Skocz do zawartości

SIMRACE.PL używa cookies. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.Proszę zapoznać się z Polityka prywatności żeby uzyskać więcej informacji. Jeśli wyrażasz zgodę i nie chcesz więcej tej informacji kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje używanie cookies
Witaj na SIMRACE.PL
Fajnie, że do nas trafiłeś. Żeby zobaczyć wszystkie treści musisz posiadać konto.
ZALOGUJ ZAŁÓŻ KONTO
* * * * *

919 Evo atakuje Nordschleife


35-letni rekord w końcu pobity!
Porsche ma swojej historii mnóstwo rekordów i pionierskich rozwiązań, a jednym z ewenementów w historii tej marki był model 956, stworzony wedle regulaminu Grupy C - prototypów stworzonych do wyścigów długodystansowych, w tym i 24-godzinnego Le Mans. Porsche 956 znane było jako jedno z najlepszych samochodów wyścigowych lat 80-tych, a oprócz licznych wygranych na francuskim torze de la Sarthe, auto te trzymało do niedawna jeden z największych rekordów w historii motorsportu - był to rekord przejazdu okrążenia po Zielonym Piekle, a osiągnął go niemiecki kierowca Stefan Bellof, o czym kiedyś pisałem w artykule opisującym historię tą ery wyścigów endurance:

Warto w tym momencie wspomnieć o wielkim wyczynie Bellofa, który w kwalifikacjach w 1983 roku na torze Nordschleife osiągnął czas 6 minut i 11 sekund. Jest to najszybszy potwierdzony oficjalnie czas w historii tego toru, którego nikt do dzisiaj nie pobił.


Przypominając jeszcze raz - rekord 6 minut i 11 sekund w samochodzie z 1982 roku, to czas okrążenia którego nikt nie pobił przez 35 lat! Dla zobrazowania - 1000-konne Porsche 918 przejechało tą samą pętlę w 6:58, a rekord wśród samochodów drogowych również należy do Porsche - 6 minut i 47 sekund w modelu 911 GT2 RS.

Skoro kwestie historyczne mamy już wyjaśnione, przejdźmy do aktualnego rekordu. Jak widać Porsche uwzięło się na Północne Ostrza, i to za pomocą 919 Evo - nieco zmodyfikowanego modelu 919 Hybrid, który w ostatnich latach dominował w Le Mans. Wersja Evo powstała specjalnie aby pobijać rekordy przejazdów na różnych torach, i tym razem łupem padło Nordschleife. Efekt? Pięć minut i dziewiętnaście sekund - tak, dosłownie 5:19, czyli niecałą minutę szybciej niż 956. Wszyscy rozumiemy że wcześniejszy rekord pobił samochód, który technologicznie ma ponad trzy dekady, ale ta minuta to dosłownie przepaść - jak stąd na księżyc.

Niesamowite, niepowtarzalne, tak szybkie że aż trudno w to uwierzyć - tor w końcu liczy ponad 20 kilometrów i 73 zakręty, a Porsche przejechało ten dystans zanim zaparzy się poranna herbata. Na ostateczną dawkę emocji marka ze Stuttgartu zaprezentowała onboard z rekordowego przejazdu:



1 Komentarze

918 Spyder nie ma tysiąca, ale "tylko" 887 KM.

"Nieco zmodyfikowany" w stosunku do 919 Evo to duże niedopowiedzenie. Prototyp ma zupełnie nową karoserię, o ponad połowę większy docisk aerodynamiczny, DRS z przodu i z tyłu, korzysta w pełni z efektu przypowierzchniowego, spalinowe V4 ma 720 zamiast 500 KM, MGU na przedniej osi wzmocniono z 400 do 440 KM, może zużyć całą energię z baterii i systemów odzyskiwania, zrzucił prawie 40 kilogramów, nowa elektronika steruje hamulcami i rozdziałem momentu obrotowego i tak dalej.