-Manual_Dogleg.svg.png

 

Taki układ w autach wyścigowych ma w sumie same plusy. Wstecznego i jedynki rzadko się używa, najczęściej właśnie 2 i 3, gdzie nie trzeba żadnego oporu bocznego. A reszta to już wiadomo :)

 

Taki układ występował też w kilku autach sportowych, jak chociażby Mercedes-Bezn 190E Cosworth, czy też Aston Martin z którego jest poniższe zdjęcie:

 

By zobaczyć linki musisz się Zalogować lub Zarejestrować

 

Tutaj jest jeszcze dodatkowy ruch dla wstecznego, który nie jest w tej samej linii co pierwszy bieg. Nie wiem czy takie coś zdarza się tylko w autach cywilnych, czy też było w typowych torowych autach wyścigowych.

 

By zobaczyć linki musisz się Zalogować lub Zarejestrować

 

Powyżej Porsche 911, czyli dog leg z 7 biegami do jazdy wprzód.

 

skok dźwigni był wymierzony w BMW E60, więc raczej cywilnie, inna sprawa,m że nigdy w prawdziwym racecarze nie siedziałem.
 

 

To akurat nie trzeba w race carze siedzieć. Często w samochodach można sobie zamontować tzw. short shifter, który poprzez uniesienie osi łamania się drążka zmiany biegów, skraca jego skok i zwiększa opór :P


30285220960_fb97554753_n.jpg

| Flickr | Steam | Auto Kronika |

PC:

Spoiler

 Rig:
Spoiler

 

nismo


#5
mixer_mr

mixer_mr

    Dyskutant

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPip
  • 154 postów
  • LokalizacjaKoszalin

O short shifterze oczywiście słyszałem, ale żadnego nie używałem. Wiem nawet, że do E60 można kupić ;)

 

Jeśli chodzi o skok dźwigni, to spojrzałem na projekt i można go łatwo skrócić, jedyne co trzeba zmienić to oś drążka i tulejki dystansowe płyty górnej (i samą płytę oczywiście też), ale wszystko jest do zrobienia. Od tego jest faza prototypu ;)

 

Układ dog leg też jest do przemyślenia, wystarczy zamienić oznaczenia na pokrywie, przyciski i tak programuje się w grze.


PC

Rig

#6
me2slow

me2slow

    ex.Kowalski

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1420 postów
  • LokalizacjaWarszawa. Bournemouth
Bardzo fajny projekt. Pro Sim Quaife produkuje realne sportowe skrzynie jak i skrzynie do symulatorów i jest to jedyna taka firma na rynku. Ich skrzynia H ma tą zaletę, że cały mechanizm jest dosłownie przeniesiony z realnych, sportowych skrzyń biegów tego producenta. Odczucia są więc teoretycznie w stu procentach takie same, brakuje tam tylko części z zębatkami. Wiem to bo byłem w Quaife i rozmawiałem z projektantem tej skrzyni i zarazem synem właścicielki, widziałem też ich realne skrzynie biegów gdzie widać było środek z mechanizmami...itp. To jest chyba jedyna tego typu skrzynia na świecie którą można normalnie kupić i która nie symuluje działanie ale po prostu działa jak realna sportowa skrzynia biegów. Podobnie jest z ich sekwencyjnymi skrzyniami do symulatorów. Gdybyś chciał skopiować ich mechanizm to mogę Ci zrobić jakieś lepsze zdjęcia bo akurat mam je obie.
Jak ktoś nie widział to tu jest review gdzie widać jej budowę:


#7
Martinuss77

Martinuss77

    Forumowicz

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 55 postów

Nie wiem jak inni ,ale ja osobiscie majac H shifter wogole go nie uzywam  (trzeba sie pozbyc bo zagraca)  bo wyscigi to nowoczesne samochody z szybkimi skrzyniami sekwencyjnymi i to samo jest w rajdach.W rajdach dobra inwestycja to jedna lopatka do wrzucania i zrzucania biegow i najbardziej realistyczna.

Tylko dla ludzi lubiacych jazde starymi gratami lub drift,ale ta skrzynia na tym filmie wyglada katastrofalnie.Jak dla mnie zbyt wielki kloc i nie za estetycznie wyglada.Kwestia gustu oczywiscie.

Osobisty projekt ? Podejrzewam ze finalnie bedzie drozszy jesli ma byc dobrej jakosci.



#8
Firssen

Firssen

    Stały bywalec

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPip
  • 290 postów
  • STEAM ID:Firssen
  • Origin ID:Firssen
  • Xbox Live:Firssen
  • Social Club:Firssen
  • LokalizacjaBiałystok

Nie wiem jak inni ,ale ja osobiscie majac H shifter wogole go nie uzywam

 

No... spoko

 

bo wyscigi to nowoczesne samochody z szybkimi skrzyniami sekwencyjnym

 

Wyścigi to nie tylko turystyki i F1, patrz: MX-5, Kia Picanto itd.

 

to samo jest w rajdach.W rajdach dobra inwestycja to jedna lopatka do wrzucania i zrzucania biegow i najbardziej realistyczna

 

Łopatkę ma tylko WRC i to nie wszystkie bo w pewnym okresie jej zakazali i niektóre R3, reszta badyl, a jak ktoś lata jeszcze N4 i starymi R4 zanim zrobili z tego proto to ma tam H.

 

Tylko dla ludzi lubiacych jazde starymi gratami

 

Simracing to nie tylko klepanie hot lapów ale też sam "enjoyment", a czy może być lepszy niż ten narowisty "stary grat" z manualem? ;) 


PC

Rig

 


#9
Martinuss77

Martinuss77

    Forumowicz

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 55 postów
Wyścigi to nie tylko turystyki i F1, patrz: MX-5, Kia Picanto itd.

Ja nie jezdze tymi powolnymi ,bo nie mam frajdy z jazdy.Auto musi zapierd...c.

 

 

Łopatkę ma tylko WRC

Od dluzszego czasu tylko tymi jezdze .

Juz rzadko R5 w ktorych jest dzwignia sekwencyjna .

Ze tak napisze stawiam na nowoczesnosc i szybkosc na oesach.

Simracing to nie tylko klepanie hot lapów
 

Dla mnie wlasnie rywalizacja w iRacing jesli chodzi o wyscigi a Rajdy to zawsze najszybsze i najnowoczesniejsze.

Ja mam z tego frajde a jak ktos lubi Fulvie i zasypianie za kierownica to jego sprawa.


Użytkownik Martinuss77 edytował ten post 24 listopad 2019 17:18


#10
GTR

GTR
  • STEAM ID:GTR
  • Origin ID:GranTurismoR
  • Xbox Live:FilipM5
  • Social Club:FilipM5
  • LokalizacjaŻory

Znowu off-top... Załóżcie sobie temat w którym można dyskutować sens posiadania klasycznej wajchy, a tutaj proszę pisać na temat projektu kolegi. Każdy kolejny post rozmijający się z tematem będzie odpowiednio nagradzany... :)


30285220960_fb97554753_n.jpg

| Flickr | Steam | Auto Kronika |

PC:

Spoiler

 Rig:
Spoiler

 

nismo


#11
mixer_mr

mixer_mr

    Dyskutant

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPip
  • 154 postów
  • LokalizacjaKoszalin

Ale się zrobił ruch w temacie ;) Odtworzenia Pro-Sim H-Shifter to się nie podejmę, nie chodzi nawet o umiejętności CAD, bo w inżynierii odwrotnej siedzę ostatnio na bieżąco, ale o koszt wykonania. Laser i zaginanie, w moim przypadku, jest niezależne od liczby zamówionych sztuk, toczenie konwencjonalne, to żadna przeszkoda. Natomiast w tak ambitnym projekcie bez CNC się nie obejdzie, a tutaj koszt jest bardzo zależny od ilości - przykład z życia, ten sam detal - wycena przy 10 sztukach 45 zł netto/szt., ale przy 80 już 23 zł netto/szt. Także Pro-Sim lepiej kupić gotowy ;).

 

Odnośnie mojego projektu, do końca miesiąca planuję wysłać gotowe rysunki do wyceny, wtedy się okaże, czy wyjdzie taniej, czy drożej niż Th8A i czy warto w to iść.

 

BTW: Równolegle składam też pedały, na wzór Heusinkveld Sprint (projekt nie mój, o inspiracji dowiedziałem się już po wypaleniu blach), ale na 100% nie zbliżę się do 700 Euro, a nawet do 700 zł nie dojdę.


PC

Rig

#12
me2slow

me2slow

    ex.Kowalski

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1420 postów
  • LokalizacjaWarszawa. Bournemouth
Szacuneczek za super niskie koszty. Rzeczywiście wygląd to sprinty. Dobrze że to nie na wzór HE Ultimate bo jak byś mi powiedział że kosztowały cię 700zł to chyba bym zawału dostał :)

Użytkownik me2slow edytował ten post 24 listopad 2019 18:49


#13
CorradoSKJ

CorradoSKJ
  • STEAM ID:CorradoSKJ
  • LokalizacjaBydgoszcz

Projekt bliźniaczy do tego udostępnionego na thingiverse, fajnie że podjąłeś się zrobienia tego w metalu, Czekam na foty z prac :)



#14
mixer_mr

mixer_mr

    Dyskutant

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPip
  • 154 postów
  • LokalizacjaKoszalin

Projekt bliźniaczy do tego udostępnionego na thingiverse, fajnie że podjąłeś się zrobienia tego w metalu, Czekam na foty z prac :)

 

Szczerze, to nawet nie wiedziałem, że tam jest, nie zaglądam na tą stronę. Głównie inspirowałem się kanałem amstudio na YT. Dodałem centrowanie dźwigni na osobnej sprężynie.Fotki pewnie będą, powoli schodzą części, Tylko nie mam kiedy rysowania dokończyć.


PC

Rig

#15
CorradoSKJ

CorradoSKJ
  • STEAM ID:CorradoSKJ
  • LokalizacjaBydgoszcz

AMSTUDIO bazuje właśnie na projektach z thingiverse, bardzo mało ma własnych stąd to podobieństwo. Sam miałem zrobić podobny shifter, w głowie powstał ale mam tyle projektów kierownic że musiałem to odłożyć w czasie.







Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: projekt

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych