Skocz do zawartości

SIMRACE.PL używa cookies. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.Proszę zapoznać się z Polityka prywatności żeby uzyskać więcej informacji. Jeśli wyrażasz zgodę i nie chcesz więcej tej informacji kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje używanie cookies
Witaj na SIMRACE.PL
Fajnie, że do nas trafiłeś. Żeby zobaczyć wszystkie treści musisz posiadać konto.
ZALOGUJ ZAŁÓŻ KONTO
* * * * *

Rajd Monte Carlo czyli historia w pigułce


Jak zapytamy zwykłego kowalkiego o Monte Carlo to w odpowiedzi usłyszymy miasto dla bogaczy z pięknym portem, mega luksusowymi jachtami, kasynami i mega drogimi autami jakie właśnie tam można zobaczyć niemal na każdej drodze. Jak zapytamy zwykłego fana motoryzacji o Monte Carlo to zapewne w odpowiedzi uzyskamy Grand Prix F1 czy właśnie Rajd Monte Carlo. Oba to klasyki, których historia sięga wczesnych lata poczatku XX wieku. Postaram się przypomnieć wam nieco tej ciekawej historii.
1909 - historię otwiera prezydent ówczesnego odpowiednika Automobil klubu Monaco (Automobile Club de Monaco), który zaproponował aby rozegrać coś w stylu obecnego Dakaru czyli rajdu wytrzymałościowgo, który by przebiegał przez kilka miast europejskich.

1911-12 - dwa lata później rusza 1-szy rajd Monaco z trasą przez Paryż, Genewę, Wiedeń, Berlin i metą w Monaco. Nieco ponad 1700 km! Zwycięzcą okazał się francuz Henri Rougier (Turcat-Mery), który pokanał ten dystans ze średnią prędkością około 30 km/h! Rok później wygrywa Jules Beutler (Berliet)

Dołączona grafika
Henri Rougier i jego 25 konny Turcat-Mery

1949 – od 1913 roku rajd wielokrotnie był przerywany w związku z wojnami i na stałe powrócił dopiero w 1949 roku. Zwycięża załoga Jean Trevoux / Maurice Lesurque w 3.4 litrowym Hotchkiss 686 GS

Dołączona grafika

1962-67 – dominacja samochodów, które już znamy całkiem nieźle czyli marki Morris Mini Cooper S oraz Saab 96. W 1966 roku impreza zapisała się w historii z powodu kontrowersyjnego zakończenia. Trzy załogi Mini Coopera pokonały faworytów i zdominowały podium, ale zostały następnie zdyskwalifikowane za rzekomo nieprzepisowe światła (niezgodny kolor z regulaminem) a rajd wygrał Citroën ID.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

1965 – wygrana Sobiesława Zasady w klasie 700 ccm, jadąc Steyr-puch 650 TR w klasyfikacji generalnej uplasowal sie na 17. miejscu.

1972 – w rajdzie startuje fabryczny zespół FSO. Załoga - Robert Mucha i Lech Jaworowicz - wygrała swoją klasę i zajeła 24 miejsce w generalce. Z 320 załóg, które wyjechały wówczas na trase rajdu, do mety dotarlo tylko 40.

1973 - rajd rozgrywany jest jako pierwsza eliminacja Rajdowych Mistrzostw Swiata (FIA WRC). Wygrywa załoga Jean-Claude Andruet / Michele Petit w Alpine-Renault A110. Autko stało się ikoną rajdu wygrywając już 2 lata wcześniej.

Dołączona grafika

1974 – rajd odwołano z powodu kryzysu naftowego i przebudowy kalendarze WRC.

1975-79 - rajd zdominował model Lancia Stratos HF wygrywając w latach 1975-77 oraz 79’. Z polskich akcentów to Maciej Stawowiak ukończył na 12. miejscu w klasyfikacji generalnej jadąc PF 125p.

Dołączona grafika

1983-92 to już era nowej kultowej Grup B, gdzie zdecydowanie dominowała marka Lancia w modelach 037, Delta HF 4x4 oraz Delta Integrate HF wygrywając w tym okresie 7 z 10 edycji rajdu.

Dołączona grafika

1993-98 chyba najlepsze czasy WRC?. Rajd wygrywają na zmianę trzej producenci: Toyota w modelu Celica Turbo 4WD – moim zdaniem najlepszy model Toyoty w WRC (w 98’ wygrana w modelu Corolla WRC), Ford Escort RS Cosworth oraz Subaru Impreza 555 (w 97’ modelem WRC97)

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

1998 – postanowiono o rozegraniu dodatkowgo rajdu w starej formule pod nazwą Rajd Monte Carlo Historique.

1999-2001 to era Mitsubishi Lancera Evo VI oraz Tommie Makinena, który wygrywa rajd cztery razy z rzędu! (nawet Sebastianowi Loeb ta sztuka do się nie udała)

Dołączona grafika

2003-2008 - świat WRC na dobre poznaje Sebastiana Loeb i jego niezawodnego Citroena Xsara WRC. Oddając tylko raz wygraną w 2006 roku Marcusowi Gronholmowi w Fordzie Focus WRC.

Dołączona grafika

2009-2011 – rajd wypada z kalendarza WRC ale organizatorzy szybko dogaduja się z IRC (Intercontinental Rally Challenge). Była to również pierwsza wygrana Sebastiana Ogier oraz Peugeot 207 S2000. Ostanią wygraną Peugot zaliczył w roku 85’ w modelu 205 T16 gdzie rajd wygrał Ari Vatanen.

Dołączona grafika

2012-2013 – rajd powraca do serii WRC i ponownie wygrywał Sebastian Loeb tyle, że tym razem w Citroenie DS3 WRC. W 2012 roku w najwyższej klasie rajdowej zadebiutował polski kierowca Michał Kościuszko w Mini John Cooper Works WRC kończąc rajd na 10 miejscu z 1 pkt do generalki WRC!

2014 – to druga w karierze wygrana Sebastiana Ogiera (był faworytem) i pierwsza wygrana Volkswagena Polo R WRC. Robert Kubica wygrywa dwa pierwsze odcinki specjalne (OS) i zostalej przez moment liderem rajdu! Niestety na półmetku rajdu odpada z dalszej rywalizacji. Niespodzianką było 2 miejsce Bryana Bouffiera w Fordzie Fiesta RS do M-Sports.

Dołączona grafika

2015 – w dniach 22-25 stycznia wystartuje 83 edycja rajdu otwierająca nowy sezon WRC 2015. Start potwiedzili powracający po przerwie Sebastian Loab w fabrycznym Citroenie DS 3 WRC oraz Robert Kubica najprawdopodopbniej w Fordzie Fiesta RS. Nie zabraknie oczywiście faworyta rajdu czyli zespołu Volkswagena.

3 Komentarze

Świetny artykuł. :brawo: 

Świetny materiał właśnie na Święta, dzięki!

Ciekawy artykuł oby więcej takich