Skocz do zawartości

SIMRACE.PL używa cookies. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące ciasteczek w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.Proszę zapoznać się z Polityka prywatności żeby uzyskać więcej informacji. Jeśli wyrażasz zgodę i nie chcesz więcej tej informacji kliknij przycisk po prawej:    Akceptuje używanie cookies
Witaj na SIMRACE.PL
Fajnie, że do nas trafiłeś. Żeby zobaczyć wszystkie treści musisz posiadać konto.
ZALOGUJ ZAŁÓŻ KONTO

Zobacz inną zawartość



Szukaj wpisów




* * * * *

GENERACJE i ROZWÓJ KONSOL cz. 3


Trzecia generacja konsol przypisana została na lata 1983-1988. Zdominowana została przez konsole japońskich producentów sprzętu takich jak Nintendo czy Sega, których udział w runku sięgał prawie 85%.
Uznawana jest również jako pierwsza współczesna era gier komputerowych wykorzystująca zaawansowane technicznie konsole ośmiobitowe. I właśnie od tej ery konsole zostały oznaczone według ilości bitów na 8, 16, 32 i 64 bitowe. Konsole dostały potężny zastrzyk mocy, zdecydowanie więcej ramu, pojemniejsze kartridże czy też zdecydowanie lepszy dzwięk. Poprawiono również rozdzielczość (256x240 a nawet 565x242 pikseli) oraz zdecydowanie powiększono paletę barw. Na rynku oprócz tradycyjnych kontrolerów pojawiło się po raz pierwszy coś co przypomina dzisiejszego pada.
Generacja III
(wybrane konsole)

1983 – Nintendo Famicom

Konsola swój debiut miała w Kraju Kwitnącej Wiśni a jej pełna nazwa pochodziła od Family Computer. Konsola jak na tamte czasy była mocno zawansowana tachniczna i biła na głowę wszystkie wypuszczone dotąd sprzęty. Grafika 256x240 z 52 paletą kolorów (na ekranie można było wyświetlać 25 kolorów na raz!), pamięc RAM 2kb, dźwięk 5-kanałowy stereo. Kosztowała 15 tyś jenów czyli ok. 300 USD. W dwa lata na rynku japońskiem sprzedano ją w ilości 3,5 mln szt. Japoński producent postawił iść za ciosem i przygotował specjalną strategię marketingową aby wejść na załamany rynek Amerykański. Konsola pod nazwą „zabawka” (Nintendo NES) zadebiutowała w 1985 roku i od razu była hitem.

Sprzedała się w ilości 62 mln egz. a gracze kupili w sumie ponad 500 mln kartidży! Na rynku pojawiło się również wiele klonów jak dobrze nam znany piracki Pegasus, który świetnie sprzedawał się w całej europie. Na konsoli pojawiło się wiele kultowych gier jak Donkey Kong czy Popeye znane bardzo dobrze z wersji na automaty.


Dołączona grafika


1985 – Nintendo NES

Aby nie popełnić błedu przygotowano specjalny lifting konsoli, zmieniono również sposób zaczytywania kartridży jak i ich pojemoścć (do 4 MB) tak aby nie można było wykorzystywać tych produkowanych na rynek japoński. Cenę ustalona na 90-199 USD (w załeżności od zestawu dołączonych gier). Rok od premiery sprzedano ponad milion szt. a ostatecznie konsola ta sprzedała się w ilości 62 mln egz. Gracze kupili w sumie ponad 500 mln kartidży! Na rynku pojawiło się również wiele klonów jak dobrze nam znany piracki Pegasus, który świetnie sprzedawał się w całej europie. Na konsoli pojawiło się wiele kultowych gier jak Donkey Kong czy Popeye znane bardzo dobrze z wersji na automaty. Złota era sprzedaży trwała aż do 1990 roku.


Dołączona grafika


1985 – SG-1000 MARK III/ SEGA MASTER SYSTEM

Sega to również japoński producent i konsola była konkurencją dla Nintendo. Pomimo podobnych mozliwości technicznych nie była w stanie zagrozić NES zarówno na rynku japońskim jak i amerykańskim. Odniosła za to sukces w Europie oraz Ameryce Południowej gdzie do dzisiaj jest popularna. Podobnie jak NES jej sprzedaż zakończono w 1990 roku z wynikiem 14,8 mln szt.


Dołączona grafika


1987 – NEC PC Engine/ TurboGrafx-16 ESS

Konsola wyposażona została w aż dwa procesowy 8-bitowe (wieku określa ją jako pierwszą konsolę 16-bitową) i premierę miała na rynku japońskim gdzie cieszyła się sporą popularnością (do 1995 roku sprzedano ponad 10 mln szt.) Dopiero nieco później trafiła pod inną nazwą na rynek amerykański i europejski (sprzedano zaledwie 3 mln szt.). Posiadała grafikę aż do 565x242 pikseli z paletą barw 512 kolorów. Na ekramie można było wyświetać na raz aż 482 kolory! Pamięć RAM 8kb, pojemości nośników do 20 MB oraz dzwięk 6 kanałowy dawało jej sporą przewagę na rynku. Dostępnych było 390 gier i przedawano ją w cenie 199 USD. W 1992 roku pojawiła się wersja TurboDuo z czytnikem CD w obudowie konsoli. Co czyniło ją pierwszą konsolą korzystającą z napędu CD-R.


Dołączona grafika


1987 – Atari 7800 ProSystem

Konsola była gotowa już w 1983 roku (pod nazwą A3600) ale jej premirę z powodu kryzysu w branży przesunięto o 4 lata. Kosztowała 149 USD i przedała się w ilości 3,8 mln egz. Była to również pierwsza kompatybilna wstecz konsola do gier.


Dołączona grafika



1 Komentarze

Świetny artykuł :brawo: