Skocz do zawartości

SIMRACE.PL używa cookies. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.Proszę zapoznać się z Polityka prywatności żeby uzyskać więcej informacji. Jeśli wyrażasz zgodę i nie chcesz więcej tej informacji kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje używanie cookies
Witaj na SIMRACE.PL
Fajnie, że do nas trafiłeś. Żeby zobaczyć wszystkie treści musisz posiadać konto.
ZALOGUJ ZAŁÓŻ KONTO
Zdjęcie

DLSS w simracingu


27 odpowiedzi w tym temacie

#1
rauf

rauf
  • Discord:rauf#2248
  • STEAM ID:rauf00
  • Origin ID:rauf00
  • Xbox Live:rauf00
  • PSN id:rauf00
  • Social Club:rauf00
  • Lokalizacjagłęboka wieś

DLSS to technika zwiększająca liczbę klatek wyświetlaną w grach. To najważniejsze co trzeba wiedzieć. Detalicznie zaś to zaawansowany upscaling z wykorzystaniem rdzeni Tensor korzystający z technik głębokiego uczenia (Deep Learning Super Sampling) i dostępny w kartach NV od generacji Turing (RTX 2060 wzwyż). Mówiąc po polsku: DLSS zapewnia powiększanie obrazu bez utraty jakości (teoretycznie) oraz jego wyostrzanie i odszumianie. W dużym uproszczeniu zamiast generować 100 fps w 4K, można wyrenderować obraz w 1080p lub 1440p a następnie go powiększyć, zwiększyć szczegółowość i zyskać nawet 2x więcej klatek w danej scenie.

 

0313.jpg

 

0312.jpg
 
0311.jpg


Pierwsza implementacja była daleka od ideału, po pierwsze działała tylko w paru grach Control, Metro Exodus, Final Fantasy XV, po drugie nie zawsze bez utraty jakości obrazu. Generacja v2.0 znacznie poprawiła główne niedociągnięcia tej techniki: ostrość, szum i ogólną jakość obrazka. Aktualnie NV zapowiedziała DLSS v2.3 która wreszcie będzie lepiej sobie radzić z szybkimi scenami, gdzie ruch powodował smużenie (coś jak powidoki).
 
I tutaj witamy się z DLSS my - simracerzy. Albowiem DLSS zawita do naszej ukochanej Assetto Corsa Competizione. Do tej pory w simracingu technika ta obecna była jedynie w arcadowym F1 2020/2021, formalnie NVIDIA zapowiedziała implementację swoich nowych technik w ACC jeszcze w 2018 roku, ale ostatecznie się z tego wycofano, pozostawiając fanów na sporym głodzie. Od tamtej pory DLSS zostało znacznie usprawnione a obserwując wszelkie usprawnienia w nowych tytułach AAA mogliśmy się do nich jedynie ślinić. Ray Tracing, DLSS, Reflex Low Latency wydatnie poprawiają jakość obrazu, komfort i przyjemność z gry. Razem w wysokimi rozdzielczościami, synchronizacją obrazu jak G-sync/free-sync czy przydatnymi w strimowaniu enkoderami NVENC powodują czy, że zabawa w PCMR wskakuje na nowy poziom.
 
DLSS oferuje kilka trybów jakości, dla obrazu 4K zwykle obraz renderowany jest z poniższych rozdzielczości:
 
4K natywne                                     3840x2160
DLSS QUALITY                              3200x1800
DLSS BALANCED                          2560x1440
DLSS PERMORMANCE                 1920x1080
DLSS ULTRA PERFORMANCE      1280x720
 
Quality czasem potrafi wyglądać lepiej niż natywne 4K, przykład Death Stranding z DLSS v2.0
Balanced zwykle jest optymalne w/g wskaźnika jakość do przyrostu fps, wygląda rewelacyjnie np. w Cyberpunku.
Performance i Ultra Perf. - no tu trzeba się już pogodzić ze spadkiem jakości.

W każdym przypadku dostajemy jednak w zamian cenne fpsy, których w ACC tak boleśnie - nawet na topowym sprzęcie - brakuje!

 

0309.jpg
 

 

0310.jpg

DLSS co do zasady działa efektywnie kiedy nasza karta graficzna pracuje na pełnych obrotach, rdzenie Tensor bowiem pracują z mieszaną precyzją (w macierzy 4x4) niezależnie od pozostałych jednostek (teksturujące, RT czy CUDA) od których są szybsze.
 
Najnowsza wersja DLSS v2.3 dostępna jest w 16 grach, *wkrótce także w AC Competizione.

  • Baldur’s Gate 3
  • Bright Memory: Infinite
  • Crysis 2 Remastered
  • Crysis 3 Remastered
  • Cyberpunk 2077
  • Deathloop
  • DOOM Eternal
  • Grand Theft Auto III - Definitive Edition
  • Grand Theft Auto: San Andreas - Definitive Edition
  • Grand Theft Auto: Vice City - Definitive Edition
  • Jurassic World Evolution 2
  • Marvel's Guardians of the Galaxy
  • Rise of the Tomb Raider
  • Shadow of the Tomb Raider
  • Sword & Fairy 7

Wymagana jest ostatnia wersja sterowników 496.76

By zobaczyć linki musisz się Zalogować lub Zarejestrować


 
Więcej o nowościach NV i opracowaniu DLSS w ACC

By zobaczyć linki musisz się Zalogować lub Zarejestrować

 

Oficjalne info o DLSS od NV

By zobaczyć linki musisz się Zalogować lub Zarejestrować


 
W poniższym video pokazano rozgrywkę z przeciwnikami w rozdzielczości 4K, w kolejnych scenach widać konkretne przyrosty fps po uruchomieniu DLSS. Co ważne jakość obrazu, tak w pierwszym planie na zegarach, na będących w ruchu pojazdach, czy podlegających skomplikowanemu AA otoczeniu toru, bandach czy drzewach itp widać dobrą jakość, brak rozmyć czy problemów z ostrością. Przyrosty to bardzo optymistyczne 40%, 60% a nawet 100%, uzyskane zapewne w trybie performance.
 
Assetto Corsa Competizione | 4K NVIDIA DLSS Comparison

 

 

*prawdopodobnie w tym miesiącu będzie update z DLSS do ACC

 

 

Lista kart graficznych z rdzeniami Tensor obsługujących DLSS

  • GeForce RTX 2060
  • GeForce RTX 2060 Super
  • GeForce RTX 2070
  • GeForce RTX 2070 Super
  • GeForce RTX 2080
  • GeForce RTX 2080 Super
  • GeForce RTX 2080 Ti
  • Nvidia Titan RTX
  • GeForce RTX 3060
  • GeForce RTX 3060 Ti
  • GeForce RTX 3070
  • GeForce RTX 3070 Ti
  • GeForce RTX 3080
  • GeForce RTX 3080 Ti
  • GeForce RTX 3090

Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.

Rig

PC
 
38700337265_4a399a161c_o.jpg moje zaufane źródło testów sprzętu i technologii 
martino787 uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi!
Jak wołać użytkownika i cytować fragmenty
Na priv pytaj mnie tylko o sprawy administracyjne! Od pytań intymnych i sprzętowych mamy forum ;)

#2
Debek007

Debek007

    Bywalec

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPip
  • 109 postów
  • PSN id:debek007

DLSS działa w VR?



#3
rauf

rauf
  • Discord:rauf#2248
  • STEAM ID:rauf00
  • Origin ID:rauf00
  • Xbox Live:rauf00
  • PSN id:rauf00
  • Social Club:rauf00
  • Lokalizacjagłęboka wieś

@Debek007, w ogóle tak, od tego roku o ile wiem, ale nie podali czy ACC też będzie w goglach z DLSS. 

 

Mam dokładnie tak samo miękko na myśl czy na pewno zadziała w surround z 3xLCD  :prosi:


Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.

Rig

PC
 
38700337265_4a399a161c_o.jpg moje zaufane źródło testów sprzętu i technologii 
martino787 uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi!
Jak wołać użytkownika i cytować fragmenty
Na priv pytaj mnie tylko o sprawy administracyjne! Od pytań intymnych i sprzętowych mamy forum ;)

#4
Debek007

Debek007

    Bywalec

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPip
  • 109 postów
  • PSN id:debek007

Z 3 monitorami pewnie tak, tz. nie wiem jak w nvidii, ale w AMD 3 monitory konfiguruje się jako jeden(jedna rozdzielczość, odświeżanie)



#5
rauf

rauf
  • Discord:rauf#2248
  • STEAM ID:rauf00
  • Origin ID:rauf00
  • Xbox Live:rauf00
  • PSN id:rauf00
  • Social Club:rauf00
  • Lokalizacjagłęboka wieś

Oby tak było, NV ma genialne pomysły, zwykle dobre implementacje ale...nie zawsze pamięta o ich updacie po czasie. Surround jest starsze niż doświadczenie estradowe Maryli Rodowicz i nie zawsze wszystko tak idealnie działa, mam nadzieje tu docisną temat.

 

Dla porównania DLSS v2.0 w F1 2021

 

F1® 2021 | 4K NVIDIA DLSS Comparison


Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.

Rig

PC
 
38700337265_4a399a161c_o.jpg moje zaufane źródło testów sprzętu i technologii 
martino787 uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi!
Jak wołać użytkownika i cytować fragmenty
Na priv pytaj mnie tylko o sprawy administracyjne! Od pytań intymnych i sprzętowych mamy forum ;)

#6
Debek007

Debek007

    Bywalec

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPip
  • 109 postów
  • PSN id:debek007

po pierwszym rzucie oka na te porównanie widać że w monaco DLSS ON ma znacznie gorsze cienie niż OFF. Chyba nie o obcinanie efektów graficznych w tej technologii chodzi. 

Ale trzymam kciuki :)


Użytkownik Debek007 edytował ten post 16 listopad 2021 22:39


#7
rauf

rauf
  • Discord:rauf#2248
  • STEAM ID:rauf00
  • Origin ID:rauf00
  • Xbox Live:rauf00
  • PSN id:rauf00
  • Social Club:rauf00
  • Lokalizacjagłęboka wieś

Widziałem esportowców którzy bez cieni grają, wiesz latające samochody, tekstury na low i byle do przodu. Akurat w simach takie detale jakie zwykle wyłapuje się na screenach pod lupą są dla mnie bez znaczenia w grze wyścigowej. Tu wzrok skupiony jest na przeciwnikach i najbliższym apexie, jakieś szumy, czy inaczej oddany blur/światła umykają w rozgrywce. W strzelankach to są jaja, bo ghosting i predykcja potrafi wpłynąć na celność broni, dla nas na torze DLSS będzie genialnym dodatkiem. Obserwuje tą technologie od samego początku i czekałem na jakiegoś newsa jak na zbawienie. No skręca jak widze ile ficzerów pakuje się do nowych gierek a my na tym UE4 sprzed 3 lat jak dziady, gdzie na topowym sprzęcie trzeba się napocić przy wyższych rozdziałkach. Także, mnie tam cienie brzydsze i inne niuanse główki nie zawracają ;) Dawać mi te DLSS!


Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.

Rig

PC
 
38700337265_4a399a161c_o.jpg moje zaufane źródło testów sprzętu i technologii 
martino787 uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi!
Jak wołać użytkownika i cytować fragmenty
Na priv pytaj mnie tylko o sprawy administracyjne! Od pytań intymnych i sprzętowych mamy forum ;)

#8
Debek007

Debek007

    Bywalec

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPip
  • 109 postów
  • PSN id:debek007

Zgadzam się, mi tylko chodziło o to że przynajmniej w Monaco, prócz DLSS, dało się zauważyć różnicę w "rozbudowaniu" cieni, co wpływa przecież na ilość fps ów. W takich porównaniach poziom detali powinien być jednakowy, inaczej to bez sensu porównanie.



#9
rauf

rauf
  • Discord:rauf#2248
  • STEAM ID:rauf00
  • Origin ID:rauf00
  • Xbox Live:rauf00
  • PSN id:rauf00
  • Social Club:rauf00
  • Lokalizacjagłęboka wieś

@Debek007, Ty o F1 mówisz? W który miejscu taka różnice, bo jak patrzę to nic mi się w oczy nie rzuca. Do porównań używa się raczej presetów, więc nie podejrzewam, żeby ktoś ucinał specjalnie cieniowanie dla zysku fps.


Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.

Rig

PC
 
38700337265_4a399a161c_o.jpg moje zaufane źródło testów sprzętu i technologii 
martino787 uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi!
Jak wołać użytkownika i cytować fragmenty
Na priv pytaj mnie tylko o sprawy administracyjne! Od pytań intymnych i sprzętowych mamy forum ;)

#10
Debek007

Debek007

    Bywalec

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPip
  • 109 postów
  • PSN id:debek007

Tak, o F1, ale przepraszam Rauf za zamieszanie, pomyliłem się, samochodzik po prawej względem drugiego, jest trochę z przodu, stąd takie pierwsze wrażenie. Dobrej nocy 



#11
rauf

rauf
  • Discord:rauf#2248
  • STEAM ID:rauf00
  • Origin ID:rauf00
  • Xbox Live:rauf00
  • PSN id:rauf00
  • Social Club:rauf00
  • Lokalizacjagłęboka wieś

No dokładnie, nie zadbali o synchronizacje obrazu, więc może stad różnice? Z DLSS pod lupą zawsze coś się znajdzie, no nie ma opcji, żeby obraz generowany z niższej rozdzielczości w czasie rzeczywistym, nawet uwzględniając wektor ruchu miał większa dokładność od natywnego. Czary AI sprawią, że DLSS będzie super precyzyjny, super wyraźny, super kontrastowy, ale to zawsze obraz przetworzony.

 

Niemniej mamy rok 2021, kolejny duży update DLSS v2.3 i myślę, że będzie Pan zadowolony  :good:  Jeszcze jakby RT się makaroniarzom zechciało dodać z czasem...

Ale to już fantazje na inną okazję  :icon_rotfl:  


Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.

Rig

PC
 
38700337265_4a399a161c_o.jpg moje zaufane źródło testów sprzętu i technologii 
martino787 uzupełnij swój profil i podziel się ustawieniami z innymi!
Jak wołać użytkownika i cytować fragmenty
Na priv pytaj mnie tylko o sprawy administracyjne! Od pytań intymnych i sprzętowych mamy forum ;)

#12
Bilasek

Bilasek

    Dyskutant

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPip
  • 246 postów
  • Discord:Janusz Migas#3417
  • STEAM ID:januszek_21
  • LokalizacjaBochnia

Wątpię, aby DLSS działał w trybie surround, bo zwykle go można odpalić w kilku standardowych rozdziałkach (i to nawet nie zawsze). Świetna technologia, ale niestety nie dla nas posiadaczy tripla. Wcześniej miałem ultrawide 49 i też nie było mu drodze z DLSS. Taki BFV nie wspiera DLSS ani w 3840x1080 ani nawet 1920x1080!. Dramat jak dla mnie. Karty za kilka tysięcy, monitory za kilka tysięcy, a dostęp do technologi ograniczony :dobani:



#13
Plupi

Plupi

    Zapaleniec

  • Moderatorzy
  • 1390 postów
  • LokalizacjaPrehoryłe

DLSS ma działać z kunosową obsługą trzech monitorów w ACC.

 

By zobaczyć linki musisz się Zalogować lub Zarejestrować

 

pankykapus (dev)

 

We have gone through the pain of making our custom triple screen implementation be compatible. You're right that it's not an out of the box thing, especially that UE4 doesn't have an off-the-shelf triple rendering mode.


Użytkownik Plupi edytował ten post 17 listopad 2021 23:26
cytat


#14
Debek007

Debek007

    Bywalec

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPip
  • 109 postów
  • PSN id:debek007

A wiecie może czy ta technologia ma wpływ na opóźnienie obrazu?



#15
KOWAL Mirek

KOWAL Mirek

    ex. me2slow i Kowalski

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1949 postów
  • LokalizacjaWarszawa. Bournemouth

To są gigantyczne obliczenia w czasie rzeczywistym, takie rzeczy nie dzieją się natychmiast. Jednym z minusów tej technologii będzie zapewne dodatkowy mini lag określany w milisekundach. Pytanie jakie to będą wartości.


Rig - SimuCube 1 (OSW) Direct Drive wheelbase with Kollmorgen AKM53G motor with Hengstler AD58 encoder, powered by Mean Well PSU 480/720W and fully shielded servo cables, HE Ultimate pedals with OMP pad kit, SIM-LAB P1-X rig, PRO-SIM/Quaife H pattern shifter with Honda Type R knob, PRO-SIM/Quaife sequential shifter, HE handbrake with LC, RRS carbon steering wheel 35cm, MOMO Prototipo S steering wheel 35cm, Sparco 33cm, Simracing Coach panel of buttons and paddle shifters, Samsung CRG9 49" 32:9 monitor
PC - still under construction





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych