Skocz do zawartości

SIMRACE.PL używa cookies. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.Proszę zapoznać się z Polityka prywatności żeby uzyskać więcej informacji. Jeśli wyrażasz zgodę i nie chcesz więcej tej informacji kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje używanie cookies
Witaj na SIMRACE.PL
Fajnie, że do nas trafiłeś. Żeby zobaczyć wszystkie treści musisz posiadać konto.
ZALOGUJ ZAŁÓŻ KONTO

Zobacz inną zawartość



Szukaj wpisów




* * * * *

Jak optymalnie ustawić trzy ekrany w Project CARS - 3xLCD tutorial


Sprawdzone w poprzednich testach opcje ustawień, możemy śmiało wykorzystać do optymalnej konfiguracji 3 ekranów w grze.
Chcąc grać na 3 ekranach, w standardowej dziś rozdzielczości full HD, potrzebujemy całkiem sporo mocy i wydajności.

Popatrzmy na ilość pikseli renderowaną dla kolejnych rozdzielczości:

1080p = 2 073 600 pikseli
1440p = 3 686 400 pikseli
4K (2160p) = 8 294 400 pikseli
3x LCD (FHD) = 6 264 000

Widać więc że bliżej tej rozdzielczości do 4K niż nawet do wymagającego 1440p.

Mając procesor klasy Intel i5 lub i7 oraz najlepiej karty graficzne w układzie SLI z poziomu GTX 780, 970, 980 do faktycznie płynnej gry w każdych warunkach pogodowych - a te wiemy że obciążają nawet i 30 fps spadkami - oraz dla 20 i więcej aut na każdym torze, potrzebujemy znacznej wydajności graficznej, także procesor nie bedzie się nudził, ponieważ zaawansowana fizyka oraz każdy nasz przeciwnik będzie kalkulowany właśnie przez CPU.

W symulatorach szukamy głównie wiernego oddania realiów drogowych, należy więc skoncentrować się na ustawieniach które dadzą nam maksymalnie płynne wrażenia z jazdy oraz minimalne opóźnienia które wpływają bezpośrednio na komfort ale i czytelność gry. Ten ostatni warunek pozwala oszacować nam parametr frametimes, który określa czas w mili sekundach pomiędzy produkcją kolejnych klatek. Tak jak w przypadku FPSów, nie interesują nas wskazania maksymalne a raczej średnie i minimalne, oraz tzw. dropy które odbieramy jako przycinki czy stuttery.

Dla 60Hz wyświetlaczy ideałem jest tu odstęp pomiędzy klatkami do 16ms, co przekłada się na 1 klatkę opóźnienia (niezauważalne). W idealnych warunkach 60 fps na 60 Hz ekranie dawałoby właśnie taki frametime. Tak jednak nie jest, a FPS i FRT jest płynne w zależności od natężenia koniecznych obliczeń. Kolizje, mijane trybuny ze sprite'ami, wyjazd na pobocze i render dodatkowego dymu - wszystko to podnosi obciążenie układu i szukając optymalnych ustawień należy to uwzględnić.

Po przydługim wstępie, oto założenia optymalnych ustawień:
  • grafika dostosowana pod wymogi wydajności i płynności
  • frt w dropach jak najbliżej 16ms, nigdy powyżej 32ms
  • bez niepotrzebnego męczenia grafiki wysokimi fps
  • mityczne 60 klatek powinno być naszym minimum, a nie tzw. średnimi
  • każde warunki pogodowe, najcięższe tory jak Bathurst czy Spa
  • 20-30 przeciwników, tyle co zwykle mamy w multi
W filmie kolejno sprawdzane były opcje ustawień oraz mierzona wydajność, na końcu pokazane tabele z dokładnymi wynikami dla różnych ustawień. Opcje graficzne bazują na ustawieniach MID LEVEL PC z poprzednich testów.

Project CARS | BEST TRIPLE MONITORS SETTINGS | i5/i7 + SLI 780/970/980



Wnioski z pomiarów:
  • najlepszy stosunek IQ (jakości obrazu) do wydajności daje wygładzanie DS2X
  • zamiana FXAA z gry na opcję w panelu NVidia daje znaczący przyrost fps przy zachowaniu b.podobnego poziomu IQ
  • blokowanie ilości renderowanych klatek daje rewelacyjne rezultaty i jest REKOMENDOWANE przez laboratorium wujka raufa, nie obciąża GPU niepotrzebnie, stabilne, minimalne FRT
  • komenda -skipcrowds usuwa i tak niezauważaną podczas wyścigów publiczność i dodaje FPS
Dodatkowe wnioski:
  • włączenie drgań (Shakes) daje dodatkowe ok. 3fps
  • opcja Blur bez wpływu
  • komendy znane z bety wymuszające liczenie każdej opony przez osobny proces i wielowątkowość nie przynoszą poprawy, raczej zabierając parę fps (-pthreads 4 -dx11MT)
  • zmiana ustawienia auta z HIGH na MED nic nie daje
  • fps cap najlepiej ustawić na wartośc zbliżoną do naszych średnich fps
  • obniżenie ustawienia FXAA z HIGH na MED nie daje poprawy
Podsumowując, żeby przeskoczyć z 3xFHD na 3x1440p trzeba by sprzętu który wydusi z siebie ponad 90 fps dla 11 059 200 pikseli.
Aktualnie topowa karta Nvidii Titan X produkuje ok 40-50 klatek w 4K. To znaczy, że na taką przyjemność przyjdzie nam jeszcze poczekać ze 2 generacje kart (jak nie dłużej).
Z drugiej strony, Project CARS jest rewelacyjnie zoptymalizowana i wygląda naprawdę doskonale nawet na niskich ustawieniach. Osobiście, zawsze wolę lepszą wydajność niż parę efektów więcej. Co oczywiście nie znaczy że na nowe karty już nie zbieram :cool:

Rekomendowane ustawienia do 3xLCD w Project CARS:

Dołączona grafika


Zbiór testów, porad i polecanych ustawień dla różnych komputerów na jednym monitorze 1080p i 1440p
Project CARS - najlepsze ustawienia graficzne, poradnik i testy
Wątek na forum simrace.pl gdzie wymieniamy się ustawieniami i doświadczeniami
Jak ustawić grafikę w Project CARS - poradnik wymagania ustawienia do płynnej gry


2 Komentarze

fajny artykul :D jak juz dokupie druga karte pod SLI to na pewno sie pobawie ustawieniami ale 4k, 3xLCD to nie dla mnie w obecnym mieszkaniu z powodu braku miejsca

 

Podsumowując, żeby przeskoczyć z 3xFHD na 3x1440p trzeba by sprzętu który wydusi z siebie ponad 90 fps dla 11 059 200 pikseli.
Aktualnie topowa karta Nvidii Titan X produkuje ok 40-50 klatek w 4K. To znaczy, że na taką przyjemność przyjdzie nam jeszcze poczekać ze 2 generacje kart (jak nie dłużej).

 

Ten fragment nieaktualny, głównie dlatego że przy 1440p mozna ustawić dużo mniej antyaliasingu, więc SLI 980Ti/TX spokojnie obsługują 3xLCD w ustawieniach praktycznie wymaksowanych.