Skocz do zawartości

SIMRACE.PL używa cookies. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.Proszę zapoznać się z Polityka prywatności żeby uzyskać więcej informacji. Jeśli wyrażasz zgodę i nie chcesz więcej tej informacji kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje używanie cookies
Witaj na SIMRACE.PL
Fajnie, że do nas trafiłeś. Żeby zobaczyć wszystkie treści musisz posiadać konto.
ZALOGUJ ZAŁÓŻ KONTO
Zdjęcie

Ustawienia kierownicy w RBR


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
1 odpowiedź w tym temacie

#1
Klimas Adrian

Klimas Adrian

    Dyskutant

  • Administrator Ligi
  • 204 postów
  • STEAM ID:adrian15101
  • LokalizacjaJelenia Góra

Ostatnio otrzymałem kilka zapytań odnośnie ustawienia kierownicy. Postanowiłem więc napisać jak to u mnie wygląda. Zachęcam również Was do dzielenia się ustawieniami - może czegoś się od siebie nawzajem nauczymy. Żeby zachować sens i porządek proszę najpierw o podanie informacji na temat modelu kierownicy, pedałów, shiftera :)

Kierownica - Thrustmaster TS-XW Racer.

 

W profilerze Thrustmastera (Panel Sterowania) ustawiam kąt skrętu kierownicy + ustawienia force feedback. Jeśli chodzi o kąt skrętu to używam zakresu 500-540 stopni. Aktualnie jeżdżę tylko na 540 stopniach niezależnie od samochodu. Duży kąt to większa precyzja i większa pewność,szczególnie przy wyboistej partii na pełnej prędkości - jak ta zaraz za pierwszym splitem na Osli Stryckovy. Więcej kręcenia to też dużo większy fun z jazdy :) W realu kąt skrętu to również podobny przedział wartości. Dla przykładu w Skodzie Fabii R5 evo mamy 510 stopni (mówił o tym kiedyś Mikko Marczyk). W samochodach WRC Plus - 540 stopni (można zobaczyć na onboardach w WRC Plus). 

Jeśli chodzi o force feedback to używam ustawień bardzo popularnych wśród simracerów. 

 

Overall Strength - 100%

Constant - 100%

Periodic - 100%

Spring - 0%

Damper - 0%

 

center - by the game.

 

Dlaczego tak? Pierwsze trzy opcje to czyste sygnały z gry przekazujące info o przyczepności, przeciążeniach, nierównościach, pochyleniu drogi itd. Spring i damper to już sygnały generowane przez kierownice które wygłuszają/wygładzają wspomniane wcześniej sygnały. Jeśli force feedback jest dla was zbyt stukający/szarpiący to parametrami spring i damper możecie to trochę złagodzić. 

 

W RBR siła force feedbacku na 7 kresek w moim przypadku. Wszystkie filtry rzecz jasna na 0.

 

Pedały - Fanatec Clubsport v2.

 

Tutaj nie ma wielkiego pola manewru. Można mechanicznie regulować skok pedału i jego twardość (sprężynami). Skok pedałów mam dość duży (druga dziurka od dołu), co w przypadku hamulca daje skok ok 3 centymetrów. Sprężyny skręcone na maksa aby dawały maksymalny opór. Dodatkowo przy pedale hamulca mam zbiorniczek z olejem silikonowy o lepkości 1200 co daje fajny miękki feeling. Pokrętło od load cella ustawione pomiędzy wartością 6 a 7 - to dlatego że jeżdżę w skarpetkach, a sam hamulec ustawiam tak, aby maksymalną wartość osiągać po włożeniu całej siły w nacisk na pedał. 

Wcześniej używałem pedałów Thrustmaster T3PA. Wtedy stosowałem dołączany do zestawu Conical brake mod - co daje bardzo podobne hamowanie do tego co mamy z load cellem. Może nie tak precyzyjne, ale sam feeling podobny. 

To chyba tyle. Jak macie jakieś pytania to śmiało piszcie :)


Użytkownik Klimas Adrian edytował ten post 07 styczeń 2021 08:55


#2
KOWAL Mirek

KOWAL Mirek

    ex. me2slow i Kowalski

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1627 postów
  • LokalizacjaWarszawa. Bournemouth
Dzięki Adrian, dobrze wiedzieć jak masz to wszystko skonfigurowane. Trochę brakuje rajdowej kierownicy jak mamy iść trochę w kierunku immersji, te zwykle mają średnicę 35cm, rzadziej 33cm. Skręt 540 stopni przy 31cm, jak u Ciebie, da inne odczucia niż przy 35cm musimy tu pamiętać. Widziałem onboardy gdzie skręt kierownicy jest w okolicach nawet 450 stopni w klasie WRC, tak więc tu nie ma raczej jakiejś żelaznej zasady i może być z tym różnie. Precyzja skrętu jednak będzie większa przy większej średnicy kierownicy niż przy mniejszej, za to utrudnienie jest przy szybkim gwałtownym skręcie kierownicy właśnie przez jej rozmiar. Wielu przerabia pedał hamulca z LC który ma sprężyny na elastomery, np pedały Thrusta T-LCM. Sprężyna się nie nadaje na hamulec ponieważ daje praktycznie taki sam opór, jest on niemal stały niezależnie od pozycji pedału, zupełnie inaczej jest z elastomerami, tu opór się zwiększa wraz z wychylenie pedału a to pozytywnie wpływa na czucie hamulca. Takie moje przemyślenia...

Rig - SimuCube 1 (OSW) Direct Drive wheelbase with 20Nm Small Mige motor powered with Mean Well PSU 480/720W and fully shielded servo cables, HE Ultimate pedals with OMP pad kit, SIM-LAB P1-X rig, PRO-SIM/Quaife H pattern shifter with Honda Type R knob, PRO-SIM/Quaife sequential shifter, HE handbrake with LC, RRS carbon steering wheel 35cm, MOMO Prototipo S steering wheel 35cm, Simracing Coach panel of buttons and paddle shifters, Samsung CRG9 49" 32:9 monitor
PC - still under construction





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych