Skocz do zawartości

SIMRACE.PL używa cookies. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.Proszę zapoznać się z Polityka prywatności żeby uzyskać więcej informacji. Jeśli wyrażasz zgodę i nie chcesz więcej tej informacji kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje używanie cookies
Witaj na SIMRACE.PL
Fajnie, że do nas trafiłeś. Żeby zobaczyć wszystkie treści musisz posiadać konto.
ZALOGUJ ZAŁÓŻ KONTO
Zdjęcie

Simracing dla początkujących - wszystko co musisz wiedzieć o wirtualnym ściganiu


  • Zamknięty Temat jest zamknięty
4 odpowiedzi w tym temacie

#1
rauf

rauf
  • STEAM ID:rauf00
  • Origin ID:rauf00
  • Xbox Live:rauf00
  • PSN id:rauf00
  • Social Club:rauf00
  • Lokalizacjagłęboka wieś

Na naszym forum znajdziecie kopalnię wiedzy o simracingu, niemniej dla początkujących - pierwsze rozeznanie może być nieco skomplikowane. Dla Was zatem powstaje ten tekst mający przybliżyć tematykę simracingu w maksymalnie prostej i czytelnej formie.
 
Słownictwo specjalistyczne, którego nie sposób uniknąć, postaram się ograniczyć do minimum i podać odnośniki do treści bardziej zaawansowanych tak, żeby każdy początkujący mógł łatwo pogłębić wiedzę.
 
Zatem zanim wydacie swój pierwszy milion, zapraszam do lektury  ;)

  1. :arrow:  Kierownice i pedały
  2. :arrow:  Gry i symulatory
  3. :arrow:  Sprzęt komputerowy

 

Słowniczek podstawowych pojęć:

  • simracing - sim od symulacji i racing od wyścigów, kategoria gier w których ważna rolę pełni rozbudowana fizyka oraz złożony system FFB
  • FFB czyli force feedback - system przekazywania sił z gry do sprzętu którym sterujemy, sygnały aktywnie przekazujemy oraz odbieramy
  • AI - algorytmy sztucznej inteligencji, często uczące się reakcji na otoczenie w trakcie jazdy z człowiekiem
  • input lag - opóźnienie pomiędzy sygnałem sterującym a obrazem widocznym na ekranie, przykład: kiedy skręcimy kierownicą wirtualny samochód na ekranie reaguje z niewielkim opóźnieniem. Jego wartość podaje się w mili sekundach i jest tym lepsza im niższa. Input lag wyraźnie zwiększają źle podpięte akcesoria, niezoptymalizowany komputer i nisko odświeżane ekrany, m.in dlatego do gier nie nadają się telewizory których czas reakcji to zwykle 30 ms podczas gdy nowoczesne monitory mają 1-5 ms.     
  • immersja - to zjawisko zanurzenia, możliwie najbardziej naturalnego odczucia cyfrowego świata gry, obecnie w symulatorach wyścigowych opiera się głównie na FFB, wrażeniach wizualnych, audio oraz wzbogaconych o systemy drań i ruchu
  • FOV - field of view czyli pole widzenia, wypadkowa rozmiaru monitora, jego odległości od oczu gracza oraz ustawień widoku w grze, nie ma mowy o poprawnym FOV na telewizorze zawieszonym na ścianie, ale porządnie ustawiony monitor przed kierownicą to pole widzenia realistyczne i naturalne jak w prawdziwym aucie na torze
  • POV - point of view, czyli punkt widzenia, chodzi o zamocowanie kamery w grze pozwalające wczuć się w jazdę, FOV i POV to najważniejsze składowe immersji w wirtualnym ściganiu
  • rig - umownie cały stelaż czy też kokpit w którym siedzi kierowca, razem z kierownicą, pedałami i monitorem
  • shifter - skrzynia biegów, przydatna do jazdy z manualem
  • button box - zestaw dodatkowych przycisków montowany obok kierownicy do obsługi wszystkich przycisków spotykanych w samochodach wyścigowych, od wycieraczek po korektor siły hamowania
  • load cell czyli tensometr, czujnik nacisku z jakim spotykamy się na co dzień np. w wagach łazienkowych, w simracingu wykorzystywany głównie pod pedałem hamulca, bardzo dobrze symuluje czucie hamulców, gdyż zamiast przesunięcia (jak w potencjometrze) mierzy sam nacisk co aktywuje pamięć mięśniową 
  • FPS - frames per secod, klatki na sekundę wyświetlane na ekranie, im więcej FPS tym lepsza czytelność jazdy i realizm. Średnie FPS opisują ogólną sprawność zestawu, choć tak naprawdę to głównie wydajność karty graficznej. O płynności wyświetlania decydują jednak niskie klatki tzw. LOW FPS, bo to one mają wpływ na równy render co za tym poczucie płynności i pełną kontrolę nad pojazdem.
  • LOW FPS to nie uśrednione minimalne klatki (które tak jak AVG FPS są szacunkowe) a spadki które odczuwamy jako przycinki lub szarpanie, opisywane w testach jako 0,1% i 1%, idealna sytuacja to kiedy LOW FPS nie odbiegają zbytnio od MIN FPS (czyli uśrednionych minimalnych) a te od AVG FPS
     

Odnośnik do artykułu na stronie głównej

Simracing dla początkujących od czego zacząć? WIELKI PORADNIK SIMRACE.PL


Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.

Rig

PC
 
38700337265_4a399a161c_o.jpg moje zaufane źródło testów sprzętu i technologii 
dedyk uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi!

Jak wołać użytkownika i cytować fragmenty
Na priv pytaj mnie tylko o sprawy administracyjne! Od pytań intymnych i sprzętowych mamy forum ;)


#2
rauf

rauf
  • STEAM ID:rauf00
  • Origin ID:rauf00
  • Xbox Live:rauf00
  • PSN id:rauf00
  • Social Club:rauf00
  • Lokalizacjagłęboka wieś

Jaka kierownica?
Pytanie od którego swoją przygodę zaczyna prawie każdy. Do treningu oczywiście potrzebujemy dedykowanego sprzętu. Auta nie prowadzimy wszak klawiaturą i myszką tylko kierownicą oraz pedałami. Dostępnych jest wiele modeli i wybór na początku może wydawać się skomplikowany, ale w uproszczeniu można podzielić kierownice na 5 kategorii:
 
 


​Najtańsze ok.500 złotych

 

W tym segmencie dominuje Logitech, starsze zestawy z pedałami oraz drążkiem skrzyni biegów (shifter). Konstrukcja zębatkowa, czyli niezbyt precyzyjna, jedynie ok. 2.5 Nm momentu obrotowego, ale cieszą się wciąż popularnością i niezawodnością.

  • Logitech G25
  • Logitech G27
  • Logitech DFGT

Używane mogą być jeszcze tańsze, zakupione z pewnego źródła (np. od forumowicza) mogą posłużyć długie lata a wielką zaletą jest to, że zawsze łatwo je odsprzedać. Od takiego sprzętu zaczynało wielu graczy. Tańszych od tych sprzętów nie polecamy do gier wyścigowych ponieważ, nie posiadają kontrolera sprzężenia zwrotnego (FFB) i operują z pomocą naciągającej się gumy, co nie ma nic wspólnego z siłami pojawiającymi się w czasie jazdy. 
 
49798143186_a1e797bd09_o.jpg
 

 

Przedział 500-1000 złotych

Sprzęty idealne na początek zabawy i sprawdzenia czy simracing nam pasuje. Najpopularniejsze propozycje:

  • Logitech G29 lub G920 - solidny zestaw który jednak potrafi być hałaśliwy ze względu na konstrukcję zębatkową, to praktycznie kopie starszych G25 sprzedawane bez shiftera
  • Thrustmaster TMX / T150 - troszkę lepsza konstrukcja napędu, ale niezbyt mocny silnik force feedback, pedały w zestawie są znacznie uproszczone

To, że sprzęty te znalazłby się w na początku, nie znaczy, że nie można z ich pomocą osiągać dobry rezultatów. Bywa, że najszybsi zawodnicy startują właśnie na tych podstawowych modelach. W simracingu cena za sprzęt nie jest w prostej mierze wykładnikiem czasów jakie może osiągać zdolny zawodnik!
 
49798143116_bdc154e18b_o.jpg
 

 

Przedział 1000-2000 złotych

Złoty środek, kierownice z rozbudowanymi systemami force feedback, przekazujące realistyczne efekty. W tej kategorii monopol ma firma Thrustmaster.

  • Thrustmaster TX / T300 - modele oferujące już wymienne obręcze w dużym rozmiarze, silne efekty, niestety ciągle oferowane w zestawie z prostymi pedałami. Ten element z czasem można rozbudować o znacznie lepsze pedały od Fanatec'a.

49798450157_a589573bc3_o.jpg
 


 

Przedział 2500-3500 złotych

 
To już górna półka, sprzęty niezawodne, bardzo mocne i szybkie, posiadające możliwość rozbudowy o dodatkowe elementy pozwalające stworzyć prawdziwy domowy symulator.

  • Fanatec CSL - otwiera drzwi do całego ekosystemu akcesoriów jak skrzynia biegów, hamulec ręczny,zestawy przycisków. Silnik i przeniesienie napędu z topowego modelu Clubsport, całość przekazuje niezwykle wierne doznania
  • Thrustmaster T-GT / TS-PC - również najwyższej klasy sprzęt, choć nie tak rozbudowany i dopracowany jak oferta Fanateca

49797592638_b4b80f7b33_o.jpg
 


Powyżej 4000 złotych 

 

To już ocean możliwości, także tych finansowych. Kierownice oparte na serwomotorach, bez limitu obrotów, hiper czułe a zarazem z potężnym momentem obrotowym. Trudno mówić już nawet o sprzęcie amatorskim, skoro wokół kierownicy direct drive budują swoje symulatory profesjonalne teamy F1.

Stanowisko uzupełniają pedały znane z rajdówek, hydrauliczne hamulce ręczne, dedykowane wyświetlacze oraz zestawy przycisków pod konkretne serie wyścigowe. Sprzęt dla doświadczonych użytkowników, potrafiących go w pełni wykorzystać.
 
49798450057_ef5aa82263_o.jpg
 
 
Wybierając sprzęt, trzeba też wybrać model kompatybilny z naszym systemem. Wszystkie kierownice działają z PC, ale już nie z konsolami. Te mają odrębne modele, dlatego na liście wyszczególnione są po dwa warianty kompatybilne z systemem Microsoft (XBOX) lub Sony (Playstation).
 
 

 

 

Biurko za 0 czy stelaż 400 złotych

 

Kierownicę i pedały trzeba do czegoś zamocować. Na początek wystarczy biurko albo składany stojak Wheel Stand Pro. Solidne mocowanie zestawu jak i naszego siedziska jest niezbędne, żeby jazda w ogóle miała sens.

Do mocniejszych kierownic stosuje się kokpity: od najtańszych wykonanych własnoręcznie (np. z drewna) po najsztywniejsze z profili aluminiowych. 

 

49806336927_3629047eff_o.jpg

 

 

Pedały z load cellem od 950 złotych

 

Pedały dodawane w tańszych zestawach są dobre tylko na początek. Polecamy w następnej kolejności sprawdzić sobie dużo lepsze z tensometrem (load cell) który gwarantuje powtarzalność hamowania i czucie zbliżone do hydrauliki w aucie. Tu zasada jest prosta, im droższe tym lepsze. Chodzi o materiały użyte w konstrukcji (w końcu napieramy na nie całą siłą!), możliwość konfiguracji jak przesuwanie pedałów czy nakładek i precyzję skoku. 

 

Thrustmaster T-LCM - najnowsza propozycja i debiut w kategorii load cell tego producenta, nareszcie!

49805472218_d9dd7f8aae_o.jpg

 

Fanatec CSL Elite LC - solidny zestaw Fanateca 230€

49806336972_3c44964fb1_o.jpg

 

Fanatec Clubsport V3 - topowy zestaw Fanateca 360€

49806025986_7244b40b02_o.jpg

 

 

 

 

 

Pomocne linki:

 

FAQ

 

Nie mam czasu wgryzać się w temat, którą kierownice kupić i nie zbankrutować?

Thrustmaster T300 Alcantara Edition ok 1500 złotych (na promocjach 1300 złotych). I tak wszyscy ją przerabiają bo wyrastają z Logitecha. Najlepiej też od razu dokupić dużo lepsze pedały z tensometrem Thrustmaster T-LCM. Całość posłuży długo i oferuje znakomity stosunek jakości do ceny.

 

Czy sprzęt do 1000 złotych bardzo się różni od tych droższych kierownic?

Tak, różnica jest znacząca i warta dopłaty. 

 

A czy lepsza kierownica da mi lepsze czasy?

Absolutnie nie, lepsza kierownica to więcej immersji, wymienne obręcze, możliwość rozbudowy i po prostu realniejsze doznania, ale nie jest gwarantem osiągania lepszych rezultatów! 

 

Do czego warto dołożyć, lepszej kierownicy czy lepszych pedałów?

Zdecydowanie do pedałów. Kierownice od poziomu TX/T300/CSL są już naprawdę świetne, natomiast pedały w zestawie często zabawkowe. A przecież na hamowaniu najłatwiej zyskać, bo skręcać i wciskać gaz potrafią wszyscy. Dlatego dobre pedały to podstawa! 

 

Czy można łączyć elementy różnych producentów?

Tak, bez problemu możemy podłączyć lepsze pedały bezpośrednio do komputera i kierownicę także osobno. Tańsze pedały mogę jednak wymagać do tego przejściówki (np. Thrustmastery).

 

A czy muszę wszystko składać samemu, jest w Polsce może firma która oferuje złożenie zestawu do simracingu od A do Z?

Tak, jest kilka takich firm które robią to niejako przy okazji (jak symulatorownie) ale jeśli chodzi o taką dla której jest to podstawowym zakresem działalności to polecamy  :arrow:  SimLine 

 

Czy osoba niepełnosprawna ma szansę trenować wirtualne wyścigi?

Jak najbardziej tak! I mamy na forum na to dobre przykłady! Bariery sprzętowe można pokonać przeróbkami sprzętu a jeśli do takich nie mamy zdolności to polecamy znowu firmę  :arrow:  SimLine która na naszym rynku oferuje indywidualnie dopasowane sprzęty.

 

:arrow:  SimLine Facebook

:arrow:  SimLine Hardware - custom czyli sprzęt na zamówienie

 

 

Powrót do spisu treści 

:arrow: Pierwszy post
 


Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.

Rig

PC
 
38700337265_4a399a161c_o.jpg moje zaufane źródło testów sprzętu i technologii 
dedyk uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi!

Jak wołać użytkownika i cytować fragmenty
Na priv pytaj mnie tylko o sprawy administracyjne! Od pytań intymnych i sprzętowych mamy forum ;)


#3
rauf

rauf
  • STEAM ID:rauf00
  • Origin ID:rauf00
  • Xbox Live:rauf00
  • PSN id:rauf00
  • Social Club:rauf00
  • Lokalizacjagłęboka wieś

Które gry?
Trenować jazdę można na dowolnej konsoli lub komputerze. Większość poważnych symulatorów wykonuje złożone obliczenia fizyki opon, zawieszenia czy sztucznej inteligencji co zważywszy na pracę w czasie rzeczywistym wymaga niemałej mocy obliczeniowej, dlatego jeśli chodzi o PC wiadomo że im nowszy komputer, tym lepszy. Na konsolach wybór gier jest mniejszy, ale Gran Turismo na PS4 czy Forza Motorsport na XBOX świetne współpracują ze zwykłym padem.Do symulacji lepiej jednak używać kierownicy i pedałów.



Assetto Corsa

 
Najpopularniejsza gra wyścigowa, przyciągająca co wieczór tysiące uczestników zawodów, organizowanych także przez nasz portal. Oferuje niezrównaną bazę aut od klasycznych Porsche, przez Audi LMP1 po bolid Ferrari SF70H z 2017 roku. To także najlepszy tytuł do jazdy z AI w którym mamy pełną dowolność konfiguracji zawodów, wyboru toru i klas pojazdów. Najmocniejsza strona to bardzo realistyczne czucie pojazdów, więc nawet osoby bez doświadczenia w prowadzeniu czy prawa jazdy szybko złapią na czym to polega.
 
Warto zaznaczyć, że właśnie do Assetto powstała wyjątkowa wirtualna kopia Toru Poznań pieczołowicie przeniesiona do wirtualnego świata przez naszego forumowego kolegę Krzysztofa Szymikowskiego Szymik, zdolnego programistę, grafika i simracera. Z toru korzystają w celach treningowych zawodowcy oraz amatorzy którzy ścigający się na tym obiekcie w realu.
 
Mocne strony Assetto Corsa

  • świetne czucie jazdy i FFB
  • olbrzymi wybór aut i torów
  • swoboda konfiguracji wyścigów
  • największa baza zawartości dodatkowej od społeczności czyli mody
  • łatwa na początek przygody z simracingiem
  • dostępna na konsolach, jednak bez modów

Do poprawy

  • w wersji konsolowej skromniejsza zawartość
  • wiele funkcji dostępnych jedynie z modami

:arrow:  https://store.steamp.../Assetto_Corsa/

Recenzja Assetto Corsa (najprzydatniejsza w/g społeczności Steam)

:arrow:  Recenzja na ponad 1000 godzin w Assetto Corsa
 
Nagranie na którym zaprzyjaźniony z nami kierowca wyścigowy i trener Damian Lempart DamianL porównuje jazdę po wirtualnym torze z realnym Torem Poznań.
 
REALITY CHECK - Assetto Corsa vs real life | Mazda MX-5 Tor Poznań

 
 


Assetto Corsa Competizione

 
W kolejnej odsłonie Assetto, skupiamy się na najpopularniejszej wśród simracerów serii wyścigowej z pojazdami klasy GT3. To gra nowej generacji, z niespotykanym dotychczas modelem jazdy, rozbudowaną fizyką, laserowo skanowanymi torami, cyklem dobowym, zmienną pogodą i progresją nitki toru. W czasie wyścigu nawierzchnia ulega nagumowaniu, na poboczu pojawiają się granulki starej gumy, tnąc zakręty na kerbach można złapać kapcia a opony zużywają się zmuszając do zarządzania temperaturami dokładnie jak ma to miejsce w prawdziwych wyścigach. W Competizione trenuje wielu kierowców cyklu Blancpain GT - obecnie zwanego GT World Challenge. Nicki Thiim, David Perel, Kelvin van der Linde chętnie zasiadają przed komputerem a nawet streamują swoje zmagania w sieci. Kierowcy odpowiadają w trakcie na pytania widzów, dzieląc się tajnikami wyścigowej jazdy. To właśnie w Competizione na światowych finałach błysnął Kamil Franczak, zawodowo pilot wojskowy, który w wolnych chwilach doskonali swój refleks na symulatorach. Franczak wygrał zeszłoroczny cykl SRO E-Sport GT Series i w nagrodę pojawił się na testach Lamborghini Squadra Corse na torze Imola, gdzie osiągał rewelacyjne czasy udowadniając przydatność wirtualnego treningu.
 
Mocne strony AC Competizione

  • fizyka opon i czucie jazdy
  • symulacja wyścigów endurance i zmiany kierowców w boksach
  • progresja warunków w czasie całej sesji wyścigowej
  • rewelacyjna grafika na najnowszym silniku graficznym UE4
  • dostępna na konsolach od czerwca 2020

Do poprawy

  • wysokie wymagania dla sprzętu mogą być barierą dla graczy na starszym sprzęcie
  • niewielka liczba torów, przy jednoczesnym braku zawartości moderskiej

https://store.steamp...a_Competizione/
 



Raceroom Racing Experience

 
To gra która przeszła ostatnio największe zmiany.  Z tytułu stojącego okrakiem między gatunkami dziarsko kroczy w kierunku ambitniejszej realizacji założeń symulacyjnych. Jeśli zastanowić się, w której grze znajdziemy szybko immersję (czyli wrażenie zanurzenia) to Raceroom, mimo pewnych uproszczeń, pozwala poczuć prawdziwe sportowe emocje. Odpowiada za to naturalny model jazdy i fantastyczne udźwiękowienie. Fani surround znajdą tu prawdziwą ucztę, mielenie kłowej skrzyni biegów, spinające się dyferencjały, piszczące klocki hamulcowe zapierają dech w piersiach dobiegając do naszych uszu z każdej strony.
 
Mocne strony R3E

  • bardzo przystępny model jazdy
  • immersja na wysokim poziomie
  • duży wybór licencjonowanych aut i torów
  • jedyna gra z oficjalnymi pojazdami serii DTM w której ściga się Robert Kubica!
  • udźwiękowienie
  • niewielkie wymagania sprzętowe

Do poprawy

  • rozbudowanie modelu jazdy i fizyki opon
  • archaiczna oprawa graficzna
  • udziwniony o wewnętrzną walutę model sprzedaży zawartości

https://store.steamp...ing_Experience/
 



iRacing

 

Produkcja o innym niż pozostałe simy modelu sprzedaży. Właściwie to nie typowa gra, a usługa czasowego dostępu do zawartości, której nie można mieć na własność. Użytkownik opłaca abonament a każdy tor i auto trzeba dokupić osobno. Jeśli jednak na boku zostawimy kwestie finansowe, to okazuje się, że iRacing dysponuje najbardziej rozbudowanym system multiplayer powiązanym z klasyfikacją kierowców w/g rankingu umiejętności. To gwarantuje podobny poziom uczestników zawodów i względny spokój na torze w czasie wyścigów z nieznajomymi. To właśnie w tym tytule spotkać możemy Roberta Kubicę, który wracając do zdrowia ćwiczył w domowym zaciszu wyścigowe odruchy i koordynację.
 
Mocne strony iRacing

  • w pełni profesjonalny system wyścigów online oparty o rating kierowców
  • wirtualna "kariera" oferująca systematyczne zawody i awans do wyższych klas
  • duży wybór aut i torów, szczególnie amerykańskich
  • bardzo niewielkie wymagania sprzętowe
  • prosta obsługa, płacisz, rejestrujesz i jedziesz
  • stale rozbudowywana fizyka opon, kolizji i zniszczeń

Do poprawy

  • krytykowany nie tylko przez profesjonalnych kierowców, model jazdy w którym bardzo łatwo o całkowite zerwanie przyczepności i spin (niekontrolowany obrót)
  • najstarszy silnik graficzny w zestawieniu, od lat prosi się o odświeżenie 
  • dla wielu osób bariera cenowa, roczny koszt potrafi dobić do kilkuset dolarów

https://store.steamp...266410/iRacing/
 


 

rFactor 2

 
Jeden z najdłużej obecnych na rynku tytułów, ma niewątpliwe zalety w postaci rozbudowanej fizyki i realizmu jazdy, kuleje jednak zawartość np. liczba dostępnych torów czy ubogie menu. Sytuację ratują mody (zawartość tworzona przez samą społeczność) ale dziś gracze oczekują torów i aut maksymalnie wiernie reprezentujących stan faktyczny, najlepiej na licencjach. Wszak jeśli mamy traktować tą zabawę jako trening, to tylko na realistycznie odtworzonych torach a nie wymyślonych obiektach.
 
Mocne strony rFactor 2

  • fizyka opon
  • wierne realizmowi FFB
  • najnowsze tory przygotowane na licencjach jak Sebring czy Nordschleife

Do poprawy

  • tempo rozwoju studia i gry
  • liczba porządnie opracowanych aut i torów
  • skromne funkcje użytkowe

https://store.steamp...5960/rFactor_2/


 

Automobilista 2

 
To mniejszy tytuł, który ma jednak swoich wiernych zwolenników. Łączy wiele zalet rFactora i Assetto Corsy, aktualnie czekamy na wydanie wersji 2.0 która będzie korzystała z ulepszonego silnika graficznego Project CARS.
 
Mocne strony AMS

  • wysokie oczekiwania co do realizmu po Automobilista 1
  • nowy silnik graficzny

Do poprawy

  • wszystko co było niedopracowane po Project CARS
  • licencjonowana zawartość, czyli znane auta i tory

https://store.steamp...utomobilista_2/
 
 


Seria F1 od Codemasters

 

F1 to jednak gra ukierunkowana bardziej na oddanie klimatu cyrku F1, niż zmaganie z opanowaniem bolidu. W świecie gier wyścigowych mówi się o simcade - połączeniu pewnych elementów symulacji z dobrą zabawą dla gracza na każdym poziomie. Takie właśnie jest F1 2019 i poprzednie edycje.
 
 
Mocne strony F1 2019

  • Robert Kubica i jego zeszłoroczny Williams, którym chociaż w grze można coś wygrać
  • pełny cykl F1, cała zawartość licencjonowana
  • rozbudowane opcje zarządzania strategią wyścigową
  • dostępna na konsolach

Do poprawy

  • czucie opon, nawierzchni toru i prowadzenia bolidu
  • ubogi force feedback
  • stabilność trybu online pozostawia wiele do życzenia

https://store.steamp...928600/F1_2019/
 
 


Project CARS 2

 
Gra powinna spodobać się, wszystkim fanom motoryzacji i efektownej grafiki. Auta błyszczą, strzelają ogniem z wydechu, efektownie się rozbijają a wszystko na spektakularnych torach i trasach np. wybrzeża Monaco czy kalifornijskich serpentynach. Sterowanie nie jest może wybitnie dopracowane, ale nie znaczy, że zabraknie nam wyścigowych emocji!
 
Mocne strony

  • bogaty wybór aut i torów
  • atrakcyjna oprawa graficzna
  • umiarkowane wymagania sprzętowe
  • dostępna na konsolach

Do poprawy

  • liczne niedociągnięcia i błędy w kodzie gry
  • przeciętne FFB i czucie jazdy
  • nie wszystkie auta prowadzą się realistycznie

https://store.steamp...Project_CARS_2/
 
 

Inne gry

 
Jest jeszcze sporo innych gier wyścigowych, ale nie wymieniamy ich tutaj gdyż funkcjonują albo głównie na konsolach, albo dotyczą bardziej rozrywkowego modelu jazdy, który simracerów siłą rzeczy interesuję trochę mniej. Warto jednak zaznaczyć obecność takich gier jak, bo sami też często od nich zaczynaliśmy!

  • Gran Tourismo Sport - klasyk na Playstation na którym organizowano ogólnoświatowe zawody GT Academy
  • Forza Motorsport - odpowiednik GT na konsoli XBOX
  • GRID - seria luźniejszych gier wyścigowych od Codemasters
  • Wreckfest - gra ukierunkowana na rozwałkę na torach i arenach
  • Need for Speed - seria bardzo luźnych gier wyścigowych

 

 

 

Poza samym ściganiem symulacje oferują także interesujące możliwość malowania własnych skinów (czyli oklejeń z reklamami), tryb fotograficzny w którym możemy poszukać unikalnego piękna motoryzacji czy doskonalenie umiejętności tuningowych, które są niezwykle przydatne podczas ustawiania geometrii realnego auta do jazdy torowej.
 
 
Zanim wydamy nasze pieniądze warto pamiętać, że na platformie Steam można bezpłatnie przetestować część zawartości Raceroom’a a pozostałe gry kupić i w terminie do 2 tygodni (jeśli nie graliśmy dłużej niż 2 godziny) zwrócić bez podania powodu. W przypadku złożonych gier jak symulatory nie jest to może przesadnie długo, ale powinno wystarczyć do ogólnego zapoznania z oprogramowaniem i np. przejrzenia listy pojazdów.
 
Więcej o grach można znaleźć na  :arrow: naszej grupie Steam polecamy dołączyć i obserwować rekomendacje społeczności oraz powiadomienia o kolejnych zawodach. Grupa SimRacePL na Steam to największa grupa w polskim internecie zrzeszająca simracerów!

:arrow: KURATOR STEAM na grupie SimRace

 

 

FAQ

Która gra dla początkującego simracera?

Na początek polecamy gry które mają naturalny model jazdy, duży wybór aut i torów, oraz są przystępne cenowo. Będzie to Assetto Corsa i Raceroom. Szersza odpowiedź to sprawdzić samemu każdą i wybrać tą w której najlepiej się czujemy. Koszt gier jest niewielki (szczególnie na promocjach) w stosunku do poświęconego na nie czasu i kosztu sprzętu, więc prędzej czy później każdy sięga po wszystkie tytuły.

 

Która gra jest najłatwiejsza na start?

Taka która ma prostą konfigurację, ustawienia FFB i niewysokie wymagania. Zdecydowanie na start najprzyjaźniejsza będzie Assetto Corsa. 

 

Która gra ma najlepszą fizykę?

Odpowiedź musi być złożona, bo jest to wypadkowa wielu, czasem niewidocznych dla gracza, funkcji i ustawień. W skrócie będzie to Assetto Corsa Competizione oraz rFactor 2. Nie są idealne, ale oferują najbardziej skomplikowane modele jazdy, fizyki opon i dynamikę toru. 

 

Od czego zacząć treningi i poprawę czasów?

Od wybrania ulubionego, niezbyt mocnego auta i szlifowania formy na wybranym torze. W Assetto będzie Mazda Miata, Toyota GT86, BMW E30. Lub trochę szybsze Mazda MX5 Cup, BMW M235i Racing, Lotus Evora S. Dopiero opanowując idealny tor jazdy, poznając balans auta i wypracowując powtarzalność można brać się za następne wyzwania!

 

Skąd mam wiedzieć, czy jestem szybki?

Porównując swoje czasy do tych na tabeli wyników, sekunda straty do najlepszych znaczy, że powoli wiesz z czym się to je.

 

Kiedy zacząć jeździć z wami online?

Jazda multiplayer to wyższa szkoła jazdy, na początek lepiej zapisać się do luźniejszych fun race'ów gdzie zyskamy pierwsze szlify. Świadomość położenia przeciwników, czysta jazda, wyprzedzanie, korzystanie z pitów to wszystko trzeba wypracować. Spokojnie, nie takie to straszne i przyjdzie z czasem. Wszyscy tak zaczynali!

 

Czy są jakieś ogólne zasady jazdy online?

Oczywiście, tak jak w rzeczywistości track rules tak i w wirtualu mamy podstawowe zasady które powinny być przez każdego zrozumiane i respektowane  :arrow:  Zasady jazdy online SIMRACE.pl - CRC 

 

Gdzie mogę kupić te gry?

W internecie oczywiście i niekoniecznie od Steam, bo nawet na promocjach nie mają najkorzystniejszych cen dla naszego regionu. Polecamy śledzić poniższe wątki z okazjami, na niektóre tytuły są systematyczne zniżki i warto zapolować na zakup po niższej cenie.
:arrow:  Tanie kupowanie - okazje i promocje na gry

:arrow:  Czarny piątek (właściwie to Czarny Tydzień) 2019 - simracing Black Friday sale

:arrow:  Kody promocyjne zniżki do iRacing - promo code coupon

 

 

Powrót do spisu treści

:arrow:  Pierwszy post


Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.

Rig

PC
 
38700337265_4a399a161c_o.jpg moje zaufane źródło testów sprzętu i technologii 
dedyk uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi!

Jak wołać użytkownika i cytować fragmenty
Na priv pytaj mnie tylko o sprawy administracyjne! Od pytań intymnych i sprzętowych mamy forum ;)


#4
rauf

rauf
  • STEAM ID:rauf00
  • Origin ID:rauf00
  • Xbox Live:rauf00
  • PSN id:rauf00
  • Social Club:rauf00
  • Lokalizacjagłęboka wieś

Zestawy do gier wyścigowych proponowane przez SimRace Lab na kwiecień 2020

 

 

Większość poważnych symulatorów wykonuje złożone obliczenia fizyki opon, zawieszenia czy sztucznej inteligencji co zważywszy na pracę w czasie rzeczywistym wymaga niemałej mocy obliczeniowej, dlatego jeśli chodzi o sprzęt PC wiadomo, że im nowszy komputer, tym lepszy. 
 
Na jakim sprzęcie zacząć treningi? Może być to zwykły domowy komputer, ale z zastrzeżeniem, że taki paroletni sprzęt starczy raczej do samotnej jazdy po torze. Jeśli myślisz o walce z innymi to wymagania rosną i trzeba szykować się na upgrade sprzętu.

 

Laptopów do simracingu nie polecamy. To doskonałe sprzęty do pracy o przenośnej konstrukcji która ma wiele zalet jak praca na wbudowanym akumulatorze. Ale do jakichkolwiek zastosowań poważniejszych nie nadają się przez problemy konstrukcyjne. Miniaturyzacja sprawiła, że trudno im odprowadzić ciepło, nawet drogie modele gamingowe z mocnymi komponentami mają problemy termiczne i ich długotrwałe użytkowanie może prowadzić do uszkodzeń. Dodatkowo laptopy są mniej wydajne przez zastosowane limity mocy oraz, co ważniejsze, znacznie droższe od porównywalnych komputerów stacjonarnych. Mają też zam mało złączy.

 

 
Zanim zaprezentuje polecane zestawy, parę słów o komponentach PC, do czego tak właściwie w grach wyścigowych służą.

  • CPU - procesor czyli serce komputera, od jego sprawności w wykonywaniu i rozdzielaniu zadań zależy ogólne sprawność zestawu, im więcej rdzeni procesora i im szybsze, tym sprawniej nasz komputer będzie działał. W grach odpowiada za płynne działanie nie mniej niż karta graficzna, której zakres działania jest ograniczony głównie do aspektów wizualnych. Trzeba pamiętać, że ustawienia graficzne można w grze zawsze obniżyć. Jednak obliczeń, fizyki czy zasobów sztucznej inteligencji nie zmniejszymy tak prosto i procesor może nie wyrabiać. W ciągu ostatniego roku AMD strąciło Intela z okupowanego przez lata tronu i aktualnie przejęło pałeczkę wydajności praktycznie w każdym segmencie. Intel broni się już jedynie w najwyższych zestawach stricte dedykowanych pod gaming. 
  • GPU - karta grafiki, element o którym słyszał każdy i który w powszechnym mniemaniu decyduje o liczbie klatek w grze tzw. FPS. Tak to ważny składnik całości i zwykle najdroższy, ale nie najważniejszy. Głównie dlatego, że zależy od ustawień w grze (a te każdy ma inne) oraz od tego na jakim monitorze, w jakiej rozdzielczości gramy. Z ustawień graficznych zawsze można zejść, z innych nie bardzo. Grafikę też najłatwiej wymienić co jakiś czas i nie musi być topowa na starcie, pozostałe komponenty zwykle używamy dłużej niż GPU. Wybór ograniczamy do kart NVIDIA pomijając Radeony od AMD, oszczędności kosztowe nie warte są powszechnych problemów z wydajnością, sterownikami i nierówną wydajnością w niektórych grach. 
  • Płyta główna - poza kwestiami stricte technicznymi jak mocna sekcja zasilania, czy liczba możliwych do podpięcia dysków czy kart, początkujący gracz musi mieć świadomość, że od jakości płyty zależy potencjał całości. Najdroższy procesor i karta grafiki posadzona na taniej płycie będzie kulała. Dlatego ważny jest tu odpowiedni dobór, znalezienie balansu. W kwestiach użytkowych dla simracerów bardzo ważna jest liczba złączy USB, którymi łączy się z komputerem wszystkie simracingowe akcesoria: kierownice, pedały, skrzynie biegów, hamulce ręczne, dodatkowe wyświetlacze, zestawy przycisków i wiele innych.
  • Pamięci RAM - pełnią rolę uzupełniającą względem procesora, szybkie pamięci z dobrze ustawionym procesorem to gwarancja płynnej gry. Płynna gra to taka w której wyświetlane klatki nie spadają w kluczowych momentach wyścigu. Na starcie, w walce bok w bok, przy kolizjach. Głównie dlatego starsze komputery nie nadają się do symulatorów, bo nie obsługują nowych szybkich pamięci i przycinają grę wtedy kiedy najmniej tego potrzebujemy. Podstawowe minimum pamięci to dziś 8GB, ale do nowszych gier zdecydowanie lepiej dołożyć do 16GB.
  • Pamięci masowe - kiedyś dyski twarde, dziś zastępowane przez pamięci półprzewodnikowe jak SSD, znacznie szybsze, bezgłośne i chłodne. Podstawowy dysk mieszczący system i parę gier to dziś 500GB, dysk 2x większy o pojemności 1TB bedzie jednak znacznie wygodniejszy. Dla zwiększenia responsywności warto na dysk systemowy przeznaczyć jeszcze szybszy nośnik w standardzie NVMe.
  • Zasilacz - podobnie do płyty głównej musi być dobrany do całości, z zapasem mocy i ewentualnie pod przyszłą rozbudowę. Kluczowa jest linia 12V zasilająca układ grafiki, oraz zabezpieczania chroniące przed niestabilnością. Ważną kwestią jest też odpinane okablowanie pozwalające poprowadzić przewody tak, żeby nie ograniczały przepływu powietrza i zapewniały estetykę zestawu. 
  • Monitor - na początek wystarczy nam 27 calowy monitor full HD (rozdzielczość 1920x1080) z 60Hz wyświetlaczem. Nie polecamy mniejszych, bo przy rozmiarach kierownicy zaczyna to wyglądać jak gra na telefonie. Wszystko co większe i szybsze będzie oczywiście znacznie lepsze. Szybsze odświeżanie monitora to większa kontrola nad autem, szybsze czasy reakcji i niższy input lag. Standardem gamingowym ambitnych graczy jest dziś monitor 27" w rozdzielczości 2560x1440 z szybką matrycą 144Hz. Bardzo dużym ułatwieniem, wpływającym na immersję zawodnika są zestawy złożone z 3 takich monitorów (tzw. triple) lub gogle rzeczywistości wirtualnej czyli gogle VR. 

Zestawy prezentują ceny orientacyjne bez uwzględniania ceny monitora. Kwestia wyświetlacza czy będzie to monitor czy zestaw monitorów, czy VR a może projektor jest bardzo indywidualna i branża zwyczajowo podaje zestawy bez cen wyświetlaczy. Wybór właściwego na pewno ułatwi wspaniały almanach przygotowany przez kolegę Martion

:arrow:  WIELKI PORADNIK EKRANY DO SIMRACINGU by Martion

 

 

Zestaw budżetowy ok.3500 złotych

 

Głównie do grania, z potencjałem rozbudowy przez zastosowanie lepszej karty graficznej. 

 

  • Procesor AMD 5 1600 AF - ostatnio hit sprzedaży, 6 rdzeni i 12 wątków z odblokowanym mnożnikiem (w przeciwieństwie do odpowiednika od Intela), dostarczany z dedykowanym wydajnym chłodzeniem, doskonała wydajność do ceny 
  • Płyta główna ASRock B450 Pro4 - gwarancja stabilnej pracy, 8 zewnętrznych portów USB i jeszcze 3 wewnętrzne, optymalna jakość do ceny
  • Pamięci 2x8GB, taktowane co najmniej 3600 MHz z jak najniższymi timingami (opóźnienia)
  • Karta grafiki - do komfortowej gry w rozdzielczości 1920x1080 wystarczy GTX 1660 Super lub starsza GTX 980Ti, myśląc o wyższej rozdzielczości albo większej liczbie klatek warto jednak sięgnąć po półkę wyżej - wydatek 700 zł więcej po najnowszego RTX 2060 Super.
  • Dysk SSD 500GB - praktycznie najtańszy czy jakiś promocyjny nie będzie wiele różnił się od zwycięzcy licznych testów, można decydować kryterium ceny i czasu gwarancji.
  • Obudowa - najpopularniejsza obecnie to model SPC Signum SG1 TG, wygodna w zabudowie, estetyczna z dużą szybą i przewiewna. Można dołożyć 50 złotych do efektownego podświetlenia 4 wentylatorami RGB w modelu Signum SG1X TG RGB.
  • Zasilacz SPC Vero M2 600W 80 Plus Bronze

Propozycje:

Budżetowy do 1920x1080/60Hz - 3110 złotych

Budżetowy do 1920x1080/+100Hz - 3810 złotych

 

Zobacz test zestawu  :arrow:  Test procesora Ryzen R5 1600AF czyli zestaw budżetowy do simracingu

 

0042.png

 

 

Zestaw zbalansowany ok.5500 złotych

 

Gwarantujący grę na najwyższym poziomie, wydajne zastosowania profesjonalne a także jednoczesny streaming na Twitcha czy Youtube bez problemów z wydajnością. Bardzo łatwy do rozbudowy, ale można go też odrobinę przyciąć kosztowo.

  • Procesor AMD 7 3700X - procesor najnowszej generacji 8 rdzeni i 16 wątków, podatny na przetaktowanie, niezwykle atrakcyjny cenowo, praktycznie eliminuje konkurencję ze strony Intela. Poprawnie skalibrowany i ustawiony zapewni niemalże topową wydajność najszybszych maszyn gamingowych. Wydajne chłodzenie w zestawie.
  • Płyta ASUS TUF GAMING X570-PLUS - świetna sekcja zasilania, pociągnie także przyszłe mocniejszy procesory, podatna na overclocking, 7x USB zewnętrzne i jeszcze 3x USB wewnętrzne, ma wszystko co potrzeba i rozsądnie kosztuje
  • Pamięci 2x8GB, taktowane co najmniej 3600 MHz z jak najniższymi timingami (opóźnienia), czyli jak w zestawie niżej, nie warto oszczędzać, bowiem w procesorach AMD bardzo dużo zależy właśnie od wydajności pamięci
  • Karta grafiki - w takim zestawie powinna zagościć karta pokroju GTX 1070 /GTX 1060 lub nowsza z obsługą ray tracingu RTX 2060 Super a jeśli myślisz o nowoczesnym monitorze 2560x1440 i 144Hz to zdecydowanie RTX 2070 Super
  • Dysk SSD 500GB - praktycznie najtańszy czy jakiś promocyjny nie będzie wiele różnił się od zwycięzcy licznych testów, można decydować kryterium ceny i czasu gwarancji. Bardziej przyszłościowy będzie dysk 1TB.
  • Obudowa - jak wcześniej, model SPC Signum SG1 TG w niczym nie ograniczy tego zestawu.
  • Zasilacz Seasonic Focus GX-650 80Plus Gold 650W, sprawdzony model, z zapasem pod rozbudowę, z certyfikatem Gold gwarantującym stabilność pracy oraz modularnym okablowaniem. Tańszy o 100 złotych model Seasonic CORE GC-650 Gold ma niewypinane okablowanie.

Propozycje:

Zbalansowany do tańszych VR, 3xLCD 1080p, 2560x1440/+100Hz - 5515 złotych

Zbalansowany z zapasem FPS - 6115 złotych 

 

Zobacz test zestawu  :arrow: Test procesora Ryzen R7 3700X czyli zestaw zbalansowany do simracingu

 

0043.png

 

 

Zestaw high end ok.8000 złotych

 

Jeśli zestaw zbalansowany to odpowiednik Nissana GTR, to nasz topowy zestaw będzie jak wyścigowy bolid z pakietem aero i slickami. Niezrównana wydajność dla najbardziej wymagających simacerów. Czy planujesz budowę riga z  trzema ekranami, czy platformę motion z goglami VR ten komputer uciągnie wszystko w najwyższych klatkach i pozwoli jednocześnie prowadzić streaming np. z dodatkową kamerą.

 

  • Procesor Intel i9 9900KS (następnie nadchodzący 10900K) - 8 rdzeniowy potwór o najszybszym na rynku taktowaniu zapewnia najwyższą aktualnie dostępną wydajność we wszystkich grach. Chłodzenie zestawem AIO zapewnia wysoką kulturę pracy.
  • Płyta główna klasy premium - mocna sekcja zasilania, podatna na overclocking, rozbudowane funkcje dodatkowe jak sloty na dyski M.2, liczne porty USB pozwalające podłączyć wszystkie akcesoria gamingowe
  • Pamięci 2x8GB, taktowane co najmniej 3800 MHz z jak najniższymi timingami (opóźnienia), do zastosowań profesjonalnych rekomendowane 32GB pamięci (najlepiej w 2 kościach)
  • Karta grafiki - NVIDIA RTX 2080 Super oferuje najlepszą jakość do ceny, do bezkompromisowych zastosowań warto rozważyć RTX 2080 Ti który jednak znacznie podnosi koszt
  • Dysk SSD 500GB - praktycznie najtańszy czy jakiś promocyjny nie będzie wiele różnił się od zwycięzcy licznych testów, można decydować kryterium ceny i czasu gwarancji. Bardziej przyszłościowy będzie dysk 1TB. Dla jeszcze mniejszych opóźnień warto rozważyć dysk w technologii NVMe na złączu M.2
  • Obudowa - jak wcześniej, model SPC Signum SG1 TG w niczym nie ograniczy tego zestawu.
  • Zasilacz Seasonic Focus GX-850W, sprawdzony model, z zapasem pod rozbudowę, z certyfikatem Gold gwarantującym stabilność pracy oraz modularnym okablowaniem.  

Propozycje:

High end do nowych VR, 3xLCD 1440p, 4K, szerokokątne 32:9 - 8105 złotych
High end z zapasem FPS - 10255 złotych

 

Zobacz test zestawu   :arrow: Test procesora Ryzen R9 3900X w grach wyścigowych i porównanie do 9900KS 10700K

 

Zestaw custom HEDT - 15000 złotych

 

Konfigurowany indywidualnie, pod specyficzne zapotrzebowanie budowy profesjonalnych stanowisk domowych i komercyjnych. Szybki, cichy, niezawodny.

  • Procesor klasy HEDT
  • Karty grafiki w układzie SLI
  • Układ chłodzenia cieczą
  • 4 kanałowe pamięci RAM
  • Zasilacz minimum 1200W Platinum

 

 

Poprawne ustawienia i kalibracja

 

Przy zakupie wymarzonego komputera trzeba pamiętać, że sprzęt PC trzeba należycie skonfigurować i ustawić. Poskładanie elementów to jedno, ale poprawne ustawienie taktowania procesora, przede wszystkim kalibracja pamięci i sprawdzenie stabilności takiego zestawu jest kluczowe dla wydajności i satysfakcji z zakupu. W wielu testach które przeprowadziłem sprawdzenie komputera po prostu złożonego vs poddanego kalibracji pokazuje, że to nie tylko 10-30% różnicy w wydajności ogólnej, ale przede wszystkim kluczowe dla płynności rozgrywki i utrzymania wysokich klatek pozbawionych spadków, które niejednemu kierowcy z topowym sprzętem odbierają przyjemność z wirtualnej jazdy.

 

 

Przykład dla niedawno ustawianego zestawu AMD R7 3700X + RTX 2070 Super.

 

  • DEFAULT - ustawienia fabryczne, po zamontowaniu wszystkich części i odpaleniu, komputer działa, ale daleko mu do reklamowanej wydajności
  • XMP - umownie pojęte profile wydajności wgrane przez producenta płyty głównej, mogą służyć jedynie do sprawdzenia potencjału procesora i tego czy CPU z pamięciami w ogóle ruszy
  • OC 4.4 w tym przypadku ustawienia procesora na stałe taktowanie 4400 MHz z dobranymi odpowiednio ustawieniami pamięci gwarantują pełną wydajność i stabilną pracę pod wielogodzinnym obciążeniem w czasie zawodów

 

W grze F1 2019 tylko przy 20 autach (co w simracingu jest raczej niską frekwencją na torze), w rozdzielczości 2560x1440 - gdzie karta graficzna przy wysokich ustawieniach ma pełne ręce roboty -  procesor nie radzi sobie w standardowych ustawieniach i okazjonalnie traci klatki powodując przycinki obrazu, jeśli oglądaliście cykl esportowy od F1, to Lando Noris boryka się dokładnie z takim problemem, źle ustawiony komputer powoduje niestabilność, rwanie obrazu i problemy z prowadzeniem pojazdu. Zasada jest taka, że im więcej aut na torze, tym więcej kalkulacji musi wykonać procesor i rzutuje to głównie na tzw. niskie klatki LOW FPS 0,1%/1%.
Jest to zjawisko niezależne od rozdzielczości i ustawień graficznych. Oczywiście potęguje się im niższe ustawienia grafiki zastosujemy, ale jak wielokrotnie udowadniałem wcale nie znika przy wysokich rozdzielczościach. Fizyki do policzenia w 4K i więcej jest wciąż tyle samo!

Średnie klatki zyskały jedyne 6,5%, natomiast najniższe klatki opisane jak 0,1% MIN FPS wzrosły o 30%
Dla płynności rozgrywki ma to kolosalne znaczenie. Trzeba pamiętać, że w niższej rozdzielczości jak 1920x1080 - karta grafiki ma mniej do roboty, ale na procesorze zostaje tyle samo obliczeń, dlatego im niższa rozdzielczość i ustawienia, tym wyraźniej widać różnicę między wydajnością CPU! W znakomitej większości domowych komputerów wąskim gardłem (tzw. bottleneck) jest właśnie procesor i pamięci, powodujące w ciężkich grach jak symulacje problemy z najniższymi klatkami.
 

49799121387_19c798740c_o.jpg

 

 

W Assetto Corsa Competizione na trzech monitorach 2560x1440 w najniższych ustawieniach graficznych, przy pełnym gridzie, testowany zestaw nie umożliwia płynnej gry bez dodatkowych ustawień. W tym przypadku kalibracja to różnica między pokazem slajdów (niepłynny obraz) a płynną grą z bardzo okazjonalnymi spadkami FPS. Dla topowej karty RTX 2080Ti te spadki będą analogiczne, bo MIN FPS zależą głównie od sprawności procesora i pamięci RAM. 

Różnica między najniższymi klatkami przed i po kalibracji, to w tym przypadku praktycznie 100%!

 

49798264668_79d511f611_o.jpg

 

 

 

Do zadań jakie wykonujemy przy składaniu zestawu do simracingu wchodzi:

  • dobór optymalnych składowych w określonym budżecie
  • update UEFI płyty głównej, instalację koniecznych sterowników
  • sprawdzenie poprawności działania, bywa że nowe płyty główne gubią kanały pamięci, nie działa slot PCI-E albo mają zakłócenia w układzie audio, tudzież dysk SSD działa na połowie przepustowości, problemy takie powodują komplikacje trudne namierzenia i wyeliminowania przez przeciętnego użytkownika
  • ustawienia procesora i podsystemu pamięci
  • kalibracja pamięci RAM
  • ustawienia uwzględniają wydajność układu chłodzenia
  • oraz przede wszystkim stabilną pracę całości
  • dokładny test sprawności poparty wynikami z gier i benchmarków
  • eliminacja konfliktów systemowych które mogą powodować skoki latency i problemy z płynnością w czasie gry
  • jeśli trzeba także instalację i optymalizację systemu pod wymagające gry
  • dobór właściwego monitora / zestawu monitorów / gogli VR

 

Wszystko to można zrobić samemu, wystarczy trochę czasu i wiedzy którą znajdziecie w naszym dziale sprzętowym.

 

:arrow: Overclocking i Benchmarki

:arrow: PC - sprzęt i soft komputerowy

 

 

 

FAQ

 

Czy mogę sam zakupić części i złożyć taki zestaw?

Tak, samodzielne złożenie komputera przy podstawowej wiedzy o montażu elementów nie powinno stanowić większego problemu. Wystarczy trochę cierpliwości i umiejętność wyszukiwania rozwiązań w internecie np. na naszym forum. Trzeba też dokupić kilka elementów jak długie wkrętaki, pasta na procesor czy kabel SATA jeśli nie ma go przy dysku/płycie. 

 

Gdzie to wszystko kupić?

W lokalnym sklepie komputerowym, lub zamawiając przez internet, nie polecamy jednak tzw. gotowców z portali aukcyjnych bo składane są z oszczędnościami na elementach których nie widać na pierwszy rzut oka, co może się szybko zemścić (np. tandetny zasilacz, albo stare pamięci).

 

Czy mogę wykorzystać stare części?

Jak najbardziej, dobry zasilacz, obudowa czy dyski przechodzą bez problemu do nowego zestawu obniżając koszt. Dlatego nie warto na nich zbytnio oszczędzać. To co trzeba mieć nowe to zwykle zestaw płyta główna + procesor + pamięci które to trzymamy dłużej. Częściej wymienia się natomiast kartę graficzną.

 

Dlaczego warto zoptymalizować zestaw?

Żeby wykorzystać jego potencjał, jak mamy auto z 7 biegami, to nie jeździmy tylko na czterech. Niestety komputery nie są sprzedawane jak konsole - czyli gotowe do podpięcia i grania. Zajmuje to też trochę czasu, więc opcja płatnej optymalizacji i instalacji wszystkiego co niezbędne okazuje się najszybsza.

 

Ile kosztuje optymalizacja i kalibracja zestawu?

10% wartości, nie mniej jednak niż 500 złotych. Zapewnia komfort płynnej gry bez nieprzyjemnych przycięć czy zwisów (forum pełne jest takich problemów). Zwykle to także cicha praca systemu chłodzenia, niższe temperatury (ważna kwestia w letnie wieczory) i po prostu satysfakcja z dobrze wykorzystanego sprzętu.

 

Które karty graficzne są obecnie najkorzystniejsze w zakupie czy warto dołożyć do lepszej?

Najnowsze modele NVIDIA ze wsparcie dla ray tracingu RTX 2060 Super i RTX 2070 Super. Droższe modele mają niższy wskaźnik opłacalności. Warto dołożyć do karty z zapasem wydajności, tak żeby nie musiała pracować pod maksymalnym obciążeniem, bo jest to nieefektywne. Ponieważ zwykle jest to najdroższy element zestawu, musimy dobrać ją optymalnie do zestawu i monitorów.

 

 

 

 

 

 

Powrót do spisu treści 

:arrow:  Pierwszy post


Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.

Rig

PC
 
38700337265_4a399a161c_o.jpg moje zaufane źródło testów sprzętu i technologii 
dedyk uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi!

Jak wołać użytkownika i cytować fragmenty
Na priv pytaj mnie tylko o sprawy administracyjne! Od pytań intymnych i sprzętowych mamy forum ;)


#5
rauf

rauf
  • STEAM ID:rauf00
  • Origin ID:rauf00
  • Xbox Live:rauf00
  • PSN id:rauf00
  • Social Club:rauf00
  • Lokalizacjagłęboka wieś

Temat zamknięty, ponieważ dyskusje staramy się prowadzić w dedykowanych podforach i odpowiednich wątkach. Tu znalazło się pewne podsumowanie i niech tak zostanie. Porządek na forum to podstawa  :cool:  

 

 


Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.

Rig

PC
 
38700337265_4a399a161c_o.jpg moje zaufane źródło testów sprzętu i technologii 
dedyk uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi!

Jak wołać użytkownika i cytować fragmenty
Na priv pytaj mnie tylko o sprawy administracyjne! Od pytań intymnych i sprzętowych mamy forum ;)





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych