Skocz do zawartości

SIMRACE.PL używa cookies. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.Proszę zapoznać się z Polityka prywatności żeby uzyskać więcej informacji. Jeśli wyrażasz zgodę i nie chcesz więcej tej informacji kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje używanie cookies
Witaj na SIMRACE.PL
Fajnie, że do nas trafiłeś. Żeby zobaczyć wszystkie treści musisz posiadać konto.
ZALOGUJ ZAŁÓŻ KONTO

Zobacz inną zawartość



Szukaj wpisów




* * * * *

GENERACJE i ROZWÓJ KONSOL cz. 2


Druga generacja konsol to lata 1976-1983 a główną zmianą było wprowadzenie mikroprocesorów umożliwiających odczyt i wykonywanie zawartych w pamięciach ROM programów. Był to również okres w którym powstało wiele klasycznych gier (przygodówek, platformówek czy też strzelanek). Niestety sukcesywnie jakość tych gier malała a ilość dostępnych gier przerosła popyt na nie. W efekcie wiele firm nie przetrwało Wielkiego Krachu Branży Gier Wideo z 1983 roku. Ale trzeba tutaj zaznaczyć, że przyczyn tego kryzysu było znacznie więcej jak np. pojawienie się komputerów uniwersalnych ZX Spectrum czy Commodore C64.
Druga generacja konsol to również moment, w którym na rynku pojawili się niezależni deweloperzy jak np. Activision założone w 1979 r. przez byłych pracowników Atari. Aby wczytywać gry wykorzystywano różnego typu kartridże (początkowo o pojemności 2-4 kb pod koniec tej generacji było to już 16-32 kb). Rozdzielczość obrazu siegała rozmiarów 320x192 px. z 4-bitową paletą barw (16 kolorów). Zmienił się również dźwięk, który mógł generować wielokanałową ścieżkę dźwiękową.


Generacja II
(wybrane konsole)

1976 - Fairchild Semiconductor

Pierwszą konsolę drugiej generacji uznany został sprzęt znany wcześniej pod nazwą VES (Video Entertainment System) a póżniej Fairchild Channel F. Premierę miała w listopadzie 1976 w USA a jej nazwę zmieniano ze strachu o pomylenie ich urządzenia ze sprzętem Atari VCS. Kosztowała 170 USD i posiadała microprocesor taktowany zegarem 1 MHz a gry, których cena była ok. 20 USD i powstało ich aż 23 przechowywano w wymiennych kartridżach w pamięci ROM. Niestety konsola nie cieszyła się dużym zainteresowaniem i przedano ją przez trzy lata w ilości zaledwie 250 tyś egz. Grafika była w rozdzielczości 128x64 z 6 kolorami dostępnymy na raz oraz 4 kanałowym dzwiękiem. Konsola posiadała 64 bajty pamięci RAM.






Dołączona grafika



1977 – Atari VCS / Atari 2600

Premierę miała we wrześniu 1977 pierwotnie pod nazwą Atari VCS i kosztowała ok. 200 USD. Dzięki genialnemu marketingowi jak na tamte czasu konsola pomimo iż nie miała najlepszych osiągów na rynku sprzedawała się w niebotycznych ilościach i zdominowała rynek. Różne źródła podają różne cyfry ale można przyjąć, że do 1983 roku sprzedano 15-17 mln szt. a w sumie (bo konsola była w sprzedaży aż do stycznia 1992 roku) było to jakieś 25 mln szt! Graficznie prezentowała się troszkę lepiej o wspomianej Fairchild Semiconductor i obraz był dostępny w rozdzielczości 160x192 z 8 kolorami dostępnymy na raz oraz 2 kanałowym dźwiękiem stereo. Co ciekawe konsola posiadała tzw. ekskluziwy jak np. Space Invaders (1980) czy przeboju Davida Crane'a pod tytułem Pitfall! (1982). W sumie wydano na tą konsolę ponad 400 gier!






Dołączona grafika


1978 – Magnavox Odyssey 2

Był to zupełnie nowy produkt opatrzony hasłem „Najbardziej zaawansowany system do gier na świecie” i wyceniony został na 199 USD. Konsola posiadała dotykową klawiaturę oraz syntezator mowy! wądą był jednokanałowy dzwięk mono. W europie sprzedawano ją pod nazwa Philips Videopac G7000 a póżniej G7200 z wbudowanym 9-calowym monitorem mono. Dysponowała rozdzielczością 160x200 oraz 16 kolorami. Wydano zaledwie 62 gry a średnia cena oscylowała około 50 USD co na dzisiejsze czasy odpowiadało by 800 zł! Mimo to sprzedano ją w ilości ponad 2 mln szt.






Dołączona grafika


1979 – Mattel Intellivision

Uznawany za największy konkurent Arari 2600 jednak znacznie droższy (cena 300 USD) sprzedał się w ilości ponad 3 mln szt. co można uznać za swego radzaju sukces. Konsola posiadała adapter umożliwiający podłączenie i uruchomienie gier przeznaczonych dla Atari 2600. Na rynku pojawiło się zaledwie nico ponad 120 gier. Konosla posiadała grafikę 160x192, dzwięk 3-kanałowy stereo oarz 16 kolorów.






Dołączona grafika


1982 – Coleco ColecoVision

Sprzedawano ją z kolekcją 12 gier w tym nizapomianego Donkey Konga w cenie 120 USD. Ostatecznie wydanych zostało 144 gier ale sytuację znacznie ratował adapter, który umożliwiał uruchomienie gier dla Atari 2600. Konsola posiadała całkiem niezłe osiągi i gdyby nie wspomiany kryzys w branży wideo mogła by być solidnym konkurentem na rynku. Tak się jednak nie strało i pomimo, że sprzedawano ją jak cieple bułeczki ostatecznie wynik sprzedaży zakończył się w 1985 r. na sumie 2 mln egz.






Dołączona grafika


1982 – Milton Bradley GCE Vectrex

Była to bardzo ciekawa konstrukcja generująca obraz wyłącznie w grafice wektorowej a nie jak konkurencja, która obsługiwała grafikę rastrową wyświetlaną na ekranie telewizora. Konsola Vectrex miała wbudowany 9–calowy ekran monochromatyczny o nietypowym kształcie (pionowy ekran). Ponieważ konsola generowała obraz tylko w dwóch kolorach dostępne były specjalne nakładki na ekran umożliwiające zmianę koloru. Można było również podłączyć okulary 3D! (w cenie 60 USD) czy pióro świetlne. Początkowo sprzedawano ją w cenie 199 USD ale kryzys zmusił producentów do zejscia z ceną do granicy 100 USD. Vectrex miał wbudowaną grę Minestorm, która była klonem Asteroids. Później pojawiły się wysokiej jakości porty takich gier jak Space Wars czy Armor Attack. W sumie wydanych zostało zalednie 28 gier. Vectrex został wydany rówenież w Japonii pod nazwą Bandai Vectrex Kousokusen.






Dołączona grafika



5 Komentarze

Fajna lekturka, mimo że żadnej z powyższych konsol nie widziałem na własne oczy :P

Coś w tym jest. 

Jak na simracingowy portal przystało, możliwości Magnavox z 78 roku:

http://www.youtube.c...h?v=bA0ySQhzUeg - trudno się dziwić że przy takich cenach i możliwościach nie jest to popularny tytuł. Co innego wydany 6 lat później na NESa Road Fighter - tego reedycja jest dostępna nawet na Androida i przy tym tytule można się dobrze bawić nawet dzisiaj.

Niesamowity postęp,  pamięta się te czasy a obok leży smarfon ;)

Pamiętam te piękne czasy kiedy za każdym razem po odpaleniu sprzętu grało się od nowa, bo nie było czegoś takiego jak save :D