W pierwszym duży updacie z czerwca 2016 do WinX czyli Anniversary Update pojawiła się usługa Game DVR.
Narzędzie do rejestracji audio-video z rozgrywki podobne do Shadowplaya czy innego Frapsa. Początkowo rejestrowało automatycznie w tle ostatnie 30 sek wszystkiego więc polecałem wyłączyć żeby nie tracić zasobów i uniknąć przycinek (u niektórych tak było) vide poradnik Optymalizacja Windows 10 - jak usprawnić i przyspieszyć system? pkt 8 SPRZĄTAMY PO ANNIVERSARY UPDATE
W najnowszym updacie z kwietnia 2017 opis zmian w Creators Update DVR otrzymało nowe funkcje jak zwiększony z 30 do 60 fps klatkarz i częściową kontrolę nad kompresją. Myślę że już pora przyjrzeć się dokładniej temu narzędziu.
Game DVR włączamy najpierw w aplecie XBOX po lewej na dole Ustawienia (symbol zębatki)
menu u góry DVR z gry
Tu znajdziemy podstawowe ustawienia:
Jakość kompresji opisana jest niezbyt dokładnie jako Standardowe lub Wysoka, podobnie klatkarz.
Po uruchomieniu gry wywołujemy nakładkę DVR skrótem Win + G
lub możemy bezpośrednio uruchomić nagrywanie skrótem Win + Shift + R
Dodatkowo grę możemy oznaczyć do użytku w trybie Game Mode, co skutkuje lepszym rozdziałem priorytetów aplikacji, lepszym rozkładem wątków na rdzenie CPU (spycha zadania w tle do jednego wątka zostawiając więcej dla gry) - do potwierdzenia
Podstawowe cechy Game DVR
- w znikomym stopniu obciąża zasoby PC
- korzysta z kodeków sprzętowych VCE(AMD), Nvenc(Nvidia), Quicksync(intel)
- działa z aplikacjami UWP oraz Win32 (niepełne wsparcie)
- aplikacji full screen (czyli wiekszości normalnych gier Win32 np. Steam czy ogólnie odpalanych "z pulpitu") nie obsługuje natywnie, ale da się je nagrać!
- może kolidować z OSD (akurat u mnie bez problemu z combo MSI AB + RTSS)
- zapis limitowany do max 60 fps
- rodzielczość zapisu ograniczona do 1920x1080
- ograniczone możliwości regulacji bitrate/kompresji
- przepływność do 50Mb/s (Shadow do 120Mb/s)
- opcja automatycznej rejestracji w tle, limitowana do 2h
- streamowanie ograniczone do usługi XBOX Live (konsole)
- zapis screenshotów
- domyślny folder zapisu mediów to C:\Użytkownicy\RAFA\Wideo
Wymagania sprzętowe dla Game DVR
https://support.xbox...ts-for-game-dvr
Porównanie rozmiaru pliku zapisanego Shadowplay'em i Game DVR
W obu wybrałem manualnie najwyższe ustawienia, odpowiednio dla ~1min materiału:
NV Shadowplay = 631 MB przy bitrate 87 Mb/s w 1440p
Game DVR = 241 MB przy bitrate 33 Mb/s w 1080p
Sprawdziłem jeszcze histogramy dla luminancji i RGB oraz rozkład widmowy na którym myślałem zobaczę wyraźne defekty z kompresji Game DVR...i przyznam że się zawiodłem. Nagranie z DVR nie było dużo gorsze od tego z Shadowplay'a.
NVidia Shadowplay vs XBOX DVR after WinX Creators Update v1703
Zalety Game DVR:
- narzędzie wbudowane w każdego WinX
- jeśli w WinX mamy konto online, od razu gotowe do pracy (z lokalnego niedostępne)
- mniejsza liczba opcja nie dla każdego jest wadą (na szybko coś nagrać)
- działa w trybie okienkowym gdzie Shadowplay ma problem zaskoczyć
- poprawia wykorzystanie zasobów w trybie Game Mode
Wady:
- ograniczone ustawienia kompresji i rozdzielczości (max 1080p)
- brak opcji fps unlimited jak w Fraps
- niepełne wsparcie full screen dla gier spoza UWP (wszystkie Win32)
- streaming jedynie do XBOX
Podsumowując: jeśli nie odpowiada wam nowy Shadowplay z kombajnem NV Experience 3.0 który wymaga logowania do całego pakietu, DVR to dobra alternatywa.
Jak nagrywać Game DVR gry spoza UWP na pełnym ekranie?
- po odpaleniu zwykłej gry skrót Win + G nie zadziała i nie pokaże paska (ekran przypuszczalnie zamiga)
- skrótem Win + Shift + R wymuszamy nagrywanie, system potwierdzi mignięciem ekranu
- zakończenie nagrywania ponownie Win + Shift + R (mignięcie)
poradnik MS do usługi Game DVR
https://support.xbox...-dvr-windows-10
problemy z Game DVR - troubleshooting
https://support.xbox...807285f463478ff